Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Data Science [FDS02Q - FDS01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Big Data in Economics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Big Data in Economics
Course ID number
2425-2-FDS01Q021-FDS01Q021M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics for Data Science

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di sviluppare le competenze per applicare l'analisi dei dati ai problemi economici ed aziendali. In modo specifico analizza con "case study" e dataset tre problemi fondamentali di ricerca: effetti causali, previsione e classificazione non supervisionata.
In generale gli obiettivi formativi ricardono nelle aree di data science, informatica e statistica legate alle imprese.

Contenuti sintetici

Il corso è diviso in 4 parti.

Nella prima parte si discute il ruolo dei big data all'interno dell'economia e le nuove sfide da essi generato. Le restanti tre parti del corso discutono sepratamente le tre aree di applicazione (causalità, previsione e classificazione non supervisionata) con esempi concreti riguardanti in modo particolari le funzioni di gestione dei rischi e scelte del consumatore.

Infine saranno organizzati laboratori di utilizzo di algoritmi con il software R.

Programma esteso

1. Introduzione e definizione del problema: the Big Data Challenge

2. Il ruolo dell'incertezza: Causa, previsione e classificazione non supervisionata.

3. Meccanismi causali: elementi fondamentali e un case study.

4. Previsione: la sfida di valutare l'incertezza nei modelli predittivi.

5. Apprendimento non supervisionato: Self-Organizing-Map e marketing

6. Bonus track: l'analisi del Drift nei modelli aziendali.

7. Reporting dei risultati in impresa: creare una narrativa intorno ai modelli.

Prerequisiti

Principi di programmazione in R o pyhton. Statistica di base

Metodi didattici

Il corso di 21 ore è composta da

11 ore di lezioni laboraratorio in remoto modalità sincrona.
10 ore di lezioni in presenza con modalità erogativa.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto e progetto di analisi dati (50%-50%) . Entrambi verteranno sugli argomenti del corso. Durante l'esame sarà valutata la correttezza e la chiarezza delle risposte.

Testi di riferimento

Il materiale didattico è costituito da alcuni capitoli di libro e da una serie di articoli su rivista scientifica e dai lucidi delle lezioni. Il materiale didattico sarà disponibile in forma elettronica sulla piattaforma di e-learning. Quando questo non è possibile una copia cartacea degli articoli sarà resa disponibile all'inizio del corso.

libro:

Data Science for Business
What You Need to Know about Data Mining and Data-Analytic Thinking
By Foster Provost, Tom Fawcett

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The course aims to develop the skills to apply data analysis to economic and business problems.

Specifically, it analyzes with case studies and datasets three fundamental problems: causal effects, prediction, and unsupervised classification.

In general, the educational objectives fall within the areas of data science, computer science, and statistics related to businesses.

Contents

The course is divided into 4 parts.

The first part discusses the role of big data within within the firm and the new challenges. The remaining three parts of the course separately discuss the three main areas of application (causality, prediction and unsupervised classification) with specific examples mainly concerning risk management and consumer choices.

Finally, in hands-on lab students learn to develop R algorithm for data analysis.

Detailed program

1. Introduction and definition of the problem: the Big Data Challenge

2. The role of uncertainty: Cause, prediction and unsupervised classification.

3. Causal mechanisms: fundamental elements and a case study.

4. Prediction: the challenge of assessing uncertainty in predictive models.

5. Unsupervised learning: Self-Organizing-Map and marketing

6. Bonus track: the analysis of drift in business models.

7. Reporting of company results: creating a narrative around the model

Prerequisites

Principles of programming in R or Python. Basic statistics.

Teaching methods

The 21-hour course consists of:

11 hours of remote synchronous laboratory sessions.
10 hours of in-person lecturing sessions.

Assessment methods

Project and written exam about the course content (50%-50%) . The assessment depends on the correctness and the clarity of the answers.

Textbooks and Reading Materials

The reading material is based on journal articles and selected book chapters. The material will be available on the e-learning platform.

Book

Data Science for Business
What You Need to Know about Data Mining and Data-Analytic Thinking
By Foster Provost, Tom Fawcett

Semester

II semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/06
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Marco Guerzoni
    Marco Guerzoni

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics