- Area Sociologica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
- Insegnamenti
- A.A. 2025-2026
- 2° anno
- Lavoro e Risorse Umane
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di:
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Comprendere e analizzare in modo approfondito il concetto di qualità del lavoro e le sue principali dimensioni.
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Valutare criticamente le condizioni lavorative e i loro impatti sulla salute fisica, mentale e sul benessere sia individuale che collettivo.
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Applicare i principali modelli sociologici e psicosociali per interpretare le complesse relazioni tra lavoro, salute e benessere.
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Conoscere e valutare le politiche di tutela della salute e di promozione del benessere nei contesti lavorativi, nonché le strategie di intervento a livello organizzativo e istituzionale.
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Riflettere criticamente sulle implicazioni sociali del lavoro, con particolare attenzione alle disuguaglianze e alle dinamiche di esclusione legate alla salute e al benessere lavorativo.
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Capacità di apprendimento
Stimolare l’autoaggiornamento sui legami tra lavoro, salute e benessere
Il corso promuoverà un processo di apprendimento continuo, incoraggiando gli studenti a rimanere aggiornati sulle evoluzioni delle conoscenze sociologiche e psicosociali riguardanti il legame tra lavoro, salute e benessere. Sarà incentivata una riflessione continua sui cambiamenti nelle condizioni lavorative e il loro impatto sulla salute dei lavoratori, con particolare attenzione alle politiche organizzative e pubbliche che mirano a garantire il benessere integrato degli individui e delle comunità
Contenuti sintetici
Il corso offre una panoramica critica e multidisciplinare del legame tra lavoro, salute e benessere, analizzando come le trasformazioni nel mondo del lavoro influenzino le condizioni lavorative e abbiano impatti significativi sulla salute fisica e mentale dei lavoratori. Particolare attenzione sarà dedicata alla qualità del lavoro, considerata un determinante sociale chiave per la salute e un fattore centrale nella promozione del benessere individuale e collettivo. Il corso approfondirà, inoltre, le disuguaglianze nell’accesso a un “buon lavoro” e discuterà le strategie organizzative e le politiche volte a migliorare la qualità del lavoro, tutelando la salute e il benessere dei lavoratori.
Programma esteso
1. Introduzione: concetti chiave e prospettiva sociologica
• Definizione di lavoro, salute e benessere: analisi delle loro interconnessioni e reciproca influenza
• I determinanti sociali della salute
• Dalla salute come assenza di malattia al benessere come capacità di funzionamento
2. Evoluzione e trasformazioni del lavoro
• Approccio sociologico allo studio del lavoro: considerazione del lavoro come spazio di costruzione identitaria e di accesso a risorse materiali, simboliche e relazionali
• Dal fordismo alla gig economy
• Analisi critica delle nuove sfide e opportunità che le trasformazioni del lavoro presentano per la salute e il benessere soggettivo
3. Qualità del lavoro come determinante di salute e benessere
• Qualità del lavoro (il concetto) e le sue dimensioni
• Strumenti e indicatori per la misurazione della qualità del lavoro: analisi di survey internazionali (Eurofound, ILO, OCSE).
4. Modelli teorici (sociologici e psico-sociali) per lo studio del legame lavoro-salute
• Confronto critico tra modelli, vantaggi, limiti e applicazioni empiriche
5. Disuguaglianze, salute e benessere lavorativo
• Impatto delle disuguaglianze nell’accesso a condizioni di lavoro di qualità e conseguenti effetti su salute e benessere
• Studio di casi e dati empirici
6. Politiche e pratiche di promozione della qualità del lavoro
• Strategie e interventi organizzativi per la promozione della qualità del lavoro e la tutela della salute
• Il ruolo della contrattazione collettiva e delle politiche pubbliche
Prerequisiti
Conoscenze basilari dei fenomeni e processi economici e sociali. Buone abilità logiche, di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale. Conoscenze basilari delle tecniche di analisi dei dati.
Metodi didattici
• Lezioni frontali (75%) e seminariali (25%)
• Discussione di casi studio e articoli scientifici
• Analisi di dati da fonti quali Eurofound, Istat, OMS, INAIL
• Eventuale testimonianza di professionisti
Tutte le lezioni si svolgeranno in presenza.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova scritta (della durata massima di 100 minuti) con integrazione orale facoltativa. La prova scritta consisterà in:
- 5 domande a risposta chiusa (0-1 punti ciascuna)
- 3 domande a risposta breve (definizioni o enunciazioni di concetti) (0-5 punti ciascuna)
- 1 domanda a risposta aperta (0-10 punti ciascuna)
Per ciascuna prova, scritta o orale, verrà valutata la capacità di rispondere correttamente alle domande argomentando il ragionamento e utilizzando il linguaggio scientifico proprio della disciplina.
Non sono previste prove di esame in itinere.
Testi di riferimento
Materiale bibliografico, a carattere obbligatorio - che in parte sarà in lingua italiana e in parte in lingua inglese, sarà indicato in corrispondenza dell'avvio delle lezioni, anche sulla pagina e-learning dell'insegnamento.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
At the end of the course, students will be able to:
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Understand and critically analyze the concept of job quality and its main dimensions.
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Critically assess working conditions and their impact on physical and mental health, as well as individual and collective well-being.
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Apply key sociological and psychosocial models to interpret the complex relationships between work, health, and well-being.
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Understand and evaluate health protection and well-being promotion policies in the workplace, along with organizational and institutional intervention strategies.
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Critically reflect on the social implications of work, with particular attention to inequalities and exclusion dynamics related to health and workplace well-being.
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Critical Judgment
Critically Interpreting Social Phenomena Related to Work and Health
Students will develop critical judgment skills by addressing the social phenomena linking work, health, and well-being. They will analyze inequalities that emerge in the workplace and the impact of organizational policies on mental and physical health. Emerging issues related to job insecurity, remote work, and changing interaction dynamics between colleagues and employers will also be discussed. -
Communication Skills
Communicating Sociological Concepts Related to Work, Health, and Well-Being
The course will help students develop advanced communication skills, enabling them to explain sociological and psychosocial concepts related to work, health, and well-being in a clear and effective manner. They will learn how to present these concepts to different audiences, using language adapted to the specific needs of various stakeholders, with a particular focus on the multidisciplinary nature of the topics covered. -
Learning Skills
Encouraging Continuous Self-Update on the Links Between Work, Health, and Well-Being
The course will promote continuous learning, encouraging students to stay updated on developments in sociological and psychosocial knowledge regarding the connection between work, health, and well-being. Continuous reflection on changes in working conditions and their impact on workers' health will be encouraged, with a particular focus on health and social policies aimed at ensuring the integrated well-being of individuals and communities.
Contents
The course offers a critical and multidisciplinary overview of the relationship between work, health, and well-being, analyzing how transformations in the world of work influence working conditions and have significant impacts on workers’ physical and mental health. Special attention will be given to job quality, considered a key social determinant of health and a central factor in promoting both individual and collective well-being. The course will also explore inequalities in “good working conditions” and discuss organizational strategies and policies aimed at improving job quality while protecting workers’ health and well-being.
Detailed program
1. Introduction: Key Concepts and the Sociological Perspective
• Definition of work, health, and well-being: analysis of their interconnections and mutual influence
• The social determinants of health
• From health as merely the absence of disease to well-being as flourishing
2. Evolution and Transformations of Work
• Sociological approach to the study of work: considering work as a space for identity construction and access to material, symbolic, and relational resources
• From Fordism to the gig economy
• Critical analysis of the new challenges and opportunities that transformations in work present for health and subjective well-being
3. Quality of Work as a Determinant of Health and Well-being
• The concept of work quality and its dimensions
• Tools and indicators for measuring work quality: analysis of international surveys (Eurofound, ILO, OECD)
4. Theoretical Models (Sociological and Psychosocial) for Studying the Work-Health-Well-being Relationship
• Critical comparison of models, including their advantages, limitations, and empirical applications
5. Inequalities, Health, and Workplace Well-being
• Impact of inequalities in access to quality working conditions and their effects on health and well-being
• Case studies and empirical data
6. Policies and Practices for Promoting Work Quality
• Strategies and organizational interventions to promote work quality and protect health
• The role of collective bargaining and public policies
Prerequisites
Good logical reasoning ability; good comprehension and communication skills; basic knowledge of social, political and economic issues. Basic data analysis skills.
Teaching methods
• Lectures and seminars
• Case study discussions and article analyses
• Data analysis (Eurofound, ISTAT, WHO, INAIL)
• Seminars with guest speakers (if available)
All lectures and seminars will be held in presence.
Assessment methods
Written exam (100 minutes), with the opportunity to take an integrative oral exam. The written exam consists of:
- 5 multiple-choice questions (0-1 point each)
- 3 short-answer question (definitions, concepts, theories) (0-5 points each)
- 1 essay-type question (0-10 points)
Each exam, written or oral, will be marked based on the ability to answer corrcetly, communicate effectively concepts, theories and empirical evidence by using the appropriate scientific language.
No mid-term exam.
Textbooks and Reading Materials
The required reading materials - which will be both in Italian and English - will be communicated at the start of the course and also published on the course's e-learning page.