- Service Science
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Esiste un parallelo tra la progettazione di servizi innovativi in organizzazioni affermate e la creazione di start-up. In entrambi i contesti diventano fondamentali i processi di acquisizione e gestione della conoscenza, nel caso di organizzazioni affermate il focus è su utenti esistenti e processi noti, nel caso delle start-up invece l'attenzione è su utenti ancora "sconosciuti" e processi da creare da zero. Nel corso saranno affrontate le problematiche legate alla progettazione di servizi innovativi in entrambi gli scenari.
Alla fine del corso gli studenti impareranno:
- un approccio per affrontare i problemi di gestione della conoscenza nei processi di produzione ed erogazione dei servizi, sia in scenari maturi (es., business avviati da diverso tempo), sia in scenari contraddistinti da elevata incertezza dove l'acquisizione di conoscenza è un fattore fondamentale (es., creazione di una start-up e validazione delle assunzioni sulle quali si basa il business model di quest'ultima)
- come identificare le metodologie e le tecnologie più appropriate per progettare processi di erogazione dei servizi sulla base delle strategie aziendali perseguite;
- come impostare i processi di acquisizione della conoscenza necessari per progettare e far evolvere servizi innovativi (per rispondere a domande come le seguenti: il servizio proposto risponde alle esigenze dei clienti? cosa posso migliorare per favorire la crescita della clientela?).
Inoltre, gli studenti saranno in grado di applicare le metodologie acquisite per:
- progettare business innovativi con un focus particolare (ma non solo) sull'analisi dei dati
- identificare ed applicare le metriche pià adatte per valutare il successo di un'iniziativa imprenditoriale fin dall'avvio delle attività
- intercettare i feedback della clientela di una start-up per validare ed eventualmente far evolvere rapidamente il business model di una start-up
Questo corso fa riferimento all'area di apprendimento "statistica ed informatica".
I contenuti del corso potranno variare, il docente comunicherà eventuali variazioni tramite il sito web del corso.
Contenuti sintetici
- Service Science: Il punto centrale è la relazione tra Service Science, metodologie di progettazione dei servizi e i sistemi di gestione delle informazioni e della conoscenza, processi di acquisizione della conoscenza in scenari incerti;
- Strategie di business di aziende dei servizi: il ruolo della collaborazione e della co-produzione di valore nei processi aziendali delle aziende di servizi con un focus sulla validazione dei business model assumptions nelle start-up;
- L'approccio Lean Start-up per massimizzare l'acquisizione di conoscenza in scenari innovativi
- L'approccio Sprint per minimizzare i tempi di apprendimento
- Laboratorio sulla progettazione di sistemi di servizio, in particolare di servizi knowledge-based;
Programma esteso
- Introduzione alla Service Science
- Le caratteristiche dei servizi e del loro processo di erogazione
- La catena del valore di Porter del settore dei servizi
- Il ruolo dell'informazione e della conoscenza per l'innovazione dei servizi
- Sistemi di Service Design (dal modello ingegneristico al modello interpretativo)
- Le strategie di business delle società di servizi
- L'evoluzione dei processi aziendali
- Il ruolo della co-produzione di valore (aziende a rete)
- Servizi basati sulla conoscenza (crowdsourcing e processi di innovazione aperta)
- Case Studies
- The difference between an idea and a business opportunity
- Why do ventures require dynamic leaders who understand vision, strategy, risk, and tactics?
- Differences between a start-up and a mature firm (or between an innovative project and a project in a well-known scenario)
- The knowledge harvesting problem
- MVP (Minimum Viable Product)
- Validated learning, Build-measure-learn cycle. How to shorten the feed-back loop in a start-up
- How to prevent endless loop: the sprint approach
- Business Model Canvas vs Business Plan
- Lab. Designing an innovative service/start-up
The teacher reserves the right to make changes to the contents during classes. Any change will be promptly indicated on this website.
Prerequisiti
E' utile una conoscenza anche basilare delle principali tecnologie e applicazioni utilizzate in ambito e-commerce e media sociali.
Metodi didattici
Il corso è erogato in inglese e prevede lezioni frontali in aula ed esercitazioni in laboratorio o in aula con l'utilizzo di un personal computer.
Le lezioni frontali sono dedicate all'approfondimento degli argomenti teorici inerenti il corso. Circa il 70% del corso (corrispondente a circa 34 ore) sarà erogato in questa forma di "Didattica Erogativa"
Le esercitazioni sono mirate alla progettazione di servizi knowledge-based. Circa il 30% del corso (corrispondente a circa 11 ore) sarà erogato in questa forma di "Didattica Interattiva".
Alcune delle ore delle lezioni frontali potranno essere sostituite. da testimonianze e sessioni di dialogo esperti. In tal caso, le testimonianze avranno luogo orientativamente nelle ultime settimane di lezione, in base alla disponibilità delle persone coinvolte.
Le lezioni ed esercitazioni si svolgeranno in presenza.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per sostenere la verifica dell'apprendimento (cioè l'esame) è obbligatorio effettuare l'iscrizione via segreterie online secondo le scadenze stabilite (generalmente le iscrizioni chiudono 3 giorni lavorativi prima dell'appello d'esame).
La modalità di verifica si basa su una prova orale. La prova orale consisterà in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione. Lo studente, d'accordo con il docente può sostituire una parte della prova orale con la discussione di un progetto. Il progetto deve essere concordato preventivamente con il docente.
Le modalità d'esame sono identiche sia per gli studenti frequentanti sia per i non frequentanti.
La prova d'esame mira ad accertare la conoscenza teorica dello studente sugli argomenti del corso. Saranno quindi valutate le capacità di ragionare e approfondire le tematiche proposte in sede di esame, il rigore metodologico del loro sviluppo e la capacità di applicare le conoscenze teoriche a business case pratici.
Testi di riferimento
- Ries, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Currency, 2011.
- Fitzsimmons, James A. (2010). Service management: operations, strategy, and information technology. New York, NY: Mc Graw Hill.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
A parallel can be drawn between the design of innovative services in established organizations and the creation of start-ups. In both contexts, the knowledge acquisition and management processes are paramount, in the case of established organizations, the focus is on existing users and known processes, while in the start-up case the focus is on users who are still "unknown" and processes to be created from scratch. The course will address the problems related to the design of innovative services in both scenarios.
At the end of the course, the students will learn:
- an approach for addressing knowledge management issues in service production and delivery processes, both in mature scenarios (e.g. long-lasting businesses) and in innovative and uncertain contexts (e.g., while creating a start-up where validating the business model assumptions is paramount);
- to identify the correct methodologies and technologies to design a service according to a specific business strategy;
- to design knowledge harvesting processes to create and improve innovative services (addressing questions like the following: does the service meet the customer needs, what can I do to increase the customer base?).
Furthermore, the students will be able
- to design innovative businesses with a particular focus (but not only) on data analysis
- identify and apply the most suitable metrics to evaluate the success of an entrepreneurial initiative right from the start of activities
- intercept feedback from start-ups' customers to validate and possibly rapidly evolve a start-up's business model
This course refers to the learning area "statistics and computer science".
The contents of the course may vary, the teacher will communicate any changes via the course website.
Contents
- Service Science: the focus is on the relationship between Service Science, service design methodologies, information and knowledge management systems, and knowledge harvesting processes in uncertain scenarios;
- Business strategies of service companies: the role of collaboration and value co-production in the business processes of service companies with the focus on validating the business model assumptions in start-up firms
- The Lean Start-up approach to maximise knowledge acquisition in innovative scenarios
- The Sprint approach to minimize the time it takes to get knowledge
- Laboratory on the design of service systems;
Detailed program
- Introduction to Service Science
- The services characteristics and the delivery process
- The Service sector Porter value chain
- The role of information and knowledge to innovation of services
- Service systems design (from engineering model to interpretative model)
- Business strategies of service companies
- Evolution of business processes
- The role of value co-production (network companies)
- Knowledge-based services (crowdsourcing and open innovation processes)
- Case Studies
- The difference between an idea and a business opportunity
- Why do ventures require dynamic leaders who understand vision, strategy, risk, and tactics?
- Differences between a start-up and a mature firm (or between an innovative project and a project in a well-known scenario)
- The knowledge harvesting problem
- MVP (Minimum Viable Product)
- Validated learning, Build-measure-learn cycle. How to shorten the feed-back loop in a start-up
- How to prevent endless loop: the sprint approach
- Business Model Canvas vs Business Plan
- Lab. Designing an innovative service/start-up
Prerequisites
Even a basic knowledge of the main technologies and applications used in e-commerce and social media is useful.
Teaching methods
The course is taught in English and includes lectures in the classroom and laboratory exercises. The laboratory exercises can be performed in a computer laboratory or in a classroom using a personal computer.
The lectures are dedicated to the study of the theoretical topics related to the course. Approximately 70% of the course (about 34 hours) will be delivered as "Traditional Lectures"
The lab exercises are aimed at designing a knowledge-based service. About 30% of the course (about 11 hours) will be delivered in this form of "Interactive Teaching".
Some of the hours of frontal lessons may be replaced by testimonies and expert dialogue sessions. In this case, the testimonies will take place approximately in the last weeks of the lessons, based on the availability of the people involved.
The lessons and lab activities will be held in person.
Assessment methods
Students must be registered to take the learning verification (i.e., the exam). It is mandatory to register via "Student Services Online" by the official deadline. Registration usually closes 3 working days before the examination day.
The examination is an oral exam. The oral exam will focus on the topics covered in class. The student, in agreement with the teacher, can replace a part of the oral exam with a project discussion. The project must be agreed in advance with the teacher.
The examination is the same for both attending and non-attending students.
The oral exam is aimed at assessing the theoretical knowledge of the student on the topics presented during the course. The ability to reason and deepen the issues proposed during the examination, the methodological rigor of their development, and the ability to use theoretical knowledge to solve practical business cases will be evaluated.
Textbooks and Reading Materials
- Ries, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Currency, 2011.
- Fitzsimmons, James A. (2010). Service management: operations, strategy, and information technology. New York, NY: Mc Graw Hill.