Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Master Degree
  3. Human-Centered Artificial Intelligence [F552MI - F551MI]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Sociology of Ai
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology of Ai
Course ID number
2425-2-F551MI027
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Introdurre gli studenti alle principali questioni attuali che sottendono l'approccio critico all'Intelligenza Artificiale e agli studi algoritmici rispetto all'economia politica dei media e della comunicazione;
Sviluppare la comprensione da parte degli studenti dei presupposti ideologici alla base della tecnologia dei media digitali, delle rappresentazioni mediate e del lavoro informativo e comunicativo;
spostare la prospettiva dall'intelligenza "artificiale" a quella sociale.

-Fornire una serie di strumenti per decostruire complessi costrutti ideologici come il "soluzionismo tecnologico", il "determinismo tecnologico" e il "feticismo tecnologico".

-essere in grado di aprire la cosiddetta scatola nera dell'attuale tecnologia digitale e guidata dall'IA da una prospettiva sociologica critica;
-essere in grado di valutare il ruolo svolto dall'IA (e dalle tecnologie dell'informazione e della comunicazione in generale) nella produzione e nella riproduzione delle strutture capitalistiche;

-Essere in grado di trattare la tecnologia non come un prodotto ma come un processo socialmente e storicamente determinato;
-Possedere una conoscenza generale delle implicazioni etiche delle attuali tecnologie guidate dall'IA
come esse plasmano e sono plasmate dalla società.

Contenuti sintetici

Questo corso fornisce una sintetica storia sociale e intellettuale dell'idea di Intelligenza Artificiale, degli algoritmi, del ragionamento computazionale e del processo di datafication.

Programma esteso

L'età industriale:
-Babbage e la meccanizzazione del lavoro mentale
-la questione delle macchine
-l'origine dell'Intelletto Generale di Marx
-l'astrazione del lavoro
Età dell'informazione:
l'auto-organizzazione della mente cibernetica
-L'automazione del riconoscimento dei modelli
-Hayek e l'epistemologia della connessione
-L'invenzione del perceptron

Sociologia degli algoritmi
-La cultura nel codice
-Il codice nella cultura
Teoria dell'habitus della macchina
-Riproduzione tecno-sociale

Prerequisiti

Metodi didattici

Il Corso si compone di 24 ore, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Saggio finale
Valutazioni settimanali
Facilitazioni di lettura settimanali

Testi di riferimento

Testi:
Pasquinelli, M. (2023). The eye of the master: A Social History of Artificial Intelligence. Verso Books.
Airoldi, M. (2024) Machine Habitus. Sociologia degli algoritmi. Luis University Press.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

To introduce students to major current issues underpinning critical approach to Artificial Intelligence and algorithmic studies vis a vis the political economy of media and communication;
To develop the students’ understanding of the underlying ideological assumptions behind digital media technology, mediated representations and informational and communicative labor;
To shift the perspective from ‘artificial’ to social intelligence.

Expected learning outcomes:
-To provide an array of tools to deconstruct complex ideological constructs such as ‘technological solutionism,’ ‘technological determinism’ and ‘technological fetishism;’
-To be able to crack open the so-called black box of current digital and AI-driven technology from a critical sociological perspective;
-To be able to assess the role played by AI (and Information Communication Technology in general) in producing and reproducing capitalist structures;

-To be able to treat technology not as a product but a socially and historically determined process;
-Possess general knowledge of the ethical implications of existing AI driven technologies
how they shape and are shaped by society.

Contents

This course provides a synthetic social and intellectual history of the idea Artificial Intelligence, of algorithms, computational reasoning and the process of datafication.

Detailed program

Industrial age:
-Babbage and the mechanisation of mental labor
-the machinery question
-the origin of Marx's General Intellect
-the abstraction of labour
Information age:
-the self organisation of the cybernetic mind
-the automation of pattern recognition
-Hayek and the epistemology of connection
-the invetion of Perceptron

Sociology of Algorithms
-Culture in the code
-Code in the Culture
A theory of machine habitus
-Techno-social Reproduction

Prerequisites

Teaching methods

The Course consists of 24 hours, of which approximately 50% with didactic delivery (lectures with use of slides, audio and video) and 50% with interactive teaching (exercises, subgroup work, presentation of case studies from which to develop individual and subgroup work, prepared and discussed during the course)

Assessment methods

Final Paper
weekly assesments
Weekly reading facilitations

Textbooks and Reading Materials

Textbooks:
Pasquinelli, M. (2023). The eye of the master: A Social History of Artificial Intelligence. Verso Books.
Airoldi, M. (2024) Machine Habitus. Sociologia degli algoritmi. Luis University Press.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MB
    Marco Briziarelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics