Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecnologie Chimiche [E2703Q - E2702Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Physical Chemistry II and Laboratory
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Physical Chemistry II and Laboratory
Course ID number
2526-2-E2702Q089
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Physical Chemistry II Course ID number 2526-2-E2702Q089-E2702Q090M
Course summary SYLLABUS
Course full name Laboratory of Physical Chemistry II Course ID number 2526-2-E2702Q089-E2702Q091M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Integrare l’apprendimento di argomenti di termodinamica e cinetica chimica

Contenuti sintetici

Il corso fornisce la manualità e gli elementi metodologici per l’esecuzione di una sperimentazione chimico fisica, integrando quindi l’apprendimento degli argomenti di termodinamica e cinetica.

Programma esteso

Esperienze di laboratorio: Misure calorimetriche di transizioni di fase e determinazione del calore di combustione mediante bomba calorimetrica. Determinazione della legge di velocità di una reazione chimica. Determinazione dei parametri cinetici di reazioni chimiche mediante conduttimetria e spettroscopia UV-vis. Determinazione dei parametri termodinamici di reazioni chimiche mediante spettroscopia UV-vis.

Prerequisiti

Conoscenze dei fondamenti di termodinamica e cinetica chimica. Conoscenze di base di matematica.

Modalità didattica

Attività di laboratorio ed esercitazioni in aula informatica, in modalità didattica interattiva in presenza

Materiale didattico

Dispense fornite dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale supportato dalla presentazione da parte dello studente di una relazione scritta sulle esperienze di laboratorio. L'esame orale riguarderà la discussione degli approcci sperimentali applicati nei seguenti ambiti:

- studio dei parametri termodinamici delle transizioni di fase

- determinazione del calore di combustione di un composto mediante bomba calorimetrica

- determinazione della legge di velocità e dei parametri cinetici di una reazione chimica

- determinazione dei parametri termodinamici di reazioni chimiche mediante spettroscopia UV-vis

L'esame orale riguarderà anche i principi teorici alla base delle sperimentazioni effettuate in laboratorio.

Viene applicato il seguente grado di giudizio in relazione ai seguenti parametri:

Conoscenza concettuale e capacità di comprensione
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Capacità comunicative e argomentative
Capacità di apprendimento, di autovalutazione e di autoregolazione
18-19: capacità di trattazione e analisi limitate; competenza espositiva e lessico non sempre corretti, con una capacità di
elaborazione critica limitata;

20-23: capacità di analisi autonoma solo su questioni puramente pratiche ed esecutive, uso di un lessico corretto anche
se non del tutto accurato e chiaro e di una capacità espositiva a tratti incerta;

24-27: capacità di svolgere in modo autonomo l’argomentazione e l’analisi critica, capacità di applicazione delle
conoscenze ai contesti e collegamento dei temi a casi concreti, uso di un lessico corretto e competenza nell’uso del
linguaggio disciplinare;

28 – 30/30L: capacità personale di trattazione autonoma e di analisi critica dei temi, capacità di riflessione e
autoriflessione e di collegamento dei temi a casi concreti e a diversi contesti, ottima capacità di pensiero critico e
autonomo, piena padronanza del lessico disciplinare e di una capacità espositiva rigorosa e articolata, capacità di
argomentazione, riflessione e di autoriflessione, capacità di collegamenti ad altre discipline.

Orario di ricevimento

Ricevimento previo appuntamento via email

Export

Aims

To integrate the learning of thermodynamics and kinetics

Contents

The course is based on the execution of physical chemistry experiments, which provide manual skills and methodologies useful for deepening learning of thermodynamic and kinetic arguments.

Detailed program

Laboratory experiments: Calorimetric measurements of phase transitions. Heat combustion
determination by calorimetric bomb. Rate law determination. Determination of kinetic reaction parameters
by conductimetric methods and UV-vis spectroscopy. Determination of thermodynamic reaction parameters by UV-vis spectroscopy.

Prerequisites

Basic knowledge of thermodynamics and kinetics. Basic knowledge of mathematics

Teaching form

Laboratory activities and exercises in computer classroom (interactive teaching)

Textbook and teaching resource

Lecture notes

Semester

2nd semester

Assessment method

Oral examination supported by the analysis of a laboratory report prepared in advance by the student. Questions will regard the discussion of experimental techniques in the following fields:

- calorimetric measurements of phase transitions

- heat combustion determination by calorimetric bomb

- rate law determination and determination of kinetic reaction parameters

- determination of thermodynamic reaction parameters by UV-vis spectroscopy.

The underlying theoretical principles are also object of the oral examination.

The following level of judgment is applied in relation to the following parameters:

Conceptual knowledge and understanding ability
Ability to apply knowledge and understanding
Communication and argumentation skills
Learning, self-assessment and self-regulation skills
18-19: Limited ability in discussion and analysis; inconsistent expository competence and terminology, with limited critical thinking skills.

20-23: Ability to analyze autonomously only in purely practical and executive matters; correct, though not entirely precise and clear, use of terminology; somewhat uncertain expository competence.

24-27: Ability to independently develop arguments and critical analysis; capacity to apply knowledge to different contexts and connect topics to real cases; correct use of terminology and proficiency in disciplinary language.

28-30/30L: Strong ability to independently discuss and critically analyze topics; ability for reflection and self-reflection, connecting topics to real cases and different contexts; excellent critical and independent thinking skills; full command of disciplinary terminology and a rigorous, well-structured expository ability; strong argumentative and reflective skills, with the ability to establish interdisciplinary connections.

Office hours

On appointment (by email request)

Enter

Key information

ECTS
13
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
108
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Laura Bonati
    Laura Bonati
  • Claudio Greco
    Claudio Greco
  • Vanira Trifiletti
    Vanira Trifiletti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments
Guest access

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics