Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. English Language for Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
English Language for Tourism
Course ID number
2526-1-E1503N003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione: conoscenza dei principali trend e argomenti sul turismo trattati in lingua inglese

Conoscenza e capacità di comprensione applicate: consolidamento delle conoscenze della lingua inglese di livello intermediate/upper-intermediate (B1 /B2 del Quadro Comune di Riferimento Europeo per le lingue) focalizzate in ambito turistico

Autonomia di giudizio: analisi e pensiero critico a partire da testi in lingua inglese, formulazione di idee e scambio di opinione

Abilità comunicative: sviluppo delle quattro abilità fondamentali (listening, reading, speaking, writing) e al consolidamento delle competenze utili per districarsi con consapevolezza nel mondo del turismo

Capacità di apprendere: capacità di estrapolare concetti tramite la lettura e comprensione di testi specialistici sul turismo redatti in inglese

Contenuti sintetici

Il corso è incentrato su tematiche relative al mondo del turismo, all’economia locale e ai mercati, alle tradizioni locali, nazionali ed internazionali in ottica multiculturale, allo sviluppo sostenibile e alla promozione del territorio e del turismo integrato, analizzate attraverso la lettura e l’approfondimento di testi di livello in linea con gli obiettivi del corso. Durante il corso verranno affrontati i seguenti argomenti:

Brief history of tourism – Economics and Tourism – World destinations – Types of tourism/tourists – Tourist vs Traveller – Tourist motivations – Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability –- Tourism organizations – Tourism and the world events – Tourism trends – Transport and Accommodation – Cultural awareness - Cultural heritage – Professions in the tourism industry

Programma esteso

Le lezioni verteranno sulla considerazione della lingua inglese come mezzo di comunicazione internazionale, sulla globalizzazione culturale e linguistica, sull’economia e il turismo, sul multiculturalismo, la questione dell’identità nazionale e la consapevolezza culturale, sul tema della sostenibilità e sul mondo del lavoro nel settore turistico. Ampio spazio verrà dato ai temi relativi alla geografia turistica, al turismo sostenibile, naturalistico, enogastronomico, storico-culturale e all’acquisizione del lessico e della terminologia specifica del settore. Verranno analizzati alcuni percorsi e luoghi di attrazione turistica su scala locale, nazionale ed internazionale attraverso beni culturali e ambientali, risorse e prodotti del territorio, parchi naturali e culturali, aree protette. La tutela del patrimonio culturale mondiale, il ruolo dell’UNESCO e dell’UNWTO, l’impatto ambientale delle attività turistiche condurranno ad una più ampia riflessione sullo sviluppo sostenibile, l’accessibilità dei luoghi, le (nuove) modalità di comunicazione e promozione turistica.

Prerequisiti

Conoscenza della lingua inglese livello A2-B1.
Il corso si svolge interamente in lingua inglese.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente il 30% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 70% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso).

La docente si riserva la possibilità di rivedere tale suddivisione in base ai bisogni formativi degli studenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto sulla piattaforma esami online di e-learning (multiple choice, T or F, completamento, ecc.) e un progetto multimediale da consegnare, che vale come voto orale.

Non frequentanti: Esame scritto sulla piattaforma esami online di e-learning (multiple choice, T or F, completamento, ecc.) e un progetto multimediale da consegnare, che vale come voto orale.

La prova scritta è volta a verificare le capacità relative a comprensione del testo, sintassi e comprensione orale su testi in lingua inglese relativi al turismo.
La prova orale multimediale è volta a verificare la capacità espositiva su due argomenti a piacere tra quelli indicati dalla docente nella forma di due presentazioni. La valutazione considera la capacità espositiva in generale, la correttezza linguistica, l'appropriatezza di registro, la pronuncia, la complessità dell'argomento e della presentazione.

Solo gli studenti che passano la prova scritta possono procedere con la valutazione della prova orale multimediale. Per passare l'esame di inglese è necessario ottenere una valutazione pari almeno a 18/30 in entrambe le prove.

Testi di riferimento

1.Peter Strutt, Iwona Dubicka, Margaret O'Keeffe - English for International Tourism Upper Intermediate New Edition Coursebook and DVD-ROM Pack - Pearson Education Limited, 2013

2.Anna Cowper, English for International Tourism: Upper Intermediate. New Edition Workbook with Key and Audio CD Pack, Pearson Education Limited, 2013

Durante le lezioni saranno forniti dal docente materiali didattici che integreranno il programma con esercizi e approfondimenti sui temi trattati. I materiali saranno a disposizione di tutti gli studenti sulla piattaforma e-learning.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding:
Knowledge of the main trends and topics related to tourism discussed in the English language.

Applied knowledge and understanding:
Strengthening of English language skills at the intermediate/upper-intermediate level (B1/B2 of the Common European Framework of Reference for Languages), with a focus on the tourism sector.

Independent judgment:
Analysis and critical thinking based on English-language texts, formulation of ideas, and exchange of opinions.

Communication skills:
Development of the four fundamental skills (listening, reading, speaking, writing) and reinforcement of the competencies needed to navigate the world of tourism with awareness.

Learning skills:
Ability to extract concepts through the reading and comprehension of specialized tourism texts written in English.

Contents

During the course we will focus on the following issues:

Brief history of tourism – Economics and Tourism – World destinations – Types of tourism/tourists – Tourist vs Traveller – Tourist motivations – Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability –- Tourism organizations – Tourism and the world events – Tourism trends – Transport and Accommodation – Cultural awareness - Cultural heritage – Professions in the tourism industry

Detailed program

The course will focus on the analysis of language, grammar and syntax and on the reading and examination of specific texts, about English language as an international communication tool, as well as globalization, local, national and international tourism, sustainable tourism, cultural heritage, geography, economics. The centre of the course will be the understanding and analysis of specific texts and the acquisition of sectorial vocabulary related to the following topics: Brief history of tourism – Economics and Tourism – World destinations – Types of tourism/tourists – Tourist vs Traveller – Tourist motivations – Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability –- Tourism organizations – Tourism and the world events – Tourism trends – Transport and Accommodation – Cultural awareness - Cultural heritage – Professions in the tourism industry

Prerequisites

Knowledge of English Language A2-B1 level.
The course is held entirely in English.

Teaching methods

The 56-hour corse will be divided approximately in two parts: 30% of the hours devoted to teacher-centred lessons (didattica erogativa) with slides and videos and the remaining 70% devoted to student-centred lessons (didattica integrativa) with group or individual projects, case studies, debates, etc.

The professor reserves the right to adjust this division according to students' specific learning needs.

Assessment methods

Written exam on the e-learning online exam platform (multiple choice, true or false, fill-in-the-blank, etc.) and a multimedia project to be submitted, which serves as the oral exam grade.

Non-attending students: Written exam on the e-learning online exam platform (multiple choice, true or false, fill-in-the-blank, etc.) and a multimedia project to be submitted, which serves as the oral exam grade.

The written exam is designed to assess skills related to reading comprehension, syntax, and listening comprehension through English-language texts related to tourism.

The multimedia oral exam is intended to assess presentation skills on two topics of the student's choice from a list provided by the instructor, in the form of two presentations. The evaluation considers overall presentation skills, linguistic accuracy, register appropriateness, pronunciation, and the complexity of both the topic and the presentation.

Only students who pass the written exam can submit the oral tasks. Both written and oral exams have to be passed (at least 18 out of 30) to pass the English exam.

Textbooks and Reading Materials

1.Peter Strutt, Iwona Dubicka, Margaret O'Keeffe - English for International Tourism Upper Intermediate New Edition Coursebook and DVD-ROM Pack - Pearson Education Limited, 2013

2.Anna Cowper, English for International Tourism: Upper Intermediate. New Edition Workbook with Key and Audio CD Pack, Pearson Education Limited, 2013

During the classes, the teacher will provide students with further materials about the themes of the course, which will be part of the programme. Materials will be available for all the students on the teacher’s e-learning page.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/12
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • PT
    Paola Tosi
  • Tutor

  • AB
    Alessandro Viktor Boscolo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics