Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Media, Culture and Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Media, Culture and Tourism
Course ID number
2526-1-E1503N009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Fornire allo studente le nozioni relative alla crescente importanza, per il mercato turistico, delle dinamiche mediali e dei consumi culturali, con un particolare focus sul mondo digitale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Individuare e Interpretare in maniera critica un oggetto culturale; sviluppare un piano per la valorizzazione culturale di un prodotto-servizio nel campo turistico.

Autonomia di giudizio
Il corso sviluppa la capacità di interpretare criticamente dati e fenomeni sociali legati ai media e alla cultura, con particolare attenzione alla domanda e offerta turistica.

Abilità comunicative
Gli studenti saranno messi in grado di comunicare in modo efficace i principali concetti relativi all'analisi della cultura e dei media, adattando il linguaggio ai diversi interlocutori e contesti professionali, anche in un’ottica multidisciplinare.

Capacità di apprendimento
Il corso stimola la capacità di aggiornarsi in modo autonomo rispetto all’evoluzione delle conoscenze su media e cultura, favorendo una riflessione continua sull’esperienza formativa e professionale.

Contenuti sintetici

Nascita e sviluppo del concetto di cultura. Dimensioni e componenti della cultura. Interpretazioni sociologiche della relazione tra cultura e struttura sociale. La creazione della cultura. La differenziazione culturale nelle società moderne. Cultura alta, cultura popolare, cultura di massa.
L’industria culturale, il mercato culturale e i consumi culturali. Il turismo culturale. Il turismo culturale come settore dell’industria culturale.
La “rivoluzione digitale” e le sue conseguenze sui modi di produzione e fruizione della cultura, con particolare riferimento alle applicazioni nel turismo culturale. Analisi di esperienze di turismo culturale con i media digitali alla luce dei concetti appresi nel corso.

Programma esteso

  • Presentazione del corso
  • Il concetto di cultura
  • La cultura in senso umanistico e per le scienze sociali
  • L'oggetto culturale
  • Esempi di oggetti culturali
  • La teoria di Marx
  • La teoria funzionalista della cultura
  • La teoria di Weber sull'origine culturale del capitalismo
  • Durkheim e la creazione collettiva della cultura
  • Le subculture
  • Interazionismo simbolico e cambiamento culturale
  • L'industria culturale
  • Le teorie sul rapporto tra consumo culturale e stratificazione sociale
  • La rappresentazione delle donne nei media
  • Il consumo culturale
  • La digitalizzazione
  • I social network
  • Il rapporto tra digitalizzazione e benessere/qualità della vita
  • Il turismo culturale
  • La comunicazione del prodotto-servizio nel turismo (seminario con la società ATC LINEA di Milano)
  • fatti e "problemi sociali"
  • La cultura nelle organizzazioni

Prerequisiti

Sufficienti abilità logiche e buon livello di cultura generale; ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale. Capacità di lettura in lingua inglese.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente il 60% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 40% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso).

--> 18 lezioni da 2 ore di didattica erogativa in presenza
--> 10 lezioni da 2 ore di didattica interattiva in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto con domande a scelta multipla e domande aperte sostenute al computer in un laboratorio informatico. In particolare, l'esame consta di un primo blocco di 15 domande a scelta multipla, che dà accesso (almeno 11 corrette su 15) ad una seconda parte con 2 domande aperte.

a. Criteri di valutazione: correttezza delle risposte nelle domande a scelta multipla; correttezza delle risposte, capacità di analisi e applicazione dei concetti ad esempi di ricerca, chiarezza espositiva nelle domande aperre

b. La prova scritta punta a verificare le conoscenze e la comprensione dei concetti e dei contenuti fondamentali del corso, la capacità di fare connessioni e collegamenti tra gli argomenti, la capacità di rielaborare in modo personale i temi affrontati.

c. Saranno valutati i seguenti aspetti:
• il livello di conoscenza e la capacità di applicare in modo integrato concetti teorici e principi etici discussi a lezione e nei testi indicati;

• la qualità della scrittura: l’utilizzo di un linguaggio sceintifico coerente con i contenuti oggetto della prova; la chiarezza espositiva (informazioni rilevanti, esposte in modo organizzato e sintetico).

STUDENTI INTERNAZIONALI: Dei materiali per la preparazione in inglese e la possibilità di sostenere l’esame in inglese sono offerti su richiesta.

Testi di riferimento

  1. Griswold W., “Sociologia della cultura”, Bologna, il Mulino (2005);

  2. Dispensa a cura del docente reperibile sulla piattaforma e-learning e presso la copisteria “Fronteretro”, Viale Sarca, 191 Milano.

MATERIALE AGGIUNTIVO: A completamento del materiale per la preparazione dell’esame, verranno pubblicate le slide delle lezioni, sulla pagina del corso al termine del lezioni.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning objectives

Knowledge and understandind

The course aims to provide students with notions about the importance of cultural consumption and media processes for the touristic market and policies, with a specific focus on digital environments.

Applying Knowledge and Understanding
Identify and critically interpret a cultural object; develop a plan for the cultural enhancement of a product or service in the tourism sector.

Making judgments
The course develops the ability to critically interpret data and social phenomena related to media and culture, with particular attention to tourism demand and supply.

Communication Skills
Students will be able to effectively communicate key concepts related to the analysis of culture and media, adapting their language to different audiences and professional contexts, also from a multidisciplinary perspective.

Learning Skills
The course fosters the ability to independently update one’s knowledge regarding developments in media and culture, encouraging continuous reflection on both educational and professional experiences.

Contents

The concept of culture, its dimensions and its sociological analysis.
Sociological theories about the relationship between culture and social stratification. The creation of culture.
Cultural differentiation in modern societies: popular cultural, high-brow culture and mass culture.
Cultural industries and cultural consumption. Cultural tourism. Cultural tourism as a specific type of cultural industry.
“Digital revolution” and its impact on cultural prodution and consumption, with a focus on applications concerning cultural tourism. Experiences of cultural tourism enhanced by digital media.

Detailed program

  • Presentation of the course
  • The concept of culture
  • Culture in the humanistic sense and for the social sciences
  • The "cultural object"
  • Examples of "cultural objects"
  • Marx's theory
  • Functionalist theory of culture
  • Weber's theory of the cultural origin of capitalism
  • Durkheim and the collective creation of culture
  • Subcultures
  • Symbolic interactionism and cultural change
  • The cultural industry
  • Theories on the relationship between cultural consumption and social stratification
  • The representation of women in the media
  • Cultural consumption
  • Digitization
  • Social networks
  • The relationship between digitalization and well-being/quality of life
  • Cultural tourism
  • Communication a product-service in tourism (seminar with the company ATC LINEA Srl)
  • Facts and "social problems"
  • Culture in organizations

Prerequisites

Sufficient logic skills and general knowledge; basic skills in learning, writing and oral communication. Basic reading literacy in English.

Teaching methods

The course consists of 56 hours, of which approximately 60% with frontal lessons with use of slides, audio and video and 40% with interactive teaching (exercises, subgroup work, presentation of case studies starting from which students develop individual and subgroup work, prepared and discussed during the course).

→ 18 two-hour lectures of in-person traditional (lecture-based) teaching
→ 10 two-hour sessions of in-person interactive teaching

Assessment methods

Written test with multiple choice and open questions, administered electronically in a laboratory. The assessment presents 15 multiple choice questions. If the student answers correctly to at least 11 out of 15, he/she can take part in the second part of the exam with two open-ended questions.

a. Evaluation criteria: accuracy of answers in multiple-choice questions; accuracy of answers, analytical skills and ability to apply concepts to research examples, and clarity of expression in open-ended questions.

b. The written exam aims to assess knowledge and understanding of the course’s core concepts and content, the ability to make connections across topics, and the capacity to personally elaborate on the themes covered.

c. The following aspects will be evaluated:
• the level of knowledge and the ability to apply in an integrated manner the theoretical concepts and ethical principles discussed in class and in the assigned readings;
• the quality of writing: use of scientific language consistent with the subject matter; clarity of expression (relevant information presented in an organized and concise manner).

INTERNATIONAL STUDENTS: A reading list in English will be provided to exchange students upon request. An oral exam in English will be allowed as well.

Textbooks and Reading Materials

  1. Griswold W., “Cultures and Societies in a Changing World”, Thousand Oaks (CA), Pine Forge Press (2008);

  2. Course handout with essays chosen by the teacher, available on the e-learning platform and at "Fronteretro" copy-shop, Viale Sarca, 191 Milano.

INTEGRATIVE DOCUMENTATION: The teacher will also provide the students with lecture slides by publishing them on the course page at the end of the course.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Marco Gui

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics