- Service Science
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Questo corso fa riferimento all'area di apprendimento "statistica ed informatica" all'interno del corso di laurea in Data Science, con particolare riferimento alle tematiche legate alla digital entrepeneruship.
Esiste un parallelo tra la progettazione di servizi innovativi in organizzazioni affermate e la creazione di start-up. In entrambi i contesti diventano fondamentali i processi di acquisizione e gestione della conoscenza, nel caso di organizzazioni affermate il focus è su utenti esistenti e processi noti, nel caso delle start-up invece l'attenzione è su utenti ancora "sconosciuti" e processi da creare da zero. Nel corso saranno affrontate le problematiche legate alla progettazione di servizi innovativi in entrambi gli scenari.
Al completamento del corso, gli studenti saranno in grado di:
- Conoscenza e capacità di comprensione
- Dimostrare una solida comprensione dei principi del service design sia nelle organizzazioni consolidate che nei contesti di start-up.
- Comprendere il ruolo e l'importanza dell'acquisizione e gestione della conoscenza nella creazione e nell’erogazione di servizi innovativi e negli scenari tipici delle start-up.
- Riconoscere le differenze nei processi di innovazione tra aziende mature e start-up.
- Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Applicare metodologie e tecnologie appropriate per progettare servizi in linea con specifiche strategie di business.
- Affrontare problematiche legate alla gestione della conoscenza.
- Progettare e implementare processi di raccolta della conoscenza finalizzati al miglioramento dei servizi, basandosi sui bisogni e sui feedback dei clienti.
- Utilizzare l’analisi dei dati per supportare lo sviluppo di servizi innovativi e modelli di business.
- Intercettare i segnali dei clienti per validare e, se necessario, far evolvere rapidamente il modello di business di una start-up.
- Autonomia di giudizio
- Valutare criticamente se un servizio soddisfa i bisogni degli utenti e identificare aree di crescita o miglioramento.
- Valutare la pertinenza e l’efficacia dei business model nel contesto di una start-up.
- Selezionare e utilizzare metriche di performance adeguate per valutare il successo di iniziative imprenditoriali.
- Abilità comunicative
- Comunicare efficacemente con diversi stakeholder, tra cui membri del team, partner aziendali e utenti, in merito a strategie e decisioni relative all’innovazione dei servizi.
- Presentare i progetti di servizio e di modelli di business in modo chiaro e strutturato, supportandoli con dati, indicatori e ragionamento strategico.
- Capacità di apprendimento
- Sviluppare capacità di apprendimento autonomo per continuare a esplorare nuovi strumenti, tecniche e teorie nell’ambito dell’innovazione dei servizi e dell’imprenditorialità.
- Adattarsi a contesti organizzativi e tecnologici in evoluzione attraverso la pratica riflessiva e lo sviluppo iterativo.
I contenuti del corso potranno variare, il docente comunicherà eventuali variazioni tramite il sito web del corso.
Contenuti sintetici
- Service Science: Il punto centrale è la relazione tra Service Science, metodologie di progettazione dei servizi e i sistemi di gestione delle informazioni e della conoscenza, processi di acquisizione della conoscenza in scenari incerti;
- Strategie di business di aziende dei servizi: il ruolo della collaborazione e della co-produzione di valore nei processi aziendali delle aziende di servizi con un focus sulla validazione dei business model assumptions nelle start-up;
- L'approccio Lean Start-up per massimizzare l'acquisizione di conoscenza in scenari innovativi
- L'approccio Sprint per minimizzare i tempi di apprendimento
- Laboratorio sulla progettazione di sistemi di servizio, in particolare di servizi knowledge-based;
Programma esteso
- Introduzione alla Service Science
- Le caratteristiche dei servizi e del loro processo di erogazione
- La catena del valore di Porter del settore dei servizi
- Il ruolo dell'informazione e della conoscenza per l'innovazione dei servizi
- Sistemi di Service Design (dal modello ingegneristico al modello interpretativo)
- Le strategie di business delle società di servizi
- L'evoluzione dei processi aziendali
- Il ruolo della co-produzione di valore (aziende a rete)
- Servizi basati sulla conoscenza (crowdsourcing e processi di innovazione aperta)
- Case Studies
- The difference between an idea and a business opportunity
- Why do ventures require dynamic leaders who understand vision, strategy, risk, and tactics?
- Differences between a start-up and a mature firm (or between an innovative project and a project in a well-known scenario)
- The knowledge harvesting problem
- MVP (Minimum Viable Product)
- Validated learning, Build-measure-learn cycle. How to shorten the feed-back loop in a start-up
- How to prevent endless loop: the sprint approach
- Business Model Canvas vs Business Plan
- Lab. Designing an innovative service/start-up
The teacher reserves the right to make changes to the contents during classes. Any change will be promptly indicated on this website.
Prerequisiti
E' utile una conoscenza anche basilare delle principali tecnologie e applicazioni utilizzate in ambito e-commerce e media sociali.
Metodi didattici
Il corso è erogato in inglese e prevede lezioni frontali in aula ed esercitazioni in laboratorio o in aula con l'utilizzo di un personal computer.
Le lezioni frontali sono dedicate all'approfondimento degli argomenti teorici inerenti il corso. Circa il 70% del corso (corrispondente a circa 34 ore) sarà erogato in questa forma di "Didattica Erogativa"
Le esercitazioni sono mirate alla progettazione di servizi knowledge-based. Circa il 30% del corso (corrispondente a circa 11 ore) sarà erogato in questa forma di "Didattica Interattiva".
Alcune delle ore delle lezioni frontali potranno essere sostituite. da testimonianze e sessioni di dialogo esperti. In tal caso, le testimonianze avranno luogo orientativamente nelle ultime settimane di lezione, in base alla disponibilità delle persone coinvolte.
Le lezioni ed esercitazioni si svolgeranno in presenza.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per sostenere la verifica dell'apprendimento (cioè l'esame) è obbligatorio effettuare l'iscrizione secondo le scadenze stabilite (generalmente le iscrizioni chiudono 3 giorni lavorativi prima dell'appello d'esame).
La modalità di verifica si basa su una prova orale. La prova orale consisterà in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione. Lo studente, d'accordo con il docente può sostituire una parte della prova orale con la discussione di un progetto. Il progetto deve essere concordato preventivamente con il docente.
Le modalità d'esame sono identiche sia per gli studenti frequentanti sia per i non frequentanti.
Non sono previste prove in itinere.
La prova d'esame mira ad accertare la conoscenza teorica dello studente sugli argomenti del corso. Saranno quindi valutate le capacità di ragionare e approfondire le tematiche proposte in sede di esame, il rigore metodologico del loro sviluppo e la capacità di applicare le conoscenze teoriche a business case pratici.
Il voto finale dell’esame orale sarà determinato sulla base dei seguenti componenti:
-
Conoscenza degli argomenti del corso (40%). Sarà valutata la conoscenza e la comprensione dei concetti fondamentali, delle teorie e dei contenuti trattati durante il corso. Sarà valutata la capacità di spiegare le idee rilevanti e applicarle a casi standard.
-
Comprensione delle problematiche di acquisizione della conoscenza in scenari innovativi (40%). Sarà valutata la capacità dello studente di applicare i concetti appresi a situazioni nuove, non familiari o ipotetiche. Particolare attenzione sarà rivolta alla capcità di identificare questioni chiave, il ragionamento in condizioni di incertezza e l’adattamento delle conoscenze acquisite.
-
Argomentazione, chiarezza espositiva e terminologia (20%). Sarà valutata la capacità dello studente di presentare le risposte in modo chiaro e logico, supportare il proprio ragionamento in maniera efficace e utilizzare una terminologia adeguata e specifica alla disciplina.
Il voto finale sarà ottenuto dalla media ponderata dei tre componenti. In casi limite, si potrà applicare un arrotondamento o un giudizio qualitativo basato sulla coerenza complessiva.
Testi di riferimento
- Ries, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Currency, 2011.
- Fitzsimmons, James A. (2010). Service management: operations, strategy, and information technology. New York, NY: Mc Graw Hill.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
This course refers to the learning area "statistics and computer science" of the degree course in Data Science, focusing on digital entrepreneurship.
A parallel can be drawn between the design of innovative services in established organizations and the creation of start-ups. In both scenarios, the knowledge acquisition and management processes are crucial. The focus is on existing users and processes for established organizations, while in the start-up case the focus is on users who are still "unknown" and processes to be created from scratch. The course will address the problems related to the design of innovative services in both scenarios.
Upon successful completion of this course, students will be able to:
-
Knowledge and Understanding
Demonstrate a solid understanding of service design principles in both established organizations and start-up environments.
Understand the role and importance of knowledge acquisition and management in the creation and delivery of innovative services and in a startup scenario.
Recognize the differences in innovation processes between mature businesses and start-up contexts. -
Applying Knowledge and Understanding
Apply appropriate methodologies and technologies to design services aligned with specific business strategies.
Address knowledge management issues.
Design and implement knowledge harvesting processes aimed at improving service offerings based on customer needs and feedback.
Utilize data analysis to support the development of innovative services and business models.
Intercept feedback customers to validate and possibly rapidly evolve a start-up's business model -
Making Judgements
Critically assess whether a service meets user needs and identify areas for growth or improvement.
Evaluate the relevance and effectiveness of business model assumptions in start-up settings.
Select and use suitable performance metrics to assess the success of entrepreneurial initiatives. -
Communication Skills
Communicate effectively with various stakeholders, including team members, business partners, and users, regarding service innovation strategies and decisions.
Present service and business model designs in a clear and structured manner, supported by data, indicators, and strategic reasoning. -
Learning Skills
Develop autonomous learning skills to continue exploring new tools, techniques, and theories in service innovation and entrepreneurship.
Adapt to evolving organizational and technological contexts through reflective practice and iterative development.
The contents of the course may vary, the teacher will communicate any changes via the course website.
Contents
- Service Science: the focus is on the relationship between Service Science, service design methodologies, information and knowledge management systems, and knowledge harvesting processes in uncertain scenarios;
- Business strategies of service companies: the role of collaboration and value co-production in the business processes of service companies with the focus on validating the business model assumptions in start-up firms
- The Lean Start-up approach to maximise knowledge acquisition in innovative scenarios
- The Sprint approach to minimize the time it takes to get knowledge
- Laboratory on the design of service systems;
Detailed program
- Introduction to Service Science
- The services characteristics and the delivery process
- The Service sector Porter value chain
- The role of information and knowledge to innovation of services
- Service systems design (from engineering model to interpretative model)
- Business strategies of service companies
- Evolution of business processes
- The role of value co-production (network companies)
- Knowledge-based services (crowdsourcing and open innovation processes)
- Case Studies
- The difference between an idea and a business opportunity
- Why do ventures require dynamic leaders who understand vision, strategy, risk, and tactics?
- Differences between a start-up and a mature firm (or between an innovative project and a project in a well-known scenario)
- The knowledge harvesting problem
- MVP (Minimum Viable Product)
- Validated learning, Build-measure-learn cycle. How to shorten the feed-back loop in a start-up
- How to prevent endless loop: the sprint approach
- Business Model Canvas vs Business Plan
- Lab. Designing an innovative service/start-up
Prerequisites
Even a basic knowledge of the main technologies and applications used in e-commerce and social media is useful.
Teaching methods
The course is taught in English and includes lectures in the classroom and laboratory exercises. The laboratory exercises can be performed in a computer laboratory or in a classroom using a personal computer.
The lectures are dedicated to the study of the theoretical topics related to the course. Approximately 70% of the course (about 34 hours) will be delivered as "Traditional Lectures"
The lab exercises are aimed at designing a knowledge-based service. About 30% of the course (about 11 hours) will be delivered in this form of "Interactive Teaching".
Some of the hours of frontal lessons may be replaced by testimonies and expert dialogue sessions. In this case, the testimonies will take place approximately in the last weeks of the lessons, based on the availability of the people involved.
The lessons and lab activities will be held in person.
Assessment methods
Students must be registered to take the learning verification (i.e., the exam). It is mandatory to register by the official deadline. Registration usually closes 3 working days before the examination day.
The examination is an oral exam. The oral exam will focus on the topics covered in class. The student, in agreement with the teacher, can replace a part of the oral exam with a project discussion. The project must be agreed in advance with the teacher.
The examination is the same for both attending and non-attending students.
There are no midterm assessments.
The oral exam is aimed at assessing the theoretical knowledge of the student on the topics presented during the course. The ability to reason and deepen the issues proposed during the examination, the methodological rigor of their development, and the ability to use theoretical knowledge to solve practical business cases will be evaluated.
The final grade for the oral exam will be determined based on the following components:
-
Knowledge of Course Topics (40%). The student demonstrates accurate recall and understanding of the core concepts, theories, and material covered throughout the course. This includes the ability to explain relevant ideas and apply them to standard cases.
-
Understanding of Knowledge Harvesting in Unknown Scenarios (40%). The student shows the ability to apply learned concepts to new, unfamiliar, or hypothetical situations. This involves identifying key issues, reasoning through uncertainty, and adapting knowledge appropriately.
-
Argumentation, Clarity, and Terminology (20%). The student presents responses clearly and logically, supports their reasoning effectively, and uses appropriate subject-specific terminology throughout the exam.
The final grade is derived from the weighted average of the three components. Rounding and qualitative judgment (e.g., consistency across criteria) may be applied in borderline cases.
Textbooks and Reading Materials
- Ries, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Currency, 2011.
- Fitzsimmons, James A. (2010). Service management: operations, strategy, and information technology. New York, NY: Mc Graw Hill.