Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia, Analisi dei Dati e Management [E3305M - E3303M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Macroeconomics and Economic Policies - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Macroeconomics and Economic Policies - 2
Course ID number
2526-2-E3303M010-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Macroeconomics and Economic Policies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Lo scopo del corso è quello di fornire agli studenti i principali concetti (teorici ed analitici) macroeconomici e i fondamenti di politica econonomica affinchè li possano applicare all'analisi dei principali fatti economici.

Contenuti sintetici

I. L'economia nel breve periodo;

II. L'economia nel medio periodo;

III. L'economia nel lungo periodo;

IV. Le estensioni al breve periodo;

V. La politica fiscale;

VI. La politica monetaria.

Programma esteso

I. I fondamenti; L'economia nel breve periodo: Il mercato dei beni; I mercati finanziari; Il modello IS-LM;

II. L'economia nel medio periodo: Il mercato del lavoro; La Curva di Philips; Il modello IS-LM-PC;

III. L'economia nel lungo periodo: Politiche della crescita; Il modello di Solow con crescita demografica e progresso tecnologico; Le sfide della prescita;

IV. Le estensioni: Mercati finanziari e aspettative; aspettative, consumo e investimento; Il modello IS-LM con aspettative e politiche economiche;

V. L’economia aperta; Il modello di Mundell-Fleming;

VI. La politica fiscale e la sostenibilità del debito pubblico; l'equivalenza ricardiana;

VII. La politica monetaria convenzionale e non convenzionale; la relazione tra politica monetaria e inflazione.

Prerequisiti

Fondamenti di Microeconomia e Matematica

Metodi didattici

Lezione frontale in aula.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto.

Testi di riferimento

LIBRI DI TESTO

Blanchard Olivier, Alessia Amighini e Francesco. Giavazzi, «Macroeconomia, una prospettiva europea», Il Mulino (ultima edizione).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The goal of the course is to provide the students with the fundamental (theoretical and analytical) macroeconomic concepts, as well as basic tools of economic policy in order to be able to interpret the main economic facts.

Contents

I. The Economy in the Short Run;

II. The Economy in the Medium Run;

III. The Economy in the Long Run;

IV. Extensions to the Short Run;

V. Fiscal Policy;

VI. Monetary Policy.

Detailed program

I. The Foundations; The Economy in the Short Run: The Goods Market; Financial Markets; The IS-LM Model;

II. The Economy in the Medium Run: The Labor Market; The Phillips Curve; The IS-LM-PC Model;

III. The Economy in the Long Run: Growth Policies; The Solow Model with Population Growth and Technological Progress; The Challenges of Growth;

IV. Extensions: Financial Markets and Expectations; Expectations, Consumption, and Investment; The IS-LM Model with Expectations and Economic Policies;

V. The Open Economy; The Mundell-Fleming Model;

VI. Fiscal Policy and the Sustainability of Public Debt; The Ricardian Equivalence;

VII. Conventional and Unconventional Monetary Policy; The Relationship Between Monetary Policy and Inflation.

Prerequisites

Basic concepts of Microeconomics and Mathematics

Teaching methods

The course consists of frontal lectures.

Assessment methods

Written exam.

Textbooks and Reading Materials

TEXTBOOKS

Blanchard Olivier, Alessia Amighini e Francesco. Giavazzi, «Macroeconomia, una prospettiva europea», Il Mulino (latest edition).

Semester

Second semester.

Teaching language

Italian.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
12
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LC
    Luca Corazzini
  • LD
    Lucia Dalla Pellegrina

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics