Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Macroeconomics - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Macroeconomics - 2
Course ID number
2526-2-E1802M134-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Macroeconomics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

1. Conoscenza e capacità di comprensione (Knowledge and understanding)
Il corso mira a fornire una solida conoscenza delle principali teorie macroeconomiche di base, applicabili all’analisi dei sistemi economici in economia chiusa e aperta, nel breve, medio e lungo periodo. Gli studenti acquisiranno un livello intermedio di comprensione delle dinamiche macroeconomiche e delle principali politiche economiche (fiscali e monetarie), attraverso lo studio dei modelli teorici e della loro applicazione all’economia italiana.
2. Conoscenza e capacità di comprensione applicate (Applying knowledge and understanding)
Gli studenti saranno in grado di applicare i modelli macroeconomici appresi per analizzare situazioni reali, interpretare fenomeni economici complessi, valutare gli effetti delle politiche economiche, e comprendere l’evoluzione del contesto economico nazionale e internazionale. Particolare attenzione sarà dedicata all'utilizzo degli strumenti teorici per la comprensione di problemi macroeconomici attuali in Italia.
3. Autonomia di giudizio (Making judgements)
Il corso intende sviluppare la capacità degli studenti di formulare valutazioni autonome sulle scelte di politica economica e sui fenomeni macroeconomici, attraverso l’analisi critica dei modelli teorici e delle evidenze empiriche. Gli studenti saranno incoraggiati a riflettere sui limiti e sulle implicazioni delle diverse teorie economiche, nonché sulle motivazioni e conseguenze degli interventi pubblici.
4. Abilità comunicative (Communication skills)
Al termine del corso, gli studenti saranno in grado di comunicare in modo chiaro ed efficace i concetti macroeconomici appresi, utilizzando un linguaggio tecnico adeguato, sia in contesti accademici che professionali. Saranno in grado di argomentare e discutere criticamente le politiche economiche e i principali problemi macroeconomici contemporanei.
5. Capacità di apprendere (Learning skills)
Il corso intende promuovere lo sviluppo di abilità di apprendimento autonomo, essenziali per approfondire in modo critico e continuo le tematiche macroeconomiche.

Contenuti sintetici

Il corso affronta gli argomenti base della teoria macroeconomica, con alcuni approfondimenti tematici. Nella prima parte, di carattere generale, vengono forniti gli strumenti teorici di base per la comprensione del funzionamento di un sistema economico chiuso ed aperto nel breve, medio e lungo periodo. In particolare. ci si focalizzerà sulla definizione, misurazione e analisi di tre variabili macroeconomiche fondamentali: la produzione aggregata, il tasso di disoccupazione e l’inflazione. Allo studio degli strumenti teorici fa seguito il loro utilizzo per la comprensione della dinamica macroeconomica in Italia ed Europa. Nella seconda parte, gli stessi strumenti teorici vengono utilizzati per la comprensione delle ragioni, disegno, implementazione e limiti delle politiche economiche.

Programma esteso

- Contabilità nazionale; indici di prezzo e tasso di inflazione
- Il mercato dei beni
- I mercati finanziari
- Il mercato dei beni e i mercati finanziari: il modello IS-LM
- I mercati finanziari II: il modello IS-LM esteso
- Il mercato del lavoro
- La curva di Phillips, il tasso naturale di disoccupazione e l'inflazione
- Dal breve al medio periodo: il modello IS-LM-PC
- Apertura del mercato dei beni e dei mercati finanziari
- Il mercato dei beni in economia aperta
- Produzione, interesse e tasso di cambio
- Regimi di cambio
- La politica fiscale
-La politica monetaria
- Crescita Economica

Prerequisiti

Microeconomia
Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica
Calcolo elementare

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:

  • 15 lezioni da 3 ore svolte in modalità erogativa in presenza
  • 7 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
  • 2 esercitazioni da 2 ore svolta in modalità interattiva in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto in presenza (2 prove intermedie scritte durante il corso oppure una prova scritta negli appelli ufficiali). Gli studenti dovranno rispondere a una batteria domande a scelta multipla e a esercizi con domande aperte. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso utilizzando gli strumenti appresi.

Testi di riferimento

O. Blanchard, A. Amighini e F. Giavazzi, Macroeconomia. Una prospettiva europea, Il Mulino, Bologna, 2021

Dispense, letture ed integrazioni su argomenti specifici verranno messe a disposizione dalla docente su e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

1. Knowledge and understanding
The course aims to provide students with a solid understanding of the main macroeconomic theories used to explain the functioning of economic systems, in both closed and open economies, over the short, medium, and long run. Students will acquire an intermediate-level knowledge of macroeconomic dynamics and economic policy issues (fiscal and monetary), through the study of theoretical models and their application to the Italian economy.

2. Applying knowledge and understanding
Students will be able to apply the macroeconomic models studied to real-world contexts, interpret complex economic phenomena, assess the effects of economic policies, and understand the evolution of national and international economic environments. Special focus will be placed on using theoretical tools to understand current macroeconomic issues in Italy.

3. Making judgements
The course is designed to develop students’ ability to make independent and informed assessments of economic policy decisions and macroeconomic developments, through critical analysis of theoretical frameworks and empirical evidence. Students will be encouraged to reflect on the limitations and implications of different economic theories, as well as on the rationale and outcomes of public policy interventions.

4. Communication skills
By the end of the course, students will be able to clearly and effectively communicate macroeconomic concepts using appropriate technical language, both in academic and professional contexts. They will be able to discuss and critically engage with current economic policy debates and major macroeconomic challenges.

5. Learning skills
The course fosters the development of autonomous learning skills, essential for critically and continuously deepening one's understanding of macroeconomic issues.

Contents

The course deals with core macroeconomic issues at an introductory level. Within a general perspective, core theoretical tools for the understanding of the working of the closed and open economy in the short, long and very long run, are provided. Tools are then employed for the understanding of macroeconomic dynamics in Italy and Europe.

Detailed program

- National accounting; definition of inflation rate
- The goods market
- Financial markets
- Goods and financial Markets: the IS-LM model
- Financial markets II: the extended IS-LM model
- The labour market
- The Phillips curve, the natural rate of unemployment and Inflation
- From the short to the medium run: the IS-LM-PC model
- Openness in goods and financial markets
- The goods market in an open economy
- Output, the interest rate and the exchange rate
- Exchange rate regimes
- Fiscal policy
- Economic growth

Prerequisites

Microeconomics
Knowledge of the main concepts of mathematical analysis
Basic computation

Teaching methods

-15 lectures of 3 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-7 exercise sessions of 2 hours each conducted in face-to-face delivery mode
-2 interactive exercises of 2 hours each conducted in interactive face-to-face delivery mode

Assessment methods

Learning outcomes will be assessed through a written exam in presence (2 midterm evaluations or a final exam). Students are expected to answer multiple choice questions and exercises with open questions. They have to demonstrate awareness of the topics covered in the course using the learned tools.

Textbooks and Reading Materials

O. Blanchard, A. Amighini e F. Giavazzi, Macroeconomia. Una prospettiva europea, Il Mulino, Bologna, 2021.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EM
    Elena Francesca Meschi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics