Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Sociological Theories
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociological Theories
Course ID number
2526-1-E1503N007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione:
-dei processi sociali e delle dinamiche di interazione;
-astrazione e società complesse;
-principali teorie sulla società elaborate nell’ambito del pensiero sociologico;

Conoscenza e capacità di comprensione applicate:
-l’applicazione delle competenze acquisite e delle categorie sociologiche all’analisi e all’osservazione consapevole della realtà sociale

Autonomia di giudizio:
-sviluppo di riflessioni critiche

Abilità comunicative:
-familiarizzazione del lessico sociologico

Capacità di apprendere:
-capacità di combinare coscienza teoria e realtà sociale empirica.

Contenuti sintetici

Il modulo sarà articolato in due parti:

il pensiero sociologico classico

Pensiero sociologico contemporaneo

Programma esteso

concetto di modernita' e le tendenze all'astrazione;
Indagine sociologica e modelli di società;
funzioni sociali e culturali della sociologia;
la logica del ragionamento sociologico;
processi e struttura dell'azione sociale;
socializazione e indentità
globalizzazione e società mondo.
La realtà come costruzione sociale.
stratificazione sociale e mobilità sociale;
sesso e genere, “razza” ed etnia; cultura, differenze culturali;
postmodernità, ipermodernità, surmodernità, società globale, società liquida, società del rischio.

Prerequisiti

Sufficienti abilità logiche, rudimenti di cultura sociale, ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 56 ore , di cui indicativamente il 70% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 30% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso).
L'insegnamento è in lingua italiana.
Un massimo del 30% delle lezioni potrà essere erogato da remoto, combinando (70%)didattica erogativa e (30%)interattiva

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto: combinazione domande
28 a risposta multipla
2 domande aperte.

Esame orale, facoltativo non sostituivo.

Le prove mirano a verificare la capacità di utilizzo degli strumenti di analisi sociologica forniti nel corso nella lettura del reale e la comprensione critica dei testi d'esame. Si valuterà altresì la qualità delle capacità espositive e argomentative dei candidati e la consistenza di eventuali sviluppi autonomi nell’elaborazione della disciplina.

La valutazione delle domande aperte si baserà sulla seguente rubrica:
0.25pt 0.50pt 0.75pt 1pt
ORGANIZZAZIONE Manca logica organizzativa Non molto organizzato Adeguata Organizzazione soddisfacente
SVILUPPO Idee non sviluppate Sviluppo superficiale Sviluppo adeguato Sviluppo
soddisfacente
USO DEL MATERIALE Mancano i riferimenti al materiale didattico Riferimenti limitati Riferimenti adeguati Riferimenti soddisfacenti
GRAMMATICA Distraente e poco comprensibile Vari errori e qualche periodo ambiguo Qualche errore e abbastanza chiaro Fluente ed efficace
LINGUAGGIO TECNICO Elementare e di senso comune sporadico adeguato Padronanza del linguaggio tecnico

Testi di riferimento

Jedlowski, P., “Il mondo in questione”, Carocci, Roma;
Dispensa con letture di approfondimento.

Sustainable Development Goals

LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding:
*- of social processes and interaction dynamics;

abstraction and complex societies;

main theories about society developed within sociological thought.*

Applied knowledge and understanding:

the application of acquired skills and sociological categories to the analysis and conscious observation of social reality

Independent judgment:

  • development of critical reflections

Communication skills:

  • familiarization with sociological vocabulary

Learning ability:

  • ability to combine theoretical awareness with empirical social reality.

Contents

The course consists of two parts:

  1. Classical sociological thought;

  2. Current sociological trends;

Detailed program

concept of modernity and tendencies towards abstraction;

  • Sociological investigation and models of society;
  • social and cultural functions of sociology;
  • the logic of sociological reasoning;
  • processes and structure of social action;
  • socialization and identity
  • globalization and world society.
  • Reality as a social construction.
  • social stratification and social mobility;
  • sex and gender, “race” and ethnicity; culture, cultural differences;
  • postmodernity, hypermodernity, supermodernity, global society, liquid society, risk society.

Prerequisites

Basic educational skills in logic, social culture and reasonable ability in learning, writing and communication.

Teaching methods

The course consists of 56 hours, of which approximately 70% involves expository teaching (lectures using slides, audio, and video), and 30% involves interactive teaching (exercises, group work, presentation of case studies from which to develop individual and group assignments, prepared and discussed during the course).
A maximum of 30% of the lessons may be delivered remotely, combining both (70%) expository and (30%) interactive teaching methods

Assessment methods

Final written exam (time available: 120 minutes):

  • 28 multiple choice questions
    -2 general open-ended questions ( one pages-long limit): one on the classics, one on a contemporary sociological topic.

Optional oral exam.

The assessments aim to verify the ability to use the sociological analysis tools provided during the course to interpret reality, as well as the critical understanding of the exam texts. The quality of the candidates’ exposition and argumentative skills will also be evaluated, along with the depth of any independent developments in their approach to the subject.

| | 0.25pt | 0.50pt | 0.75pt | 1pt |
| ---------------------- | ---------------------------------- | ------------------------------------------- | ------------------------- | ----------------------------- |
| ORGANIZATION | Lacks organizational logic | Not very organized | Adequate | Satisfactory organization |
| DEVELOPMENT | Ideas not developed | Superficial development | Adequate development | Satisfactory development |
| USE OF MATERIAL | No reference to teaching material | Limited references | Adequate references | Satisfactory references |
| GRAMMAR | Distracting and hard to understand | Various errors and some ambiguous sentences | Some errors, fairly clear | Fluent and effective |
| TECHNICAL LANGUAGE | Elementary and colloquial | Sporadic | Adequate | Command of technical language |

Textbooks and Reading Materials

Jedlowski, P., “Il mondo in questione”, Carocci, Roma;
Supplementray readings

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MB
    Marco Briziarelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics