Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Governance and Policies for Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Governance and Policies for Tourism
Course ID number
2526-3-E1501N145
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

  1. Conoscenza e capacità di comprensione
    Lo studente acquisirà conoscenze sui concetti fondamentali della governance e della pianificazione turistica.
    Comprenderà le teorie e gli approcci principali in materia di politiche e governance del turismo e sostenibilità territoriale.

  2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione
    Lo studente sarà in grado di utilizzare metodi della ricerca socio-territoriale per descrivere e analizzare sistemi turistici.
    Sarà capace di applicare strumenti concettuali alla lettura e progettazione di piani e politiche turistiche con particolare riferimento al livello dei sistemi urbani.

  3. Autonomia di giudizio
    Lo studente svilupperà capacità critiche nell’analisi di politiche e casi studio, valutando criticità e punti di forza esistenti nelle politiche di sviluppo turistico dei sistemi territoriali.

  4. Abilità comunicative
    Lo studente sarà in grado di esporre, in forma scritta e orale (in lingua inglese), i risultati di analisi e progetti attraverso il project work di gruppo proposto a fine corso.
    Saprà collaborare in gruppo e presentare un lavoro collettivo in modo chiaro, efficace, ponendo in evidenza gli aspetti salienti dell'analisi condotta nel progetto.

  5. Capacità di apprendere
    Lo studente svilupperà strumenti per apprendere in autonomia, le tematiche trattate nel corso, attraverso l'utilizzo delle principali fonti di articoli scientifici.

Contenuti sintetici

Il corso affronta le principali problematiche e sfide relative alla governance dei sistemi turistisci con particolare riferimento all'approccio socio-territoriale e al raggiungimento degli obiettivi di sostenibilità (SDG) dell'Agenda 2030 delle Nazioni Unite. L'obiettivo è di far sviluppare conoscenza e competenze per analizzare e definire politiche e piani per la sostenibilità dei sistemi turistici.

Programma esteso

Il corso è organizzato in 3 principali parti.
La prima, di carattere teorico, affronta i concetti e gli approcci di base che hanno caratterizzato la pianificazione e la governance dei sistemi turistici, con particolare riferimento alla pianificazione strategica e integrata. Saranno inoltre approfondite le principali problematiche legate alle politiche, alla pianificazione e alla progettazione dei sistemi turistici a diverse scale territoriali (internazionale, nazionale, regionale e locale).
La seconda, di taglio empirico, è dedicata all’approfondimento di casi studio e buone prassi nella pianificazione sostenibile dei sistemi turistici.
La terza, di carattere laboratoriale, si focalizzerà sullo sviluppo di un lavoro di gruppo sui temi della pianificazione e progettazione dei contesti territoriali turistici sostenibili con l’obiettivo di applicare le conoscenze acquisite durante le precedenti parti del corso.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

L'erogazione della didattica è così organizzata:

10 lezioni di didattica erogativa, due lezioni a settimana, una da 2 ore ed una da 3 ore (lezioni frontali con slides, audio, video) in presenza.
10 lezioni di didattica interattiva, due lezioni a settimana, una da 2 ore ed una da 3 ore (lavoro di gruppo e presentazione dei progetti) in presenza.

Non sono previste lezioni in remoto, salvo imprevisti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Sono previste due modalità di verifica dell'apprendimento a seconda del percorso didattico scelto dallo studente. Questi due percorsi presentano una modalità che è coerente con gli obiettivi programmatici del corso. Di seguito vengono descritti nel dettaglio le due modalità di verifica finale dell'apprendimento.

  1. Gli studenti e le studentesse che sceglieranno di seguire le lezioni in presenza, svolgeranno un lavoro di gruppo (project work) su un tema a scelta coerente con i contenuti del corso; tale progetto sarà poi presentato al termine del corso da ciascun gruppo secondo un calendario di presentazioni stabilito dal docente. Terminato il corso, i gruppi di studenti dovranno inviare il progetto al docente in forma di tesina breve. I criteri di valutazione della presentazione orale terranno conto della efficacia espositiva e dal rispetto delle tempistiche previste di presentazione. I criteri di valutazione della tesina terranno conto dell'originalità, dello stile espositivo, della qualità della ricerca della letteratura sul tema trattato e della qualità delle conclusioni critiche. Sia la presentazione orale che la tesina saranno svolte in inglese.
    Per ciascuno dei criteri indicati verrà assegnato un punteggio in 30/30. La media finale corrisponderà al voto finale. Questi studenti dovranno iscriversi agli appelli d'esame per la sola verbalizzazione del voto, non per parteciparvi.
    Questo percorso di valutazione permette di valutare le seguenti competenze: conoscenza e capacità di comprensione, conoscenza e capacità di comprensione applicate, autonomia di giudizio, abilità comunicative, capacità di apprendere.

  2. Gli studenti e le studentesse che non sceglieranno di seguire le lezioni in presenza, sosterranno un esame scritto a PC presso le apposite aule informatiche. L'esame si divide in due parti: una parte a test a risposte chiuse ed una parte a risposte aperte. La prima parte prevede un test a risposte chiuse della durata di 20 minuti (propedeutico per la parte successiva). Per poter accedere al test a risposte aperte, gli studenti devono rispondere correttamente a 6 risposte su 10. La seconda parte prevede un test a risposte aperte: gli studenti dovranno rispondere alle due domande proposte dalla piattaforma d'esame entro un tempo massimo di 40 minuti. Queste due domande possono totalizzare al massimo 15 punti ciascuna. La somma del punteggio ottenuto dalle due domande a risposta aperta assegna il voto finale.
    Questo percorso di valutazione permette di valutare le seguenti competenze: conoscenza e capacità di comprensione, conoscenza e capacità di comprensione applicate, capacità di apprendere.

Testi di riferimento

Testo obbligatorio per tutti gli studenti:

Hall C.M. (2008), Tourism Planning: Policies, Processes and Relationships, 2nd Edition, Essex: Pearson
Education (https://unimib.on.worldcat.org/oclc/663516761)

Eventuali materiali di approfondimento verranno resi disponibili durante lo svolgimento del corso e pubblicati sulla pagina e-learning del corso.

Sustainable Development Goals

CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

  1. Knowledge and understanding
    Students will acquire knowledge of the fundamental concepts of tourism governance and planning.

They will understand the main theories and approaches related to tourism policies, governance, and territorial sustainability.

  1. Applying knowledge and understanding
    Students will be able to use socio-territorial research methods to describe and analyze tourism systems.

They will be capable of applying conceptual tools to interpret and design tourism plans and policies, with particular attention to urban systems.

  1. Making judgements
    Students will develop critical skills for analyzing policies and case studies, assessing both challenges and strengths in tourism development strategies within territorial systems.

  2. Communication skills
    Students will be able to present, both in written and oral form (in English), the outcomes of their analyses and projects through the final group project.

They will know how to collaborate effectively in teams and clearly present a collective work, highlighting the key findings of the project.

  1. Learning skills
    Students will develop the ability to autonomously learn the topics covered in the course, through the use of relevant academic literature and scientific sources.

Contents

The course addresses the main issues and challenges related to the governance of tourism systems with special reference to the socio-territorial approach and the achievement of the Sustainability Goals (SDGs) of the United Nations 2030 Agenda. The objective is to develop knowledge and skills to analyze and define policies and plans for the sustainability of tourism systems.

Detailed program

The course is organized into 3 main parts.
The first, theoretical in nature, addresses the basic concepts and approaches that have characterized the planning and governance of tourism systems, with particular reference to strategic and integrated planning. It will be also explore the main issues related to policy, planning and design of tourism systems at different spatial scales (international, national, regional and local).
The second, empirical in nature, is devoted to an in-depth study of case studies and best practices in sustainable planning of tourism systems.
The third, workshop-based, will focus on the development of group work on the issues of planning of sustainable tourism territorial contexts with the aim of applying the knowledge acquired during the previous parts of the course.

Prerequisites

None

Teaching methods

The classes are organized as follows:

10 face-to-face lectures, two lectures per week, one of 2 hours and one of 3 hours (lectures with slides, audio, video) in presence.
10 lectures of interactive didactics, two lectures per week, one of 2 hours and one of 3 hours (group work and project presentation) in presence.

No remote lectures are scheduled, unless unforeseen.

Assessment methods

Two different assessment methods are available, depending on the learning path chosen by the student. Both methods are consistent with the course’s intended learning objectives. Below is a detailed description of the two final assessment modalities.

  1. Students who choose to attend the in-person lectures
    These students will carry out a group project (project work) on a topic of their choice, aligned with the course content. The project will be presented at the end of the course by each group, following a schedule set by the instructor. After the course, each group must submit their project in the form of a short written report.
    The oral presentation will be evaluated based on clarity and effectiveness of communication and adherence to the assigned time limits. The written report will be assessed according to originality, writing style, quality of literature review, and the strength of the critical conclusions.
    Both the oral presentation and the written report must be delivered in English.
    Each criterion will be graded on a 30/30 scale. The final mark will be the average of the two components. These students must register for the exam only to record their grade, not to take an additional test.
    This assessment path is designed to evaluate the following learning outcomes: Knowledge and understanding; Applying knowledge and understanding; critical analysis skills; Communication skills; Learning skills.

  2. Students who choose not to attend in-person lectures
    These students will take a computer-based written exam in designated computer labs. The exam consists of two parts: a multiple-choice test and an open-ended questions section.
    The first part includes 10 multiple-choice questions to be completed in 20 minutes and is a prerequisite to proceed to the second part. To access the second part, students must answer at least 6 out of 10 questions correctly.
    The second part includes two open-ended questions, to be answered within a maximum of 40 minutes. Each question can be awarded up to 15 points, for a total maximum of 30 points. The sum of the two scores determines the final grade.
    This assessment path is designed to evaluate the following learning outcomes: Knowledge and understanding; Applying knowledge and understanding; Learning skills.

Textbooks and Reading Materials

Mandatory reading for all the students:

Hall C.M. (2008), Tourism Planning: Policies, Processes and Relationships, 2nd Edition, Essex: Pearson
Education (https://unimib.on.worldcat.org/oclc/663516761)

Any further study materials will be made available during the course and posted on the course e-learning page.

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
7
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • LB
    Luca Bottini
  • Tutor

  • Valeria Marina Borodi
    Valeria Marina Borodi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics