Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Data Science [FDS02Q - FDS01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Policies for Smart Cities
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Policies for Smart Cities
Course ID number
2526-2-FDS01Q038-FDS01Q039M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Data Science Lab On Smart Cities

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e comprensione
Gli studenti acquisiscono una conoscenza approfondita dei processi, degli attori con i loro interessi, che caratterizzano una smart city, con attenzione alle disuguaguaglianze che si possono creare e alle politiche pubbliche. Dunque, gli stuendeti e le studentesse acquisscono conoscenze relative alle problematiche tipiche degli ambienti fortemente urbanizzati, e alle metodologie di formalizzazione di tali problematiche. Il corso fornisce una riflessione critica sul conceto di smart city e sui dati necessari per la sua comprensione. La componente teorica è affiancata da casi di studio nazionali e internazionali sulle smart cities.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Gli studenti sono chiamati a sviluppare progetti pratici in gruppo che hanno come tema la smart city e ad elaborare delle proposte di policy o di intervento sul tema individuato. I progetti includono la raccolta e analisi di dati Il corso stimola la capacità di lavorare con moltelplici dataset esistenti, traingolando le informaizoni e provando a immaginare soluzioni innovative in contesti reali.

Autonomia di giudizio
Attraverso l’analisi di casi complessi, la riflessione sul ruolo dei dta scientist stessi, gli studenti sono chiamati a formulare giudizi critici e proporre soluzioni motivate, valutando pro e contro. Le discussioni in aula, i feedback dei docenti sui progetti, e le simulazioni supportano lo sviluppo della capacità di valutazione autonoma.

Abilità comunicative
Gli studenti devono presentare oralmente i progetti di gruppo davanti ai colleghi e ai docenti, sviluppando capacità di comunicazione chiara, sintetica ed efficace. Durante le lezioni interattive e le discussioni di casi, viene incentivata la partecipazione attiva e il confronto.

Capacità di apprendimento
Il corso prevede attività autogestite, quali letture individuali, studio di casi, sviluppo di un progetto.

Contenuti sintetici

  • Le dimensioni che caratterizzano la città e la smart city in particolare.
  • Gli attori che stanno creando e implementando la smart city
  • Il governo della smart city
  • Chi trae vantaggio e chi è escluso dalla smart city
  • Il ruolo degli analisti di dati in questo ambito

Programma esteso

Burocrati e analisti di dati nella città intelligente
Chi sono gli attori della smart city? La burocrazia di strada e il ruolo degli analisti dei dati

Città intelligente e città piattaforma
Quali differenze tra smart city e platform city? Attori, indicatori, politiche e quali risultati. Chi sono gli esclusi?

Smart city e governance urbana
Modalità di regolazione (scambio di mercato, redistribuzione, reciprocità), partecipazione e smart city. Tenere conto dell'attivazione dei cittadini e del capitale sociale.

La città intelligente in 15 minuti
Cos'è la città dei 15 minuti? A cosa serve? Come lo smart può supportare la città dei 15 minuti e con quali benefici, per chi? Per fare cosa? Quali servizi dobbiamo raggiungere in 15 minuti? Le città smart sono più diseguali/diseguali di altre in termini di reddito?

Come costruire un buon caso di studio
Lavorare con i dati, l'effetto del turismo a breve termine e di Airbnb nei luoghi turistici.

Lavorare con i dati: Smart city e disuguaglianze
Conclusione del modulo

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

23 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Materiale didattico

Slides e appunti forniti dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Il corso sarà valutato attraverso un saggio e una presentazione orale su un argomento di smart city scelto autonomamente. Tale saggio sarà valido sia per il modulo di Policies for Smart Cities sia per il modulo Smart Mobility. Gli studenti, in gruppi di due, scriveranno un saggio in inglese (o in italiano), che comprenda la descrizione del problema, l'analisi dei dati, la visualizzazione ed eventuali raccomandazioni. Il saggio dovrà trattare gli indicatori rilevanti, la selezione e la pulizia dei dati, l'analisi spaziale e temporale e i modelli di previsione o classificazione, se necessari. È richiesta una presentazione orale del saggio. I criteri di valutazione includono la chiarezza e la coerenza della descrizione del problema, la qualità e la rilevanza dei dati, l'accuratezza e la validità dell'analisi e della visualizzazione, la solidità e l'affidabilità dei modelli, l'efficacia dei suggerimenti politici, la considerazione delle implicazioni etiche e sociali, la qualità complessiva del saggio, la qualità della presentazione orale. Non sono previste prove intermedie. Il voto finale considera tutte le dimensioni precedenti.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento da concordare via e-mail

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Aims

Knowledge and Understanding
Students acquire an in-depth understanding of the processes and actors—along with their respective interests—that characterise a smart city, with particular attention to the inequalities that may arise and the role of public policies. Students also gain knowledge of the typical issues facing highly urbanised environments, as well as of the methodologies used to formalise and analyse such issues. The course encourages a critical reflection on the concept of the smart city and on the types of data required to understand it. The theoretical component is complemented by national and international case studies on smart cities.

Applying Knowledge and Understanding
Students are required to develop a group project focused on the theme of the smart city and to formulate policy or intervention proposals based on the selected topic. These projects involve the collection and analysis of data. The course fosters the ability to work with multiple existing datasets, triangulate information, and imagine innovative solutions applicable to real-world contexts.

Judgement and Critical Thinking
Through the analysis of complex cases and critical reflection on the role of data scientists themselves, students are encouraged to develop well-reasoned critical judgements and propose substantiated solutions, evaluating both advantages and limitations. Classroom discussions, lecturer feedback on projects, and simulation activities support the development of independent evaluative skills.

Communication Skills
Students are expected to present their group projects orally to peers and lecturers, thereby developing clear, concise, and effective communication skills. Active participation and constructive debate are encouraged during interactive lectures and case discussions.

Learning Skills
The course includes self-directed activities such as individual reading, case study analysis, and the development of a project.

Contents

  • The dimensions that characterize the smart city.
  • The actors who are creating and implementing the smart city
  • The governance of the smart city
  • Who benefits and who is excluded?
  • The role of data analysts in this area

Detailed program

Street level bureaucrats and data analysts in the smart city
Who are the actors making the smart city? The street level bureaucracy and the role of data analysts 

Smart city and platform city
What differences between the smart city and the platform city? Actors, indicators, policies, and what outcomes. Who are the excluded ones?
 
Smart city and urban governance
Modes of regulation (market exchange, redistribution, reciprocity), participation and smart city. Taking into account citizens' activation and social capital. 

The smart 15 minutes city
What is the 15 minutes city? What’s for? How the smart can support the 15 city and with what benefits, for whom? To do what? What services do we need to reach in 15 minutes? Are smart cities more unequal/equal than other in terms of income?

How to construct a good case-study
Working with data, the effect of short-term tourism and Airbnb in touristic places.
 
Working with data: Smart city and inequalities 
Conclusion of the module

Prerequisites

None

Teaching form

23 hours conducted in in-person delivery mode

Textbook and teaching resource

Slides and notes provided by lecturers

Semester

Second semester

Assessment method

The course will be evaluated through an essay and an oral presentation on a self-selected smart city topic. The essay will be valid for both the Policies for Smart Cities module and the Smart Mobility module. Students, in groups of two, will write an essay in English (or Italian), covering problem description, data analytics, visualization, and policy recommendations. The essay should address relevant indicators, data selection, cleaning, spatial and temporal analysis, and prediction or classification models if needed. Ethical and social implications should also be considered. An oral presentation of the essay is required. Evaluation criteria include clarity and coherence of problem description, quality and relevance of data, accuracy and validity of analysis and visualization, robustness and reliability of models, effectiveness of policy suggestions, consideration of ethical and social implications, overall essay quality, quality of the in-person presentation. No intermediate assessment is forseen. The final grade is given by considering all previous dimensions.

Office hours

Received by appointment to be arranged by e-mail

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
23
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Alberta Argia Andreotti
    Alberta Argia Andreotti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics