Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Labour Economics
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Labour Economics
Course ID number
2526-2-F5602M022
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Topics in Labour Markets Course ID number 2526-2-F5602M022-F5602M029M
Course summary
Course full name Topics in Human Capital Course ID number 2526-2-F5602M022-F5602M030M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce agli studenti una metodologia approfondita per analizzare il funzionamento del mercato del lavoro, offrendo così strumenti utili per comprendere i problemi economici in contesti globali. Il corso introduce gli studenti ai principali risultati della letteratura rilevante e promuove il coinvolgimento attivo attraverso presentazioni in aula dei temi più rilevanti

Contenuti sintetici

Il corso studia il funzionamento dei mercati del lavoro da due prospettive complementari, che saranno fortemente interconnesse. Nel complesso, il corso adotta un approccio di economia applicata, concentrandosi su come teoria e dati contribuiscano alla nostra comprensione dei mercati del lavoro.

La prima parte, denominata Argomenti sul Capitale Umano, introdurrà il campo dell’Economia del Lavoro e spiegherà come identificare relazioni causali tra istruzione e reddito, discuterà i rendimenti pecuniari, non pecuniari e sociali dell’istruzione, nonché le risorse e le politiche per ottenere un’istruzione di qualità.

La seconda parte, denominata Argomenti sui Mercati del Lavoro, analizzerà in maggiore dettaglio il funzionamento (offerta, domanda ed equilibrio) di un mercato del lavoro perfettamente competitivo, si concentrerà sulla determinazione dei salari e discuterà le disuguaglianze di reddito e salariali e le loro componenti.

Programma esteso

Le due parti sul capitale umano e sui mercati del lavoro saranno strettamente interconnesse. Gli argomenti trattati includeranno:

  • Introduzione: funzionamento dei mercati del lavoro
  • Teoria del capitale umano
  • Istruzione e reddito
  • Rendimenti dell’istruzione
  • Accumulazione di capitale umano
  • Offerta e domanda di lavoro in contesti competitivi
  • Determinazione dei salari e differenziali compensativi
  • Disuguaglianze di reddito e salariali, e le loro componenti
  • Panoramica delle evidenze nell’economia del lavoro
  • Applicazioni empiriche

Prerequisiti

Conoscenza di microeconomia, matematica, statistica ed econometria.

Metodi didattici

Lezioni frontali e esercitazioni.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Modalità di valutazione
La componente principale della valutazione è un esame scritto finale, che rappresenterà il 70% del voto complessivo. L’esame consiste in una serie di domande aperte sui principali argomenti trattati durante il corso. Esempi di domande e maggiori dettagli saranno forniti durante le esercitazioni verso la fine del modulo. Gli studenti dovranno anche presentare (in gruppi da 2 a 4 persone) un articolo scientifico, e la presentazione contribuirà al 30% del voto finale. Infine, gli studenti avranno la possibilità di preparare una proposta di ricerca durante il modulo: la proposta potrà aggiungere fino a 3 punti al voto finale.

Testi di riferimento

Materiale delle lezioni e articoli scientifici.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

The course provides students with an in-depth methodology to analyze the functioning of the labour market, and thus offers useful tools to understand economic problems in global contexts. The course introduces the students to the main results of the relevant literature, and promotes students’ involvement through class presentations of the most relevant topics.

Contents

The course studies of the functioning of the labour markets from two complementary perspectives, which are going to be strongly interlinked. Overall, the course takes an applied economics approach by focusing on how theory and data contribute to our underrstanding of labour markets.

The first part, called Topics in Human Capital, will introduce the field of Labour Economics and will introduce how to unveil causal relationship between education and income, will discuss the pecuniary, non-pecuniary, and social returns to education, and will disucss resources and policies to acquire quality education.

The second part, called Topics in Labour Markets will analyze more in details the functioning (supply, demand, and equilibrium) of a perfectly competitive labor market, will focus on wage determination, and will disucss income and wage inequalities and their components.

Detailed program

The two parts of human capital and labour markets will be closely intrelinked. The topics will cover

  • Introduction: working of labor markets
  • Human Capital Theory
  • Education and Income
  • Returns to education
  • Topics on human capital accumulation
  • Labor supply and labor demand in competitive settings.
  • Wage determination and compensating differentials.
  • Income and wage inequalities, and their components.
  • Overview of evidence on labor economics.
  • Empirical applications.

Prerequisites

Intermediate knowledge of microeconomics, mathematics, statistics and econometrics.

Teaching methods

Lectures and tutorials

Assessment methods

The core component of the learning assessment is a final written exam, which will account for 70% of the final mark. The exam consists of a set of open questions on the main topics that have been discussed during the course. Sample questions and more details will be provided during the class-tutorials as we approach the end of the module. Students will also be asked to present (in a group of 2-4 people) a journal article, and the presentation will account for 30% of the final mark. Finally, students will have the possibility to prepare a research proposal throughout the module, the proposal will add up to 3 points to the final grade.

Textbooks and Reading Materials

Lecture material and academic papers.

Semester

Second semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • PN
    Piergiovanna Natale

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics