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  1. Cultural Anthropology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Cultural Anthropology
Course ID number
2526-2-E1901R142
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Teaching units

Course full name Cultural Anthropology - A-L Course ID number 2526-2-E1901R142-AL
Course summary SYLLABUS
Course full name Cultural Anthropology - M-Z Course ID number 2526-2-E1901R142-MZ
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Titolo

Antropologia Culturale

Argomenti e articolazione del corso

L’insegnamento è un’introduzione all’antropologia culturale, disciplina che si configura come un sapere critico volto alla comprensione e analisi delle diversità culturali e dei processi di costruzione di identità, differenze e diseguaglianze nel mondo contemporaneo.
Il corso si propone di stimolare gli studenti alla decostruzione di alcune categorie che attraversano la società contemporanea come quelli di cultura, religione, relazioni di genere, parentela, etnia, razza. ecc, in modo da essere in grado di ripensarle in termini critici all’interno di contesti educativi.
Il corso si articola in due parti.

  1. Nella prima parte del corso, di natura manualistica, gli studenti acquisiranno solide conoscenze di base in antropologia culturale attraverso la presentazione di alcuni autori e passaggi fondamentali della storia della disciplina. Particolare attenzione sarà, inoltre, dedicata al metodo etnografico, lo strumento antropologico per la comprensione dell’alterità culturale basato sulla ricerca sul campo, intesa come “immersione” in un altro mondo di vita e in un altro ambiente, sul decentramento dello sguardo, sullo spaesamento e sulla riflessività.
  2. Nella seconda parte del corso saranno approfonditi, con un taglio monografico, alcuni temi trattati nella prima parte del corso e gli sviluppi contemporanei della disciplina.

Obiettivi

L’insegnamento intende offrire agli studenti la possibilità di acquisire una serie di competenze che li rendano capaci di leggere in modo consapevole i contesti educativi, fornendo strumenti critici di base per comprendere le dinamiche sociali e culturali che attraversano il mondo contemporaneo, esplorando le potenzialità e le frizioni che l’incontro con l’”altro” può implicare. Il corso si propone inoltre di rendere gli studenti in grado di divenire consapevoli rispetto alla specificità del proprio retroterra culturale, valorizzando quindi l’acquisizione di una capacità riflessiva di natura antropologica.
Con questo insegnamento si intendono in particolare sostenere i seguenti apprendimenti:

Conoscenze e capacità di comprensione

– Sviluppare una conoscenza critica e articolata degli strumenti e dei ragionamenti dell'antropologia culturale;
– Acquisire conoscenze utili a una riflessione critica sulla complessità del mondo contemporaneo.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate
– Applicare le conoscenze acquisite, sviluppando un’attitudine al confronto e al riconoscimento critico alle diverse realtà culturali.
– Progettare e valutare i contesti e le esperienze educative assumendo una prospettiva critica e capace di osservare e cogliere la complessità dei contesti di riferimento

Autonomia di giudizio
– Acquisire e consolidare capacità di analisi e di pensiero critico, assumendo posizioni etiche ed epistemologiche riflessive, caratterizzate da responsabilità professionale

Abilità comunicative
– Sviluppare la capacità di comunicare con efficacia in contesti multiculturali
– Conoscere e utilizzare i linguaggi e il lessico specifici dell'antropologia come strumenti
di formazione, relazione e comunicazione in diversi contesti.

Capacità di apprendimento
– Capacità di rielaborazione e di organizzazione delle conoscenze;
– Capacità di individuare metodi e strumenti a supporto della propria e altrui crescita personale e professionale.

Metodologie utilizzate

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Materiali didattici (online, offline)

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Programma e bibliografia

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Modalità d'esame

Tipologia di prova
L'esame è orale e si divide in due parti, entrambe orali.

La prima è relativa alla parte manualistica del corso (v. Argomenti e articolazione del corso). Il superamento della prova è fondamentale per accedere al seconda parte dell'esame (che si svolge il medesimo giorno), durante le quali si discuteranno gli altri testi in programma.

Criteri di valutazione
Il docente verificherà sia la solidità delle competenze acquisite sia la capacità degli studenti di leggere criticamente i testi. Lo studente dovrà raggiungere la sufficienza nella prima parte dell'esame (almeno 18/30), per poter accedere alla seconda.

La valutazione sarà articolata in trentesimi, sulla base della seguente scala di valutazione:
1. Non sufficiente (0-17)

  • Preparazione insufficiente sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
  • Capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica molto limitate e scarsamente autonome;
  • Insufficienti capacità di connettere teoria e pratica e di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
  • Competenza espositiva e lessico specifico della disciplina non corretti.
    2. Sufficiente – Più che sufficiente (18-23)
  • Preparazione generica e per alcuni aspetti incerta o lacunosa su diversi argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
  • Capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica a tratti limitate e poco autonome;
  • Difficoltà nell’individuare dei collegamenti pertinenti tra i
    testi e i temi del corso;
  • Competenza espositiva e lessico specifico della disciplina solo parzialmente corretti.
    3. Discreto (24-27)
  • Preparazione adeguata sui principali argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso, ma poco approfondita e/o in parte lacunosa su alcuni temi maggiormente specifici;
  • Capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica presente, ma non sempre puntuale e autonoma;
  • Discreta capacità di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
  • Competenza espositiva e lessico specifico della disciplina in prevalenza corretti.
    4. Buono - Ottimo (28-30/30L)
  • Preparazione esaustiva e approfondita sugli argomenti presenti nel programma e nella bibliografia del corso;
  • Capacità di argomentazione, analisi ed elaborazione critica articolata e autonoma;
  • Buona/ottima capacità di individuare dei collegamenti pertinenti tra i testi e i temi del corso;
  • Buona/ottima capacità espositiva e padronanza del lessico proprio della disciplina.

