Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia, Analisi dei Dati e Management [E3305M - E3303M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Microeconomics - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Microeconomics - 2
Course ID number
2526-1-E3305M004-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Microeconomics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’insegnamento fornisce agli studenti conoscenza degli strumenti teorici necessari per comprendere i principali fenomeni microeconomici, con particolare riferimento al comportamento di imprese, individui e operatore pubblico e al funzionamento dei mercati. Fornisce onoltre la capacità di applicare queste conoscenze per analizzare criticamente tali fenomeni, adattare i modelli teorici appresi a contesti differenti e progettare soluzioni adeguate a nuovi problemi.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce un’introduzione ai concetti essenziali dell’analisi Microeconomica. In particolare, verranno esaminati il comportamento e le scelte di famiglie ed imprese, il funzionamento di diverse forme di mercato (concorrenza perfetta, monopolio, concorrenza monopolistica e oligopolio), ed alcuni problemi relativi all’assenza di mercati.

Programma esteso

  1. Introduzione: l'economia di mercato
  2. Le famiglie: scelte del consumatore, curve di domanda, variazioni di prezzo e benessere del consumatore, la famiglia come attore nel mercato
  3. Le imprese: impresa e produzione, costi
  4. Il modello concorrenziale: impresa in concorrenza, equilibrio nei mercati concorrenziali, equilibrio economico generale ed economia del benessere
  5. Il potere di mercato: monopolio e comportamento monopolistico, oligopolio e comportamento strategico
  6. Teoria dei giochi
  7. Incertezza e fallimenti del mercato: scelte in condizioni di incertezza, informazione asimmetrica

Prerequisiti

Conoscenza dei principali concetti di analisi matematica
Calcolo elementare

Metodi didattici

26 lezioni da 2 ore erogative nella prima parte e interattive nella seconda parte in presenza
1 lezione da 2 ore erogativa in remoto
6 esercitazioni da 2 ore interattive in presenza
3 esercitazioni da 2 ore in remoto

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà valutato attraverso un esame scritto in presenza (2 prove intermedie scritte durante il corso oppure una prova scritta negli appelli ufficiali). Gli studenti dovranno rispondere a domande a scelta multipla e a esercizi con domande aperte. Le prove verificano la comprensione degli argomenti trattati nel corso utilizzando gli strumenti appresi.

Testi di riferimento

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, VII edizione, McGraw Hill, 2020
M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course provides students with the theoretical tools needed to understand the main microeconomic phenomena, with particular reference to the behavior of firms, individuals, and the public sector, as well as to market functioning. It provides also the ability to apply this knowledge to critically analyze the previous phenomena, tailor learned theoretical models to new contexts, and devise effective solutions to emerging challenges.

Contents

The course provides an introduction to the main topics of Microeconomics. More specifically, the course will examine the economic behavior of households and firms, the functioning of different types of markets (perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly) and problems related to the absence of markets.

Detailed program

  1. Introduction: The Market Economy
  2. Households: Consumer choices, demand curves, price changes and consumer welfare, the household as a market participant
  3. Firms: The firm and production, costs
  4. The Competitive Model: The competitive firm, equilibrium in competitive markets, general economic equilibrium and welfare economics
  5. Market Power: Monopoly and monopolistic behavior, oligopoly and strategic behavior
  6. Game Theory
  7. Uncertainty and Market Failures: Decision-making under uncertainty, asymmetric information

Prerequisites

Basic knowledge of mathematical analysis
Basic calculus

Teaching methods

26 classes of 2 hours lecture-based in the first part and interactive in the second part in presence
1 lecture-based lesson of 2 hours in remote
6 interactive exercise sessions of 2 hours in presence
3 exercises sessions of 2 hours in remote

Assessment methods

Learning outcomes will be assesed through a written exam in presence (2 midterm evaluations or a final exam). Students are expected to answer multiple choice questions and exercises with open questions. They have to demonstrate awareness of the topics covered in the course using the learned tools.

Textbooks and Reading Materials

M.L. KATZ & H.S. ROSEN, Microeconomia, VII edizione, McGraw Hill, 2020
M. BONACINA, P. DE MICCO, Microeconomia. Egea, 2020

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LP
    Laura Pagani

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics