Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Programmazione e Gestione delle Politiche e dei Servizi Sociali [F8702N - F8701N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Policy and Politics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Policy and Politics
Course ID number
2425-1-F8701N010
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di offrire una introduzione ai concetti e ai temi più rilevanti per lo studio della politica, per la comprensione di problemi dibattuti nella sfera pubblica e per la progettazione e l’analisi delle politiche pubbliche.

Contenuti sintetici

Il corso affronterà tre macro-temi, che costituiranno altrettanti articolazioni del programma: 1) Introduzione ai concetti fondamentali della teoria politica; 2) Le teorie della democrazia e del populismo; 3) La democrazia e il problema della disuguaglianza.

Programma esteso

  1. Nella parte dedicata ad introdurre i termini fondamentali della teoria politica sarà analizzato il significato storico e teorico di concetti e temi quali:
    cos’è la politica;
    politica e potere;
    cosa sono le politiche pubbliche;
    Stato e cittadinanza;
    le forme di governo;
    i diritti fondamentali
    le ideologie politiche;
    genere e teoria politica.

  2. Nella parte dedicata alle teorie della democrazia e del populismo, si esploreranno le definizioni e le visioni concorrenti sui fondamenti, i principi, le procedure e le forme del governo democratico, e la tensione a cui i neo-populismi sottopongono le democrazie liberali contemporanee. Si affronteranno dunque temi quali: la storia dell’ideale democratico e i concetti di libertà ed eguaglianza; la democrazia costituzionale; maggioranza e minoranze; il principio della rappresentanza; i processi deliberativi; gli attori del processo democratico e le forme partecipative. E inoltre: definizioni e caratteristiche del populismo; il rapporto tra populismo e democrazia.

  3. Nella terza parte si affronterà il tema della diseguaglianza come minaccia alla sopravvivenza della democrazia. Si analizzerà l’attacco all’uguaglianza come effetto della combinazione di politiche neoliberali, risorgenti nazionalismi e ideologie anti-egualitarie.

All'interno di ciascuna di queste sezioni tematiche, una parte dei contenuti sarà trattatata in forma di seminario interattivo con ospiti. Sono inoltre previste visite di studio.

Prerequisiti

Non sono richiesti particolari competenze, ma interesse per la discussione di problematiche d’attualità e di pubblico interesse, disponibilità all’apprendimento, passione per l’argomentazione e partecipazione attiva in aula.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 42 ore, di cui indicativamente il 70% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 30% con didattica interattiva (visite di studio, lavori in sottogruppo, seminari interattivi con relatori ospiti).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Sono previste tre modalità alternative di esame:
a) esame orale sui testi di riferimento
b) limitatatamente alla sessione di esami di gennaio e febbraio: scrittura e presentazione di un elaborato (max 40.000 battute) che parta dai temi delle lezioni, dei testi di riferimento o dei seminari. La scrittura dell'eleborato sostituisce l'esame sui testi.
c) esame orale sul solo testo 1) con esenzione dal testo 2) a scelta, per coloro che vorranno produrre (anche in piccoli gruppi) durante il corso una breve relazione di approfondimento sui temi affrontati nei seminari. Il programma dei seminari sarà reso disponibile, insieme a quello delle lezioni, all'inizio del corso.

Testi di riferimento

  1. Marco Almagisti, Paolo Graziano (a cura di), La democrazia. Concetti, attori, istituzioni, Carocci 2024. Capitoli: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 30, 31, 32, 33.

  2. Un testo a scelta tra i seguenti:

  • Norberto Bobbio, Destra e sinistra. Ragioni e significati di una distinzione politica, Donzelli 2023.
  • Cas Mudde, Ultradestra. Radicali ed estremisti dall'antagonismo al potere, Luiss University Press 2020.
  • Jan-Werner Muller, Cos'è il populismo, Egea 2023.
  • Giorgia Serughetti, Il vento conservatore, Laterza 2021.
  • Carlo Trigilia, La sfida delle disuguaglianze. Contro il declino della sinistra, il Mulino 2022.

Per gli studenti/le studentesse che presenteranno una relazione sui contenuti di uno dei seminari, il programma d'esame consisterà nel solo testo 1).

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide an introduction to the most relevant concepts and themes for the study of politics, for the understanding of problems debated in the public sphere and for the design and analysis of public policies.

Contents

The course will deal with three macro-themes, which will constitute as many articulations of the program: 1) Introduction to the fundamental concepts of political theory; 2) Theories of democracy and populism; 3) Democracy and the issue of inequality.

Detailed program

  1. In introducing the fundamental terms of political theory, we will analyse the historical and theoretical meaning of concepts and themes such as:
    what is politics;
    politics and power;
    what is public policy;
    State and citizenship;
    forms of government;
    fundamental rights
    political ideologies;
    gender and political theory.

  2. In the part dedicated to the theories of democracy and populism, we will explore the competing definitions and visions on the foundations, principles, procedures and forms of democratic government, and the tension to which neo-populisms subject contemporary liberal democracies. The topics addressed will include: history of the democratic ideal; concepts of freedom and equality; liberal democracy; majority and minorities; the principle of representation; deliberative processes; actors in the democratic process and forms of political participation. And: definitions and characteristics of populism; the relationship between populism and democracy.

  3. The third part will address the issue of inequality as a threat to the survival of democracy. It will analyse the attack on equality as an effect of the combination of neoliberal policies, resurgent nationalism and anti-egalitarian ideologies.

Within each of these thematic sections, some of the content will be covered in the form of an interactive seminar with guest speakers. Study visits are also planned.

Prerequisites

No special skills are required, but interest in discussing contemporary political issues, willingness to learn, passion for argumentation and active participation in the classroom.

Teaching methods

The Course consists of 42 hours, of which approximately 60 percent is with didactic delivery (face-to-face lectures using slides, audio and video) and 40 percent with interactive teaching (study visits, subgroup work, interactive seminars with guest speakers).

Assessment methods

Three alternative modes of examination are provided:
(a) oral examination on the textbooks.
(b) limited to the January and February exam session: writing and presentation of an essay (max 40,000 characters) from the topics of the lectures, reference texts or seminars. The writing of the eleborate replaces the examination on the texts.
(c) oral examination on text 1) only, with exemption from text 2), for those who wish to produce (also in small groups) during the course a brief paper on the topics covered in the seminars. The seminar schedule will be made available, along with the lecture schedule, at the beginning of the course.

Textbooks and Reading Materials

  1. Marco Almagisti, Paolo Graziano (a cura di), La democrazia. Concetti, attori, istituzioni, Carocci 2024. Chapters: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 30, 31, 32, 33.

  2. A text of your choice from the following:

  • Norberto Bobbio, Destra e sinistra. Ragioni e significati di una distinzione politica, Donzelli 2023.
  • Cas Mudde, Ultradestra. Radicali ed estremisti dall'antagonismo al potere, Luiss University Press 2020.
  • Jan-Werner Muller, Cos'è il populismo, Egea 2023.
  • Giorgia Serughetti, Il vento conservatore, Laterza 2021.
  • Carlo Trigilia, La sfida delle disuguaglianze. Contro il declino della sinistra, il Mulino 2022.

For students who will present a paper on the content of one of the seminars, the examination program will consist of text 1) only.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/04
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GS
    Giorgia Serughetti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics