Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Programmazione e Gestione delle Politiche e dei Servizi Sociali [F8702N - F8701N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Comparative Analysis of Welfare Systems
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Comparative Analysis of Welfare Systems
Course ID number
2425-1-F8701N068-F8701N051M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Welfare

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I principali obiettivi del corso sono quello di fornire gli strumenti concettuali e metodologici utili all’analisi dei regimi di welfare e modelli di capitalismo europei in chiave comparata e ad approfondire le politiche sociali nel contesto italiano.

Contenuti sintetici

Il corso approfondisce lo studio dei regimi di welfare europei radicati all’interno del capitalismo contemporaneo e si concentra sia sui differenti modelli che sui processi di convergenza e divergenza tra i paesi. Vengono discusse la complessa relazione tra coesione sociale e competitività economica, il ruolo dell’agency e del contesto istituzionale, e sono analizzati il modello del Nord Europa, il regime continentale, il sistema anglosassone e il capitalismo mediterraneo. Infine, sono ricostruite le principali trasformazioni socio-economiche che investono attualmente i paesi europei, le sfide del welfare, i nuovi rischi sociali e le politiche sviluppate per creare sistemi di tutela e protezione per i cittadini, con particolare attenzione al contesto italiano.

Programma esteso

La prima parte del corso introduce i concetti chiave per lo studio dei regimi di welfare europei e del capitalismo contemporaneo. Viene adottata una prospettiva comparativa per esaminare l’assetto regolativo e il funzionamento di diverse arene di policy. Viene approfondito come differenti assetti istituzionali in Europa promuovano determinate combinazioni tra coesione sociale e competitività economica. Si esplora come le politiche di welfare possano influenzare non solo il benessere dei cittadini, ma anche la capacità economica e la competitività dei paesi. Il corso considera il ruolo dell’agency, ossia la capacità degli attori sociali, economici e politici di influenzare il cambiamento, e del contesto istituzionale, che include le strutture e le regole che governano l'interazione tra gli attori del sistema di welfare.

La seconda parte del corso approfondisce i diversi approcci al welfare adottati nei paesi europei, con particolare attenzione al modello del Nord Europa, caratterizzato da un alto livello di protezione sociale e da politiche universali; al regime continentale, con la sua enfasi sulla inclusione ma sfidato anche da nuove forme di dualismo; il sistema anglosassone, noto per il suo approccio più liberale; e infine, il capitalismo mediterraneo, con le sue caratteristiche specifiche come la centralità della famiglia nel sistema di protezione sociale.

La terza parte del corso ricostruisce le principali trasformazioni socio-economiche che attualmente investono i paesi europei e discute come nuovi e tradizionali rischi sociali legati ai cambiamenti demografici, all’innovazione tecnologica ed alla precarietà del lavoro stiano influenzando i sistemi di welfare. Infine, sono approfondite le politiche sviluppate nei diversi paesi per affrontare queste sfide, con un focus particolare sul contesto italiano. Si esaminano le riforme intraprese per migliorare la protezione sociale, le strategie per promuovere l'inclusione e l'equità, e le iniziative volte a sostenere la competitività economica nel quadro di un welfare sostenibile.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

La didattica prevede una componente erogativa (60%) e una partecipativa (40%), in cui gli studenti saranno invitati a svolgere esercitazioni, lavori di gruppo, letture e relazioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è scritto e prevede di rispondere a 4 domande aperte sui due testi obbligatori in 90 minuti.

Testi di riferimento

Ranci, C., Pavolini, E. (2024) Le politiche di welfare, Bologna, Il Mulino (nuova edizione)
Burroni, L. (2016) Capitalismi a confronto, Bologna, Il Mulino

E' possibile concordare addizionali testi monografici e articoli scientifici su tematiche di interesse dello/a studente/essa.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The primary objectives of the course are to provide the conceptual and methodological tools useful for the analysis of European welfare regimes and models of capitalism from a comparative perspective, and for the study of social policies in the Italian context.

Contents

The course delves into the study of European welfare regimes rooted within contemporary capitalism, focusing on both different models and the processes of convergence and divergence among countries. The complex relationship between social cohesion and economic competitiveness is discussed, along with the role of agency and the institutional context. Special attention is given to the Nordic model, the continental regime, the Anglo-Saxon system, and Mediterranean capitalism. Finally, the main socio-economic transformations currently affecting European countries, the challenges of welfare, new social risks, and the policies developed to create systems of protection and security for citizens are examined, with a particular focus on the Italian context.

Detailed program

The first part of the course introduces key concepts for studying European welfare regimes and contemporary capitalism. A comparative perspective is adopted to examine the regulatory framework and functioning of different institutional arenas, and to understand how these promote specific combinations of social cohesion and economic competitiveness. The course explores how welfare policies can influence not only the well-being of citizens but also the economic capacity and international competitiveness of countries. The role of agency, defined as the ability of social, economic and political actors to influence change, and the institutional context, which includes the structures and rules governing interactions among welfare system actors, are considered.

The second part of the course explores the different approaches to welfare adopted in European countries, with particular attention to the Nordic model, characterized by a high level of social protection and universal policies; the continental regime, emphasizing inclusion but also challenged by new forms of dualism; the Anglo-Saxon system, known for its more liberal approach; and finally, Mediterranean capitalism, with its specific characteristics such as the centrality of the family in the social protection system.

The third part of the course focuses on the main socio-economic transformations currently affecting European countries, analyzing how demographic changes and technological innovations are influencing welfare systems. Emerging challenges, such as new social risks related to job insecurity, population aging, and increasing social diversity, are discussed. The policies developed to address these challenges are analyzed in detail, with a particular focus on the Italian context. Reforms undertaken to improve social protection, strategies to promote inclusion and equity, and initiatives aimed at sustaining economic competitiveness within the framework of sustainable welfare are examined.

Prerequisites

None

Teaching methods

Teaching includes a lecture/erogative component (60%) and a participatory component (40%), in which students are invited to carry out group work, readings and short papers.

Assessment methods

The exam is written and consists of answering 4 open questions on the two required text-books within 90 minutes.

Textbooks and Reading Materials

Ranci, C., Pavolini, E. (2024) Le politiche di welfare, Bologna, Il Mulino (new edition)
Burroni, L. (2016) Capitalismi a confronto, Bologna, Il Mulino

Additional monographic texts and scientific articles on topics of interest to the student can be agreed upon.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
7
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Gemma Scalise
    Gemma Scalise

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics