Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Fisica [F1703Q - F1701Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Experimental Methods in High Energy Physics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Experimental Methods in High Energy Physics
Course ID number
2526-1-F1703Q008
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenze e capacità di comprensione
Al termine del corso, lo/la studente/essa avrà acquisito una solida comprensione dei principi base per la produzione di fasci di particelle ad alta energia e degli apparati per la misura di grandezze fisiche di interesse in un esperimento di fisica delle alte energie

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Lo/la studente/essa sarà in grado di comprendere le scelte progettuali e le funzionalità delle componenti di un apparato per la misura di grandezze fisiche di interesse in un esperimento di fisica delle alte energie

Autonomia di giudizio
Lo/la studente/essa svilupperà la capacità di valutare quali sono i vantaggi e limiti dei rivelatori usati in fisica delle alte energie tramite l’analisi di esempi pratici

Abilità comunicative
Lo/la studente/essa sarà in grado di spiegare con chiarezza e proprietà di linguaggio le conoscenze acquisite

Capacità di apprendere
Lo/la studente/essa acquisirà strumenti concettuali e metodologici per approfondire in maniera autonoma gli argomenti svolti durante il corso e per comprendere articoli scientifici relativi agli apparati di misura in fisica delle alte energie

Contenuti sintetici

  • Acceleratori di particelle
  • Principi di rivelatori
  • Rivelatori per la misura della quantità di moto e della topologia
  • Rivelatori per l'identificazione delle particelle
  • Rivelatori per la misura dell'energia

Programma esteso

  • Fisica degli acceleratori: principi base, linearizzazione delle equazioni di trasporto del fascio, teorema di Liouville, ellitticità ed evoluzione dello spazio-fasi, emittanza e luminosità
    • Impiego dei fasci: esperimenti ai collider e a targhetta fissa
    • Produzione di fasci secondari di pioni, kaoni, fotoni e neutrini
  • Principi di rivelatori: principali caratteristiche, limiti e prestazioni dei più importanti rivelatori (scintillatori, camere a filo, Time Projection Chambers, rivelatori allo stato solido e rivelatori Cerenkov)
    • Teoria della formazione del segnale in un rivelatore: derivazione del teorema di Ramo
    • Organizzazione dei rivelatori in un apparato
  • Misura del momento in uno spettrometro magnetico e risoluzioni ottenibili
  • Riconoscimento di particelle a momento noto tramite misure di velocità: tempo di volo, Cerenkov a soglia o differenziale o ring–imaging, e radiazione di transizione
  • Misura dell’energia e riconoscimento di particelle mediante assorbimento totale: calorimetria elettromagnetica e adronica
    • Risoluzione energetica dei calorimetri e problema della compensazione

Prerequisiti

Fondamenti di Meccanica, Elettromagnetismo, Ottica, Relatività Speciale, Struttura della Materia e Particelle Elementari

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

  • "An introduction to the physics of particle accelerators" Conte, MacKay
  • "Particle detectors" Grupen, Shwartz
  • "Review of Particle Physics" J. Beringer et al. (Particle Data Group), Phys. Rev. D110, 030001 (2014)
    Per approfondimenti
  • "Basic Course on Accelerator Optics" Rossbach
  • "Experimental techniques in high energy physics" Ferbel
  • “Calorimetry: energy measurement in particle physics” Wigmans

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove parziali. La prova orale finale consiste in un colloquio sugli argomenti del corso. Viene valutata la chiarezza espositiva, l'estensione della conoscenza degli argomenti presentati (con riferimento al syllabus) e la capacità di analisi critica e scelta progettuale di configurazioni strumentali in riferimento agli obiettivi della misura

Orario di ricevimento

A richiesta dello studente

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Knowledge and understanding
At the end of the course, the student will acquire a solid understanding of the basic principles for the production of high-energy particle beams and of the apparatus for the measurement of physical quantities in a high-energy physics experiment

Applying knowledge and understanding
The student will be able to understand the design choices and the functionality of the components of an apparatus for the measurement of physical quantities in a high-energy physics experiment

Macking judgments
The student will develop the ability to evaluate the advantages and limitations of the detectors used in high-energy physics through the analysis of practical examples

Communication skills
The student will be able to present the knowledge acquired with clarity and appropriate language

Learning skills
The student will acquire conceptual and methodological tools to independently study the topics covered during the course and to understand scientific articles related to a high-energy physics apparatus

Contents

  • Particle accellerators
  • Detector principles
  • Detectors for linear momentum measurement and topology
  • Detectors for particle identification
  • Detectors for energy measurement

Detailed program

  • Accelerator physics: basic concepts, linearization of the beam transport-equation, Liouville's theorem, evolution of the phase-space ellipse, emittance and luminosity
    • Beam exploitation: collider mode and fixed target experiments
    • Secondary beam production: pion, kaon, photon and neutrino beams
  • Detector principles: main features, limits and performance of the most important detectors (scintillators, wire chambers, Time Projection Chambers, solid-state detectors and Cerenkov detectors)
    • Theory of signal formation: derivation of Ramo’s theorem
    • Organization of detectors in an experimental apparatus
  • Momentum measurement with a magnetic spectrometer and achievable resolution
  • Particle ID by time-of-flight, threshold/differential/ring-imaging Cerenkov detectors, and transition-radiation detectors
  • Energy measurement and particle identification by total absorption of particles: electromagnetic and hadronic calorimetry
    • Energy resolution of calorimeters and the compensation challenge

Prerequisites

Foundations of Mechanics, Electromagnetism, Optics, Special Relativity, Structure of Matter, and Particle Physics

Teaching form

Frontal lectures

Textbook and teaching resource

  • "An introduction to the physics of particle accelerators" Conte, MacKay
  • "Particle detectors" Grupen, Shwartz
  • "Review of Particle Physics" J. Beringer et al. (Particle Data Group), Phys. Rev. D110, 030001 (2014)
    For further information
  • "Basic Course on Accelerator Optics" Rossbach
  • "Experimental techniques in high energy physics" Ferbel
  • “Calorimetry: energy measurement in particle physics” Wigmans

Semester

Second semester

Assessment method

There are no tests during the semester. The final oral exam consists of an interview on the topics of the course. Clarity of exposition, the depth of knowledge of the topics presented (with respect to the syllabus), and the ability of critical analysis and design choice of instrumental configurations about the measurement objectives are evaluated

Office hours

On student's request

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
FIS/04
ECTS
6
Term
Second semester
Course Length (Hours)
45
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MD
    Mauro Emanuele Dinardo
  • TT
    Tommaso Tabarelli de Fatis

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics