Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Data Science [FDS02Q - FDS01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Foundations of Probability and Statistics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Foundations of Probability and Statistics
Course ID number
2526-1-FDS02Q006
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di introdurre i concetti e i metodi di statistica descrittiva, calcolo delle probabilità ed inferenza statistica (stima puntuale ed intervallare, test) sia dal punto di vista teorico che applicativo attraverso l’utilizzo di software (R).

Al termine del corso lo studente sarà in grado di:

  • Comprendere i concetti fondamentali della statistica descrittiva e dell’inferenza statistica.
  • Applicare metodi statistici di base all’analisi di dati reali.
  • Valutare criticamente i risultati ottenuti e scegliere il metodo statistico più appropriato.
  • Comunicare i risultati di un’analisi statistica in modo chiaro ed efficace, anche attraverso rappresentazioni grafiche e tabelle.
  • Acquisire le basi per affrontare in autonomia studi statistici più avanzati.

Contenuti sintetici

Metodi di statistica descrittiva, calcolo delle probabilità ed inferenza statistica (stima puntuale e intervallare, test).

Programma esteso

  • Introduzione al trattamento dati con R
  • pacchetti R: base, dplyr, purrr, ggplot
  • Analisi descrittiva: distribuzioni, rappresentazioni grafiche, indici di posizione e di variabilità, retta dei minimi quadrati
  • Calcolo delle probabilità: concezioni probabilistiche, probabilità sugli eventi, teorema di Bayes, variabili aleatorie e distribuzioni di probabilità, distribuzioni notevoli, enunciazioni LLN e CLT
  • Inferenza statistica: la logica del campionamento probabilistico. Stimatori e loro proprietà. Stima puntuale (Media varianza e proporzione). Cenni sugli stimatori di massima verosimiglianza.
  • Stima intervallare: concetto di confidenza, intervalli di confidenza, casi particolari sulla media e la varianza
  • Verifica di ipotesi: Il concetto di statistica test. La significatività e la potenza del test. Test sulla media, varianza, proporzione, sulla differenza tra medie, test di indipendenza.

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Lezioni frontali con e senza l'ausilio del computer (modalità erogativa in presenza).
Ore di didattica erogativa (DE): 42
Ore di didattica interattiva (DI): 0

Modalità di verifica dell'apprendimento

PROVA SCRITTA: consiste in una batteria di domande a risposta multipla ed esercizi numerici volti a verificare la conoscenza della TEORIA affrontata a lezione e la capacità di utilizzare il linguaggio R per condurre analisi statistiche (punteggio massimo 30).
Gli studenti che hanno ottenuto 30 nello scritto possono richiedere l'orale per ottenere la lode.

Non sono previste prove in itinere

Criteri di valutazione:
insufficiente: minore di 18; sufficiente: 18-23; buono: 24-27; ottimo: 28-30; eccellente: 30 e lode

Testi di riferimento

Materiale del docente a disposizione degli studenti sull'e-learning

Libro di testo:
Alan Agresti, Maria Kateri (2022), Foundations of Statistics for Data Scientists With R and Python, Chapman & Hall

Altri testi a scelta:

  • A.M. Mood, F.A. Graybill, D.C. Boes, Introduzione alla statistica
  • G. Cicchitelli, P. D'Urso M. Minozzo, Statistica: principi e metodi
  • P.S. Mann, Introductory Statistics
  • M. Lavine, Introduction to Statistical Thought

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre (Settembre - Novembre)

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to introduce the concepts and methods of descriptive statistics, probability and statistical inference (point and interval estimation, tests) both from a theoretical and an application point of view through the use of software (R).

By the end of the course, students will be able to:

  • Understand the fundamental concepts of descriptive and inferential statistics.
  • Apply basic statistical methods to real data.
  • Critically evaluate results and choose the most appropriate statistical method.
  • Communicate the results of statistical analysis clearly and effectively, including through graphs and tables.
  • Acquire the foundation to pursue more advanced statistical studies independently.

Contents

Descriptive statistics, probability and statistical inference (point and interval estimation, tests)

Detailed program

  • Introduction to data analysis with R
  • R packages: base, dplyr, purrr, ggplot
  • Descriptive analysis: distributions, graphical representations, position and variability indices, minimum squares line
  • Probability: probabilistic conceptions, probability on events, Bayes theorem, random variables and probability distributions, large distributions, LLN and CLT statements
  • Statistical inference: the logic of probabilistic sampling. Estimators and their properties. Point estimate (Average, variance and proportion). Notes on maximum likelihood estimators.
  • Interval estimation: concept of confidence, confidence intervals, particular cases on the mean and variance
  • Hypothesis testing: The concept of test statistics. The significance and power of the test. Test on average, variance, proportion, on the difference between averages, independence test.

Prerequisites

None.

Teaching methods

Lectures with and without computer (in presence).
Traditional teaching hours: 42
Interactive teaching hours: 0

Assessment methods

WRITTEN EXAM: it consists of a set of multiple-choice questions and numerical exercises aimed at assessing knowledge of the THEORY covered in class and the ability to use the R language to conduct statistical analyses (maximum score: 30).
The students who scored 30 on the written exam can request the oral exam to obtain "30 cum laude".

There is no mid term evaluation

Grading policy:
insufficient: less than18; sufficient: 18-23; good: 24-27; very good: 28-30; excellent: 30 cum laude

Textbooks and Reading Materials

Teacher material available for the students on e-learning site

Textbook:
Alan Agresti, Maria Kateri (2022), Foundations of Statistics for Data Scientists With R and Python, Chapman & Hall

Other texts of your choice:

  • A.M. Mood, F.A. Graybill, D.C. Boes, Introduzione alla statistica
  • G. Cicchitelli, P. D'Urso M. Minozzo, Statistica: principi e metodi
  • P.S. Mann, Introductory Statistics
  • M. Lavine, Introduction to Statistical Thought

Semester

I semester (September-November)

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
First semester
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • PB
    Pier Giovanni Bissiri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics