Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Business Plan and Project Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Business Plan and Project Management
Course ID number
2526-2-F6302N043
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende offrire agli studenti le conoscenze tipiche per sapersi confrontare quotidianamente con la ideazione, la costruzione e la gestione di progetti all’interno di aziende esistenti o per creare nuove aziende.

In particolare, il corso intende fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per:

  1. definire gli obiettivi del Business Plan;
  2. comprendere e analizzare i contenuti del Business Plan;
  3. imparare ad avere una visione unitaria delle teorie apprese in ambito economico, competitivo e sociale;
  4. comprendere attraverso casi aziendali le complessità organizzative e dell’ambiente economico;
  5. sviluppare competenze analitiche per l’azienda e il settore economico al fine di migliorare le performance aziendali, creare previsioni affidabili, individuare iniziative di innovazione strategica e sostenibile e/o iniziare una nuova attività (start-up);
  6. armonizzare risorse e tempi e,
  7. trovare soluzioni sostenibili e praticabili rispetto alle criticità che emergono durante il ciclo vita di un progetto
  8. fornire le conoscenze base per creare una cultura matura della gestione progetti efficace caratterizza da conoscenze di contesto, tecnico-metodologiche e manageriali.

In coerenza con i Descrittori di Dublino gli obiettivi specifici si declinano come segue:
Conoscenza e comprensione
Gli studenti acquisiscono una conoscenza approfondita di contenuti, metodi, strumenti e tecniche tipiche del Business Plan e del Project Management applicabili nel contesto dei servizi, con attenzione alle specificità delle aziende di servizi pubbliche e private. Il corso fornisce padronanza di strumenti teorici e concettuali per sviluppare Business Plan e Progetti sostenibili, efficaci ed efficienti nei settori dei servizi. La componente teorica è affiancata da casi di studio nazionali e internazionali, clip e testimonianze per facilitare la comprensione concettuale attraverso esempi concreti.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Gli studenti sono chiamati a sviluppare progetti pratici in gruppo, project work, come la proposta di un nuovo servizio o prodotto. I progetti prevedono al definizione degli elementi chiave di un Business Plan e di un Progetto coerente con lo stesso Business Plan. Il corso stimola la capacità di progettare strategie aziendali, valutare soluzioni e scenari e implementare soluzioni innovative in contesti reali.

Autonomia di giudizio
Attraverso l’analisi di casi complessi, gli studenti sono chiamati a formulare valutazioni e soluzioni critiche su alternative progettuali e proporre soluzioni motivate, valutando pro e contro. Le discussioni in aula, i feedback dei docenti sui progetti, e le simulazioni supportano lo sviluppo della capacità di valutazione autonoma dei problemi inerenti il coretto sviluppo di un Business Plan e di un Progetto di successo.

Abilità comunicative
Gli studenti devono presentare oralmente i progetti di gruppo davanti ai colleghi e ai docenti, sviluppando capacità di comunicazione chiara, sintetica ed efficace. Durante le lezioni interattive e le discussioni di casi, viene incentivata la partecipazione attiva e il confronto.

Capacità di apprendimento
Il corso prevede attività autogestite, quali letture individuali, studio di casi, sviluppo di progetti sul campo. Viene incentivata la capacità di apprendere dai feedback, dai materiali didattici multimediali e dalla sperimentazione pratica in contesti aziendali

Contenuti sintetici

Il corso è strutturato in due parti: la prima in cui si tratta il tema del Business Plan e la seconda in cui si tratta del tema del Project Management, unendo concetti economici, sociali e giuridici appresi durante il corso di studi.

I temi su cui il corso si concentra sono:

  • Cos’è un Business Plan?
  • A chi serve un Business Plan e in quali casi conviene svilupparlo?
  • Come le imprese utilizzano concretamente un Business Plan?
  • Com’è strutturato un Business Plan e con quali step metodologici svilupparlo?
  • Definizione di progetto: quando un’attività è un progetto?
  • Il metodo, dall’idea progettuale al progetto – Strumenti, tecniche, risorse e soluzioni.

Nello specifico la parte di PM fornirà:

  • Conoscenze di contesto: conoscenze fondamentali di progetto e project management
  • Conoscenze tecnico-metodologiche: strumenti e metodologie per la gestione efficace di un progetto (es: mappa stakeholders, matrice RACI, metodo Earned Value, identificazione e gestione rischi…)
  • Conoscenze comportamentali: elementi di soft skills un responsabile di progetto deve possedere per una gestione efficace del progetto stesso;
  • Accenni di Eco Design e dell'utilizzo dell'Intelligenza Artificiale nella gestione progetti.

Il corso è in grado di fornire agli studenti strumenti analitici teorici e pratici, al fine di comprendere come le aziende operano e pianificano per il successo economico, competitivo e sociale. Definizione di cosa sia un progetto e quali siano le sue caratteristiche tipiche e peculiari;

Applicazione di strumenti e tecniche per impostare, gestire, monitorare e concludere un progetto (dall’idea progettuale al progetto)

Definire la chiave di lettura corretta che consenta di individuare punti di forza, innovatività e criticità di un progetto.

Programma esteso

Parte di Business Plan

  1. Definizione e scopo del Business Plan (BP)
  2. Situazioni in cui si sviluppa e utilizza il BP
  3. Struttura del BP
  4. The Innovation Driven Enterprise (Incumbent, New Entrants, Start-ups)
  5. L’approccio Open Innovation
  6. Il ruolo dell’AI a supporto dell’innovazione
  7. Innovazione e sostenibilità
  8. Soft skills e innovazione
  9. Modelli di classificazione dell’innovazione
  10. L’organizzazione ambidestra
  11. Specialized and agile enterprise
  12. Il processo strategico e operativo per l’innovazione sostenibile
  13. La metodologia operativa di sviluppo di un BP
  14. Le competenze necessarie allo sviluppo di un BP
  15. Criteri e indicatori di valutazione di un BP
  16. Strumenti di monitoraggio del BP
  17. Casi e testimonianze aziendali
  18. Project Work

Parte di Project Management:

  1. Definizione di Progetto e PM
  2. Processi di Project Management
  3. Ciclo di vita del progetto
  4. Criteri di successo del Progetto
  5. Strategie di progetto, requisiti e obiettivi
  6. Sviluppo e valutazione del progetto
  7. Strutture organizzative di Progetto
  8. Gestione del rischio
  9. Gestione dei deliverable
  10. Gestione delle risorse di Progetto
  11. Gestione dei tempi, dei costi e della qualità di Progetto
  12. Salute, sicurezza e ambiente
  13. Gestione amministrativa e aspetti legali
  14. Gestione delle comunicazioni
  15. Leadership / Negoziazione / Problem solving/ Team building / Team working
  16. Metodologie Agili
  17. Modelli di maturità nella gestione progetti: il modello di Prado
  18. Cenni alla progettazione ecocompatibile in coerenza con il Regolamento Europeo in tema di progettazione ecocompatibile
  19. Project work

Il programma è sviluppato in coerenza con i contenuti utili a conseguire la qualificazione PM BASE ISIPM (Istituto Italiano di Project Management). Qualificazione cui è possibile accedere su base volontaria grazie alla convenzione attiva tra Mages e ISIPM.

Prerequisiti

Conoscenze di base dei concetti di economia aziendale.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 48 ore, di cui indicativamente il 70% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 30% con didattica interattiva (progetti di gruppo, discussione di casi di studio, esercitazioni, guest speaker).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Frequentanti: l’esame prevede sia la possibilità di due prove parziali alla fine di ogni singolo modulo, sia una prova unica dopo la fine dell’intero corso su entrambi i moduli. Entrambe le tipologie di esami saranno scritte e composte da una parte a domande a scelta multipla e da una parte a domande aperte. Alla valutazione finale concorreranno, anche le attività svolte in aula durante la parte di Business Plan e di Project Management con un peso del 40% sulla valutazione finale.

Non frequentanti: l’esame prevede la una prova unica composta da una parte a domande a scelta multipla e da una parte a domande aperte inerenti sia la parte di Business Plan e di Project Management.

Testi di riferimento

Materiale didattico pubblicato sulla piattaforma eLearning Unimib.

Per la parte BP:

“DISCIPLINED ENTREPRENEURSHIP – 24 steps to a successful start-up”, Bill Aulet (M. Trust Center for MIT Entrepreneurship), Wiley

Per la parte di PM:

«GUIDA ALLE CONOSCENZE DI GESTIONE PROGETTI», a cura di Enrico Mastrofini, FRANCO ANGELI (2020)

«IDEA JOURNEY MAP», Beltrami Giorgio, FRANCO ANGELI (2018)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

The course aims to provide students with the essential knowledge to effectively engage with the design, development, and management of projects within existing companies or to create new ventures.

In particular, the course intends to equip students with the theoretical and methodological tools to:

define the objectives of a Business Plan;
understand and analyze the contents of a Business Plan;
learn to develop an integrated vision of the economic, competitive, and social theories acquired;
comprehend, through business cases, the organizational complexities and dynamics of the economic environment;
develop analytical skills focused on companies and economic sectors, in order to improve business performance, create reliable forecasts, identify strategic and sustainable innovation initiatives, and/or start a new business (start-up);
harmonize resources and timelines; and
find sustainable and practical solutions to address critical issues emerging throughout a project’s life cycle;
provide fundamental knowledge for developing a mature culture of effective project management, characterized by contextual, technical-methodological, and managerial competencies.
In line with the Dublin Descriptors, the specific learning objectives are as follows:

Knowledge and Understanding
Students will acquire in-depth knowledge of the contents, methods, tools, and techniques specific to Business Planning and Project Management applicable in the service industry, with particular attention to the specificities of public and private service enterprises. The course provides mastery of theoretical and conceptual tools for developing sustainable, effective, and efficient Business Plans and projects within the services sector. The theoretical component is complemented by national and international case studies, video clips, and guest testimonials to facilitate conceptual understanding through practical examples.

Applying Knowledge and Understanding
Students are required to develop practical group projects (project work), such as proposing a new service or product. The projects involve defining the key elements of a Business Plan and designing a Project consistent with that Business Plan. The course encourages the ability to design business strategies, evaluate solutions and scenarios, and implement innovative solutions in real-world contexts.

Making Judgements
Through the analysis of complex cases, students are expected to formulate critical evaluations and propose well-reasoned solutions regarding alternative project approaches, assessing their respective pros and cons. Class discussions, faculty feedback on projects, and simulations support the development of independent judgment regarding the successful development of a Business Plan and project execution.

Communication Skills
Students must present their group projects orally to classmates and faculty, developing the ability to communicate clearly, concisely, and effectively. Active participation and debate are encouraged during interactive lessons and case discussions.

Learning Skills
The course includes self-directed activities, such as individual readings, case studies, and field project development. Students are encouraged to enhance their learning skills through feedback, multimedia teaching materials, and practical experimentation within business contexts.

Contents

The course is structured in two parts: the first in which the theme of the Business Plan is dealt with and the second in which it is the subject of Project Management, combining economic, social and legal concepts learned during the course of study.

The topics on which the course focuses are:

  • What is a Business Plan?
  • Who needs a Business Plan and in which cases should it be developed?
  • How do companies actually use a Business Plan?
  • How is a Business Plan structured and with which methodological steps to develop it?
  • Definition of a project: when is an activity a project?
  • The method, from the project idea to the project - Tools, techniques, resources and solutions.

Specifically, the PM part will provide:

  • Context knowledge: basic project knowledge and project management
  • Technical-methodological knowledge: tools and methodologies for the effective management of a project (e.g. stakeholder map, RACI matrix, Earned Value method, identification and risk management ...)
  • Behavioral knowledge: elements of soft skills a project manager must possess for effective project management;
  • Eco-design elements and hints on using artificial intelligence in project management.

The course is able to provide students with theoretical and practical analytical tools, in order to understand how companies operate and plan for economic, competitive and social success. Definition of what a project is and what its typical and peculiar characteristics are;

Application of tools and techniques to set up, manage, monitor and conclude a project (from the project idea to the project)

Define the correct reading key that allows you to identify the strengths, innovativeness and criticality of a project.

Detailed program

Business Plan Section

  1. Definition and purpose of the Business Plan (BP)
  2. Situations in which the BP is developed and used
  3. Structure of the BP
  4. The Innovation Driven Enterprise (Incumbents, New Entrants, Start-ups)
  5. The Open Innovation approach
  6. The role of AI in supporting innovation
  7. Innovation and sustainability
  8. Soft skills and innovation
  9. Innovation classification models
  10. The ambidextrous organization
  11. Specialized and agile enterprise
  12. Strategic and operational process for sustainable innovation
  13. Operational methodology for developing a BP
  14. Skills required for developing a BP
  15. Criteria and indicators for evaluating a BP
  16. Tools for monitoring the BP
  17. Business cases and testimonials
  18. Project Work

Project Management Section

  1. Definition of Project and Project Management (PM)
  2. Project Management processes
  3. Project life cycle
  4. Project success criteria
  5. Project strategies, requirements, and objectives
  6. Project development and evaluation
  7. Project organizational structures
  8. Risk management
  9. Deliverable management
  10. Project resource management
  11. Project time, cost, and quality management
  12. Health, safety, and environment
  13. Administrative management and legal aspects
  14. Communication management
  15. Leadership / Negotiation / Problem solving / Team building / Team working
  16. Agile methodologies
  17. Project management maturity models: the Prado model
  18. Introduction to eco-design in compliance with the European Regulation on eco-design
  19. Project Work

The program is developed in alignment with the content required to achieve the PM BASE ISIPM qualification (Italian Institute of Project Management). This qualification is accessible on a voluntary basis thanks to the agreement between MAGES and ISIPM.

Prerequisites

Basic knowledge of business administration concepts.

Teaching methods

The Course consists of 48 hours, of which approximately 70% with teaching outcomes (lectures with slides, audio and video) and 30% with interactive teaching (group projects, discussion of case studies, exercises, guest speakers).

Assessment methods

Attending students: the exam includes both the possibility of two partial tests at the end of each module, and a single test after the end of the entire course on both modules. Both types of exams will be written and composed of a part with multiple choice questions and a part with open questions. Classroom activities during the part of the Business Plan and Project Management with a weight of 40% on the final evaluation will also contribute to the final evaluation.

Not attending: the exam includes a single test consisting of a part with multiple choice questions and a part with open questions concerning both the part of the Business Plan and Project Management.

Textbooks and Reading Materials

Materiale didattico pubblicato sulla piattaforma eLearning Unimib.

Per la parte BP:

“DISCIPLINED ENTREPRENEURSHIP – 24 steps to a successful start-up”, Bill Aulet (M. Trust Center for MIT Entrepreneurship), Wiley

Per la parte di PM:

«GUIDA ALLE CONOSCENZE DI GESTIONE PROGETTI», a cura di Enrico Mastrofini, FRANCO ANGELI (2020)

«IDEA JOURNEY MAP», Beltrami Giorgio, FRANCO ANGELI (2018)

Semester

First Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Giorgio Beltrami
    Giorgio Beltrami

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics