Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Management of Tourism Enterprises
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Management of Tourism Enterprises
Course ID number
2425-1-F4901N102
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Gli studenti saranno in grado di gestire gli aspetti manageriali e di marketing di imprese ed enti che operano nel settore del turismo, secondo un approccio di tourism business ecosystem.
Gli studenti saranno in grado di comprendere le principali politiche nazionali che orientano i comparti più rilevanti del settore. Inoltre saranno in grado di analizzare e ridefinire i principali modelli di business delle imprese turistiche, lavorando in un ambiente complesso, caratterizzato dalla green & digital transformation.

Contenuti sintetici

Il corso propone un focus sul settore turistico, attraverso una revisione globale dei principi e delle politiche di gestione del turismo. Traccia l'evoluzione e lo sviluppo futuro delle principali industrie turistiche e le sfide che devono affrontare i manager del turismo in questo settore in rapida crescita dell'economia mondiale, con particolare attenzione alle questioni contemporanee che interessano le imprese come la sostenibilità, la trasformazione digitale, l'impatto delle tensioni politiche sull'economia mondiale, instabilità e sicurezza delle destinazioni e turismo post-pandemia.
Si concentra inoltre sullo sviluppo sostenibile evidenziando la sfida del cambiamento climatico e della futura crescita del turismo, analizzando fenomeni con Last Chance Tourism e overtourism.

Programma esteso

Turismo: origini, crescita e futuro
L’ecosistema delle imprese turistiche
Analisi dei settori: turismo in entrata/in uscita; turismo MICE; Accessibilità e mobilità turistica; Turismo del benessere; Turismo culturale; Turismo ricreativo; Turismo di lusso
Domanda e offerta
SOspitalità
Tour operator e agenzie di viaggio
Attrazioni ed eventi
Il settore pubblico e il turismo
Turismo sostenibile
Turismo digitale

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

In linea di massima:

  • Il 40% del corso è organizzato come didattica erogativa (lezioni frontali con diapositive, audio e video)
  • Il 30% del corso è organizzato come didattica erogativa non sincrona (videolezioni erogate tramite piattaforma e-learning), secondo le nuove linee guida accademiche
  • Il 30% del corso è organizzato come didattica interattiva (presentazione di casi studio con commenti degli studenti, project work di gruppo o individuali, preparati e discussi durante il corso).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta organizzata come segue:

  • 6 domande a risposta aperta ( si richiede agli studenti di elaborare per ogni domanda un breve testo, in modo da valutarne la comprensione dell'argomento e la capacità di sintesi critica dei concetti)
  • 4 domande a risposta multipla (si forniscono agli studenti più opzioni di risposta, tra cui scegliere quella corretta, al fine di valutare la loro comprensione di argomenti dettagliati)

In alteernativa:

Project work, con consegna e presentazione a fine corso e Prova scritta organizzata come segue:

  • 3 domande a risposta aperta (si richiede agli studenti di elaborare un breve testo per ogni domanda, in modo da valutarne la comprensione dell'argomento e la capacità di sintetizzare criticamente i concetti) richiedono al rispondente di elaborare un breve testo sull'argomento
  • 2 domande a scelta multipla (si forniscono agli studenti più opzioni di risposta, tra cui scegliere quella corretta, al fine di valutare la loro comprensione di argomenti dettagliati)

Testi di riferimento

Slide

Libro Stephen J. Page (2019). Tourism Management, Routlledge, 6th Edition

Altre risorse- Case study + articoli scientifici

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

Students will be able to manage the managerial as well as marketing aspects of organizations and bodies operating in the tourism sector, according to a tourism business ecosystem approach. Students will be able to to understand the main national policies orienting the most relevant industries in the sector. In addition they will be able to analyse and rethink the main business models of tourism enterprises, working in a complex environment, charactherised by digital and green transformation.

Contents

The course proposes an introduction to the fundamentals of tourism with a global focus, with a wide ranging global review of the principles of managing tourism. It traces the evolution and future development of the main tourism industries and the challenges facing tourism managers in this fast growing sector of the world economy, with particular attention to the contemporary issues affecting businesses such as sustainability, disruptive technology, the impact of political tensions on destination instability and safety and the post-pandemic tourism.
It also focuses on the sustainable development highlighting the challenge of climate change and future tourism growth including new debates such as Last Chance Tourism and overtourism.

Detailed program

Tourism: Its origins, growth and future
The tourism business ecosystem
Industries analysis: Incoming/Outgoing tourism; MICE tourism; Accessibility and tourism mobility; Wellness tourism; Cultural tourism; Leisure tourism; Luxury tourism
Demand and offering
Accommodation and hospitality services
Tour operating and travel retailing
Visitor attractions and events
The public sector and tourism
Sustainable tourism
Digital tourism

Prerequisites

None

Teaching methods

Approximately:

  • 40% of the course is organized according to classroom teaching (lectures with slides, audio and video)
  • 30% of the course is organised in non synchronous teaching (video lessons provided via the e-learning platform), according to new academic guidelines
  • 30% of the course is organized according to interactive teaching (case study presentation with students' comments, group or individual project work, prepared and discussed during the course).

Assessment methods

Written text arranged as follows:

  • 6 open-ended questions (they require the students to elaborate a short text on the topic for each question, in order to evaluate their understanding of the topic and the ability to critically syntethise concepts)
  • 4 multiple choice questions (they provide students with multiple answer options, underwhich to choose the correct one, in order to evaluate their understanding of detailed topics)

or:

Project work, with delivery and presentation at the end of the course and wrtitten text arranded as follows:

  • 3 open-ended questions ( (they require the students to elaborate a short text on the topic for each question, in order to evaluate their understanding of the topic and the ability to critically syntethise concepts)they require the respondent to elaborate a short text on the topic
  • 2 multiple choice questions (hey provide students with multiple answer options, underwhich to choose the correct one, in order to evaluate their understanding of detailed topics)

Textbooks and Reading Materials

Slides

Book - Stephen J. Page (2019). Tourism Management, Routlledge, 6th Edition

Other resources - Case studies + articles/researches

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • DT
    Debora Tortora

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics