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  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia, Analisi dei Dati e Management [E3305M - E3303M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Industrial Organization and Competition Policy - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Industrial Organization and Competition Policy - 2
Course ID number
2526-3-E3303M018-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Industrial Organization and Competition Policy

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Obiettivo 1: Il corso offre una comprensione rigorosa dei principali temi dell'Economia Industriale e delle Politiche della Concorrenza.
Obiettivo 2: Gli studenti sapranno applicare idee, metodi e concetti di economia applicata per comprendere meglio il funzionamento di mercati oligopolistici.
Obiettivo 3: Gli studenti svilupperanno capacità critiche attraverso prove scritte e esercizi.
Obiettivo 4: Gli studenti potranno comunicare e spiegare concetti economici relativi alle concorrenza tra impese nonché le politiche antitrust.
Obiettivo 5: Gli studenti avranno gli strumenti analitici e l'esperienza e maturità economica per proseguire i loro studi economici.

Contenuti sintetici

Il corso si focalizza sullo studio di mercati non perfettamente concorrenziali (monopolio e oligopolio). Le scelte e le strategie delle imprese in questi mercati verranno analizzate insieme ai loro effetti sul mercato e il benessere sociale. Di principale importanza in queste indagini sarà lo studio del potere di mercato: le sue fonti, le strategie per la sua acquisizione e le sue conseguenze. Le relative politiche pubbliche in materia di antitrust verranno analizzate.

Metodologicamente Il corso si baserà su una combinazione di:

1) Analisi teorica di modelli sviluppati nella letteratura economica.

2) Discussione di esempi e casi relativi a settori specifici.

Programma esteso

1. Concorrenza oligopolistica

2. Potere di mercato e struttura di mercato

3. Differenziazione del prodotto

4. Collusione

5. Fusioni orizzontali/verticali

6. Costi di entrata, struttura del mercato

7. Barriere strategiche all'entrata

8. Predatory practices

9.\ Antitrust policies

Prerequisiti

Microeconomia di base

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto. L'esame è composto sia da domande teoriche sia da esercizi quantitativi.

Testi di riferimento

1) Slide delle lezioni

2) L. Cabral, Economia Industriale, Carocci, Roma, 2018.

3)\ M. Motta, M. Polo, Antitrust: Economia e Politica della Concorrenza, il Mulino, 2005.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

bjective 1: The course offers a rigorous understanding of the main themes of Industrial Economics and Competition Policy.
Objective 2: Students will be able to apply ideas, methods and concepts of applied economics to better understand the functioning of oligopolistic markets.
Objective 3: Students will develop critical skills through written tests and exercises.
Objective 4: Students will be able to communicate and explain economic concepts related to competition between firms as well as antitrust policies.
Objective 5: Students will have the analytical tools and the experience and economic maturity to continue their economic studies.

Contents

The course focuses on markets that are not perfectly competitive. Firms’ strategic behavior is analyzed along with its effects on the market and social welfare. Primary emphasis is placed on the study of market power: its sources, strategic implications, and consequences. Relevant antitrust policies will also be analyzed.

Methodologically the course features a combination of:

1) Theoretical/Quantitative analysis of economic models

2) Discussion of examples and case studies.

Detailed program

1. Oligopolistic competition

2. Market power and market structure

3. Product differentiation

4. Collusion

5. Horizontal/vertical mergers

6. Entry costs and market structure

7. Strategic barriers to entry

8.\ Predatory practices

9.\ Antitrust policies

Prerequisites

Basic microeconomics

Teaching methods

Class lectures

Assessment methods

Written exam. The exam combines both conceptual as well as quantitative exercises.

Textbooks and Reading Materials

1) Lecture slides

2) L. Cabral, Economia Industriale, Carocci, Roma, 2018.

3) M. Motta, M. Polo, Antitrust: Economia e Politica della Concorrenza, il Mulino, 2005.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

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