- Sociology
- Master Degree
- Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4901N]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 1st year
- Tourism and Local Development
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a fornire strumenti teorico-concettuali e progettuali per comprendere e analizzare il complesso rapporto tra turismo e sviluppo locale. Nello specifico verranno affrontate questioni relative:
- al rapporto tra turismo e comunità locale;
- al Local Turn in Tourism;
- alle relazioni tra musei, ecomusei e sviluppo locale;
- a come il turismo può generare azioni per il clima.
Gli strumenti appresi potranno essere utilizzati anche per la pianificazione di strategie di sviluppo locale attraverso il turismo.
Contenuti sintetici
Il corso affronta le questioni relative alle relazioni tra turismo e sviluppo locale a livello teorico e prendendo in esame casi e contesti molto diversi: si spazia dal turismo urbano, alle comunità rurali; dalle aree interne ai quartieri delle grandi metropoli; al ruolo dei musei e degli ecomusei per la progettazione di progetti turistici che mirano allo sviluppo locale fino a toccare questioni legate ai cambiamneti climatici.
Nell’analisi degli effetti del turismo sullo sviluppo locale verranno presi in esame anche i problemi che ostacolano un pieno sviluppo dei territori: problemi di natura ambientale, ma anche legati alla sostenibilità economica e sociale.
Programma esteso
Il corso è organizzato in tre parti. Nella prima si affrontano le questioni relative al local turn in tourism ed al controverso rapporto tra turismo e comunità locale. Nella seconda parte si affrontano i temi relativi al ruolo dei musei e degli ecomusei per orientare il turismo nella direzione della sostenibilità e dello sviluppo locale. Nella terza ed ultima parte sono affrontate esempi relativi a turismo e resilienza.
Prima parte
Le questioni affrontate nella prima parte del corso riguardano: cosa si intende per sviluppo locale, quale è il ruolo della comunità locale. Perchè il turismo può essere strumento di sviluppo locale. Quali possono essere le reazioni della comunità locale allo sviluppo turistico in diversi contesti: ad esempio in una grande città come Chicago, oppure in aree perifieriche o in paesi a basso reddito.
Seconda parte
I temi affrontati ineriscono al rapporto musei, ecomusei e sviluppo turistico. Nello specifico si discute come queste istiutuzioni possono divenire un veicolo per attivare processi di sviluppo locale e forme di sostenibilità.
Terza parte
Nell'ultima parte del corso sono affrontate le questioni relative a come il turismo può diventare attivatore di processi resilienti.
Prerequisiti
Nessun prerequisito specifico se non una conoscenza adeguata della lingua inglese.
Metodi didattici
Le lezioni saranno in presenza e forniranno indicazioni relative a questioni teoriche e pratiche.
Saranno organizzati seminari di approfondimento con esperti. Verranno inoltre proposti momenti di discussione e esercitazioni di gruppo con l’obiettivo di rendere più comprensibili i concetti trattati e di favorire la socialità e l’apprendimento orizzontale.
Nello specifico sono previste:
- 18 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza;
- 2 attività seminariali con esperti da 4 ore svolte in modalità interattiva in presenza;
- 3 attività laboratoriali da 2 ore ciascuna finalizzate a discutere i contenuti di articoli proposti a lettura, in modalità interattiva in presenza
- 3 incontri da 2 ore l'elaborato finale
Il corso sarà erogato in lingua inglese, pertanto particolare attenzione e cura sarà dedicata alla comprensione dei contenuti, soffermandosi sui concetti più importanti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La valutazione avviene attraverso un colloquio individuale di verifica della conoscenza dei contenuti del corso, dei testi di riferimento e dei materiali didattici forniti dalla docente.
Gli studenti, che partecipano con costanza alle lezioni, sono invitati a produrre un elaborato finale.
L'elaborato potrà essere un saggio breve, un'analisi di caso oppure un project work.
L’elaborato sarà presentato nelle settimane conclusive del corso e costituisce parte integrante della valutazione complessiva.
In generale, per tutti gli studenti, la valutazione tiene conto della conoscenza degli argomenti del corso (e della relativa bibliografia), della proprietà di linguaggio e della capacità critico-interpretativa.
Testi di riferimento
Borrelli, Dal Santo, Davis, 2023, Ecomuseums and Climate change, Ledizioni (opensource) (un numero selezionato di capitoli)
Higgins-Desbiolles, F., & Bigby, B. C. (Eds.). (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities (Vol. 95). Channel View Publications. (un numero selezionato di capitoli)
Altri testi di studio
Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
L'elenco sopra indicato può subire delle modifiche o delle integrazioni.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims to provide theoretical-conceptual and design tools to understand and analyze the complex relationship between tourism and local development.
Specifically, it will be tackled the issues relating
- to the relationship between tourism and the local community;
- to the local turn in tourism;
- to the relationships among museums, tourism and local development;
- how tourism can trigger cliamte actions.
The tools learned can also be used for planning local development strategies through tourism.
Contents
The course deals with issues relating to the relationship between tourism and local development at a theoretical level and by examining very different cases and contexts: it ranges from urban tourism to rural communities; from internal areas to the neighborhoods of large metropolises; the role of museums and ecomuseums for the design of tourism projects that aim at local development to the point of touching issues related to climate actions.
In the analysis of the effects of tourism on local development, the problems that hinder the full development of the territories will also be examined: i.e. problems related to environmental, economic and social sustainability.
Detailed program
The course is organized in three parts. The first part deals with issues relating to local turn in tourism and the controversial relationship between tourism and the local community. The second one deals with issues relating to the role of museums and ecomuseums in guiding tourism in the direction of sustainability and local development. In the third, and last part, issues related to tourism and resilience are tackled.
First part
The issues addressed in the first part of the course concern: what is the meaning of local development, what is the role of the local community in the local development strategies. How and why tourism can be an instrument of local development. How local community can react to the tourism development strategies in different contexts: for example in a large city like Chicago, in peripheral areas or in low-income countries.
Second part
The issues addressed are about the relationship between museums, ecomuseums and tourism development. Specifically, it discusses how these institutions can become a vehicle for activating local development processes and forms of sustainability.
Third part
The last part of the course aims to present best practices in which tourism is an activator of resilence processes. .
Prerequisites
No specific requirements, but an adequate knowledge of English
Teaching methods
The lessons will be in person and will provide information relating to theoretical and practical issues.
In-depth seminars with experts will be organised. Moments of discussion and group exercises will also be proposed with the aim of making the concepts covered more understandable and encouraging sociability and horizontal learning.
Specifically, the course will be organize as it follows:
- 18 lessons (of 2 hours) held in presence mode;
- 2 seminars (of 4 hours) with experts carried out in interactive mode in person;
- 3 laboratory activities of 2 hours each aimed at discussing the contents of articles, in interactive mode in presence
- 3 meetings of 2-hour to define the final essay
The course will be delivered in English, therefore particular attention and care will be dedicated to understanding the contents, focusing on the most important concepts.
Assessment methods
The assessment will take place through an interview to verify the knowledge of the course contents, the reference texts and the teaching materials provided via e-learning platform.
Students, who participate consistently in class, are invited to produce a paper individually or with another student (where, however, each student's contribution is evident). The paper may be a short essay, a case analysis or a project work.
The paper will be presented at the end of the course and it is an integral part of the overall assessment.
In general, for all students, the assessment takes into account the knowledge of the topics of the course (and the related bibliography), the ownership of language and the critical-interpretative skill.
Textbooks and Reading Materials
Borrelli, Dal Santo, Davis, 2023, Ecomuseums and Climate change, Ledizioni (opensource) (5 chapters)
Higgins-Desbiolles, F., & Bigby, B. C. (Eds.). (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities (Vol. 95). Channel View Publications. (5 chapters)
Other Readings
Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
The list, presented above, may be change.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Nunzia Borrelli