NB le studentesse e gli studenti con DSA che intendono avvalersi di strumenti compensativi sono pregati di inviare almeno dieci giorni prima dell'esame il loro P.Uo.I

Orario di ricevimento

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Durata dei programmi

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Cultori della materia e Tutor

Si veda Antropologia Culturale A-L e Antropologia Culturale M-Z

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Course title

Cultural Anthropology

Topics and course structure

The course is an introduction to cultural anthropology, a discipline that provides critical knowledge aimed at understanding and analysing cultural diversity and the processes of identity construction, differences and inequalities in the contemporary world.
The course aims to encourage students to deconstruct certain categories that permeate contemporary society, such as culture, religion, gender relations, kinship, ethnicity and race, etc., so that they can rethink them critically within educational contexts.
The course is divided into two parts.

  1. In the first part of the course, which is manual in nature, students will acquire a solid basic knowledge of cultural anthropology through the presentation of some authors and fundamental passages in the history of the discipline. Particular attention will also be paid to the ethnographic method, the anthropological tool for understanding cultural otherness based on field research, understood as “immersion” in another world of life and another environment, on the decentralisation of the gaze, on disorientation and reflexivity.
  2. In the second part of the course, some of the topics covered in the first part will be explored in greater depth, with a monographic approach, along with contemporary developments in the discipline.

Objectives

The course aims to provide students with a set of skills that will enable them to interpret educational contexts in an informed manner, providing them with basic critical tools for understanding the social and cultural dynamics that characterise the contemporary world and exploring the potential and friction that encounters with “the other” can entail. The course also aims to enable students to become aware of the specificity of their own cultural background, thus enhancing the acquisition of anthropological reflective skills.
This course aims to support the following learning outcomes in particular:

Knowledge and understanding

– Develop a critical and articulated knowledge of the tools and reasoning of cultural anthropology;
– Acquire knowledge useful for critical reflection on the complexity of the contemporary world.

Applied knowledge and understanding
– Apply the knowledge acquired, developing an attitude of comparison and critical recognition of different cultural realities.
– Design and evaluate educational contexts and experiences from a critical perspective, capable of observing and understanding the complexity of the contexts of reference.

Autonomy of judgement
– Acquire and consolidate analytical and critical thinking skills, taking reflective ethical and epistemological positions characterised by professional responsibility.

Communication skills
– Develop the ability to communicate effectively in multicultural contexts.
– Know and use the specific languages and vocabulary of anthropology as tools
for training, relationships and communication in different contexts.

Learning skills
– Ability to rework and organise knowledge;
– Ability to identify methods and tools to support one's own and others' personal and professional growth.

Methodologies

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z

Online and offline teaching materials

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z

Programme and references

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Assessment methods

Type of exam
The exam is oral and divided into two parts, both oral.

The first part concerns the manual part of the course (see Course topics and structure). Passing this part is essential to access the second part of the exam (which takes place on the same day), during which the other texts on the programme will be discussed.

Assessment criteria
The lecturer will assess both the solidity of the skills acquired and the students' ability to read the texts critically. Students must achieve a pass mark in the first part of the exam (at least 18/30) in order to proceed to the second part.

The assessment will be graded out of 30, based on the following scale:
1. Unsatisfactory (0-17)

  • Insufficient preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography;

  • Very limited and poorly developed ability to argue, analyse and critically evaluate;

  • Insufficient ability to connect theory and practice and to identify relevant links between the texts and the course topics;

  • Incorrect presentation skills and specific vocabulary of the discipline.
    2. Sufficient - More than sufficient (18-23)

  • General preparation and, in some respects, uncertain or incomplete on various topics covered in the course programme and bibliography;

  • Ability to argue, analyse and critically elaborate is at times limited and not very independent;

  • Difficulty in identifying relevant links between
    texts and course topics;

  • Presentation skills and subject-specific vocabulary are only partially correct.
    3. Fair (24-27)

  • Adequate preparation on the main topics covered in the course programme and bibliography, but lacking depth and/or incomplete on some more specific topics;

  • Ability to argue, analyse and critically evaluate present, but not always accurate and independent;

  • Fair ability to identify relevant links between the texts and the course topics;

  • Presentation skills and specific vocabulary of the discipline are mostly correct.
    4. Good - Excellent (28-30/30L)

  • Comprehensive and in-depth preparation on the topics covered in the course programme and bibliography;

  • Ability to argue, analyse and critically elaborate in an articulate and independent manner;

  • Good/excellent ability to identify relevant connections between the texts and the course topics;

  • Good/excellent presentation skills and mastery of the specific vocabulary of the discipline.

NB: students with SLDs who intend to use compensatory tools are requested to send their P.Uo.I at least ten days before the exam.

Office hours

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z

Programme validity

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z

Course tutors and assistants

See Cultural Anthropology A-L and Cultural Anthropology M-Z

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AB
    Alessandra Brivio
  • MT
    Manuela Tassan

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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