Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Elements of Public Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Elements of Public Law
Course ID number
2526-2-E1601N002
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce agli studenti i concetti basilari del diritto pubblico e li guida a una completa conoscenza dell'ordinamento costituzionale italiano.

Al termine del corso, lo studente dovrà aver acquisito:

· Conoscenza e comprensione dei principi fondamentali del diritto costituzionale, con particolare attenzione alla tutela dei diritti fondamentali e all'organizzazione del Stato

· Autonomia di giudizio nell’interpretazione delle norme e nell’individuazione delle soluzioni giuridiche più appropriate.

· Abilità comunicative nella presentazione e discussione di argomenti giuridici

· Capacità di apprendimento autonomo, anche attraverso la consultazione di fonti normative, dottrinali e giurisprudenziali.

Contenuti sintetici

La parte di diritto costituzionale ha come oggetto l'organizzazione dei pubblici poteri e la tutela dei diritti fondamentali, anche nella prospettiva dell’integrazione europea.

Programma esteso

Programma:

  1. Introduzione. Lo Stato come ordinamento giuridico e le sue forme.
  2. La Costituzione italiana: nascita, attuazione, revisione.
  3. Il sistema delle fonti del diritto.
  4. La dimensione internazionale ed europea del sistema delle fonti.
  5. Forme di esercizio della sovranità popolare: democrazia rappresentativa (sistema elettorale) e diretta (referendum abrogativo).
  6. Le forme di governo.
  7. L’organizzazione costituzionale: Governo, Presidente della Repubblica, Parlamento, Corte costituzionale, Magistratura.
  8. I diritti di libertà: fondamenti (art. 2 e 3 Cost.), individuali (personale, di domicilio, di circolazione, di espressione, di religione) e collettivi (riunione, associazione).
  9. I diriti sociali.
  10. I doveri costituzionali.

Prerequisiti

Conoscenza della lingua italiana.

Metodi didattici

Le lezioni saranno così erogate:

  • 20 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa (DE) in presenza;
  • 1 lezione da 2 ore svolta in modalità interattiva (DI) in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta obbligatoria articolata in domande aperte

Verrà valutata la capacità di esposizione, comprensione e applicazione dei concetti, autonomia di giudizio e proprietà di linguaggio.

Testi di riferimento

E' richiesta la conoscenza diretta della Costituzione italiana e lo studio del seguente manuale:
Camerlengo Q. - Furlan F., Lezioni di diritto costituzionale vivente, II ed., WoltersKluwers, Padova, 2023; non sono da studiare i i capitoli IX (pubblica amministrazione), XIII (ordinamento regionale) e XV (costituzione economica) perchè non compresi nel programma di esame.

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course provides students with basics concepts of the Public Law and leads them to a complete knowledge of the italian constitutional system.

At the end of the course, the student should have acquired:

  • Knowledge and understanding of the fundamental principles of constitutional law, with particular emphasis on the protection of fundamental rights and the organisation of the State

  • Autonomy of judgement in the interpretation of norms and in the identification of the most appropriate legal solutions

  • Communication skills in the presentation and discussion of legal arguments

  • Ability to learn independently, also by consulting normative, doctrinal and jurisprudential sources.

  • Ability to learn independently, also by consulting normative, doctrinal and jurisprudential sources.

Contents

The constitutional law part deals with the organization of public powers and the protection of fundamental rights, seen also in the perspective of European integration.

Detailed program

Program:

  1. Introduction. The State as a legal system and its forms.
  2. The Italian Constitution: birth, implementation, revision.
  3. The system of the sources of law.
  4. The international and european dimension of the sources of law.
  5. The exercise of popular sovereignty: representative (electoral system) and direct democracy (referendum).
  6. The forms of government.
  7. The constitutional organisation: Government, President of the Republic, Parliament, Constitutional Court, Judiciary.
  8. Rights of freedom: fundamentals (art. 2 e 3 Cost.), individual (personal, of domicile, of movement, of expression, of religion) and collective (assembly and association).
  9. The social rights
  10. The constitutional duties.

Prerequisites

Knowledge of the Italian language.

Teaching methods

The lectures will be delivered as follows:

  • 20 2-hour lectures conducted in the delivery mode (DE) in presence;
  • 1 2-hour lecture conducted in interactive mode (DI) in-person.

Assessment methods

A compulsory written test consisting of open questions

The ability to understand and apply concepts, autonomy of judgement and ownership of language will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

It is requested the direct knowledge of Italian Constitution and the study of the following textbook:
Camerlengo Q. - Furlan F., Lezioni di diritto costituzionale vivente, II ed. WoltersKluwers, Padova, 2023; Chapters IX and XIII are not to be studied cause not in the program.

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PT
    Palmina Tanzarella

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics