Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Master Degree
  3. Diritto delle Organizzazioni Pubbliche e Private [FSG02A - FSG01A]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Disciplinary Proceedings and Criminal Procedure
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Disciplinary Proceedings and Criminal Procedure
Course ID number
2425-2-FSG01A011-FSG01A016M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Employment in The Public Administration

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'insegnamento si pone l'obiettivo di formare gli studenti sulla disciplina che regola i rapporti tra il processo penale e il procedimento disciplinare.

Contenuti sintetici

Il corso avrà ad oggetto l'analisi critica delle previsioni della legge 27 marzo 2001, n. 97 e del relativo d.lgs. n. 165 del 30 marzo 2001 in comparazione con i corrispondenti istituti presenti nel codice di procedura penale.
In particolare si analizzeranno quegli sviluppi del procedimento penale che determinano l’attivazione, lo svolgimento e la conclusione del procedimento disciplinare e gli effetti del giudicato penale sul procedimento disciplinare.

Programma esteso

Il programma verterà sulla disciplina che regola il rapporto tra procedimento penale e procedimento disciplinare e gli effetti del giudicato penale nei confronti dei dipendenti delle amministrazioni pubbliche. Verranno quindi analizzate le previsioni della legge 27 marzo 2001, n. 97 e dal d.lgs. n. 165 del 30 marzo 2001, con riferimento a quegli sviluppi del procedimento penale che determinano l’attivazione, lo svolgimento e la conclusione del procedimento disciplinare. Particolare attenzione sarà dedicata, inoltre, all’efficacia del giudicato penale nel procedimento disciplinare.

Prerequisiti

Conoscenza degli istituti fondamentali della Procedura penale, del Diritto del lavoro, del Diritto sindacale e del Diritto amministrativo.

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in presenza e in modalità erogativa.

Si prevede la possibilità che alcune specifiche lezioni possano essere registrate e caricate sulla piattaforma o tenute da remoto in maniera sincrona.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale: colloquio sugli argomenti oggetto del programma.
Potranno essere previste prove scritte facoltative all'esito del corso di lezione.

Testi di riferimento

APPENDICE NORMATIVA

Codice di procedura penale
Legge 27 marzo 2001, n. 97
Decreto legislativo 30 marzo 2001 n. 165
Contratto collettivo nazionale di lavoro relativo al personale dirigente dell’area funzioni centrali (2016-2018)
Contratto collettivo nazionale di lavoro relativo al personale non dirigente dell’area funzioni centrali (2016-2018)
D.p.r. 16 aprile 2013, n. 62

TESTI DI RIFERIMENTO
Tutti e solo gli argomenti di Procedura penale che saranno trattati durante il corso delle lezioni possono essere approfonditi sul manuale: AA. VV., Procedura penale, Giappichelli, Torino, 2023, VIII ed.

Per gli argomenti relativi al Procedimento disciplinare e ai RAPPORTI TRA PROCEDIMENTO DISCIPLINARE E PROCESSO PENALE, si consiglia di avvalersi del manuale di L. FIORILLO, Il diritto del lavoro nel pubblico impiego, 2019, Piccin, Padova, cap. IX e degli articoli che verranno caricati sulla pagina e-learning.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The teaching aims to train students on the discipline that regulates the relationship between criminal proceedings and disciplinary proceedings.

Contents

The course will focus on the critical analysis of the provisions of Law No. 97 of March 27, 2001 and the related Legislative Decree No. 165 of March 30, 2001 in comparison with the corresponding institutions found in the Code of Criminal Procedure.
In particular, we will analyze those developments in criminal proceedings that determine the activation, conduct and conclusion of disciplinary proceedings and the effects of the criminal judgment on disciplinary proceedings.

Detailed program

The program will focus on the regulations governing the relationship between criminal proceedings and disciplinary proceedings and the effects of criminal judgments against civil service employees. Thus, the provisions of Law No. 97 of March 27, 2001, and Legislative Decree No. 165 of March 30, 2001, will be analyzed, with reference to those developments in criminal proceedings that determine the activation, conduct and conclusion of disciplinary proceedings. Special attention will also be paid to the effectiveness of the criminal judgment in disciplinary proceedings.

Prerequisites

Knowledge of the basic institutes of Criminal Procedure, Labor Law, Labor Law and Administrative Law.

Teaching methods

Lectures will be held in presence and delivery modes.

It is expected that some specific lectures may be recorded and uploaded to the platform or delivered remotely synchronously.

Assessment methods

Oral examination: interview on the topics covered in the syllabus.
There may be optional written tests at the end of the lecture course.

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/16
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Ludovica Tavassi
    Ludovica Tavassi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics