Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Social Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Psychology
Course ID number
2526-1-E4002N004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

  • Conoscenza e comprensione – Fornire le competenze teoriche relative ai fondamenti della psicologia sociale, con particolare attenzione ai diversi temi affrontati dalla disciplina.
  • Capacità di applicare competenza e comprensione – Offrire una panoramica delle diverse metodologie e strumenti utilizzati in psicologia sociale.
  • Autonomia di giudizio – Stimolare la lettura critica dei processi psicosociali e il confronto tra teorie e metodi alternativi per la spiegazione dei fenomeni oggetto di studio.
  • Abilità comunicative – Sviluppare il linguaggio tecnico specifico della disciplina.
  • Capacità di apprendere – Favorire un atteggiamento di curiosità e apertura verso i diversi approcci teorici e metodologici della psicologia sociale.

Contenuti sintetici

Verrà introdotta la disciplina attraverso nozioni preliminari della metodologia della ricerca utilizzata in psicologia sociale. Verranno introdotti e approfonditi i principali studi e le principali teorie sviluppate dalla disciplina per spiegare i processi di cognizione sociale, di influenza sociale, e delle relazioni tra individui e tra gruppi all'interno di diversi contesti sociali. Verranno infine presentate le nuove frontiere della disciplina, quali la cyberpsicologia e la psicologia ambientale.

Programma esteso

Il corso tratterà le seguenti tematiche:
• Introduzione alla psicologia sociale
• Fare ricerca in psicologia sociale
• La cognizione sociale
• L’influenza sociale
• Gli atteggiamenti
• Il Sé: autoregolazione, motivazione ed emozioni
• L’aggressività
• La prosocialità
• Appartenenza ed esclusione sociale
• Il pregiudizio
• La psicologia sociale nell’era digitale
• La psicologia ambientale
• La psicologia politica

Prerequisiti

Nessun prerequisito è richiesto.

Metodi didattici

I metodi didattici includono lezioni frontali in italiano, proiezione di filmati, discussioni in aula.
In particolare, diverse lezioni saranno condotte in modalità mista, con una parte in cui verranno esposti concetti, teorie e studi (modalità erogativa) e una parte in cui studenti e studentesse verranno coinvolti in modo attivo in discussioni e lavori individuali e di gruppo in aula (modalità interattiva). Complessivamente, il corso sarà suddiviso come segue:

  • 20 lezioni da 2 ore in modalità erogativa in presenza
  • 8 lezioni da 2 ore in modalità interattiva in presenza
    Il materiale (dispense delle lezioni e altri materiali usati in aula) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso perché sia fruibile a tutti gli studenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento consiste in una prova scritta che comprende un test a domande chiuse e una domanda aperta. Le domande verteranno su tutto il programma e saranno volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche, sia della capacità di connettere tra loro le diverse forme, ambiti e processi della psicologia sociale. La risposta alla domanda aperta sarà valutata in termini di correttezza della risposta, capacità di argomentazione, sintesi, creazione di collegamenti tra i diversi ambiti della disciplina, e lettura critica dei fenomeni presentati.
Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

• Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6
• Eventuale materiale fornito durante il corso

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

  • Knowledge and understanding – Provide the theoretical foundations of social psychology, with particular attention to the various topics addressed by the discipline.
  • Applying knowledge and understanding – Offer an overview of the different methodologies and tools used in social psychology.
  • Making judgements – Foster critical evaluation of psychosocial processes and encourage comparison of alternative theories and methods for explaining the phenomena under study.
  • Communication skills – Develop the discipline’s specific technical language.
  • Learning skills – Cultivate an attitude of curiosity and openness toward the diverse theoretical and methodological approaches in social psychology.

Contents

The discipline will be introduced through preliminary notions about the research methodology used in social psychology. The main studies and theories developed to explain the processes of social cognition, social influence, and relationships between individuals and groups within different social contexts will be introduced and deepened. Finally, the new frontiers of the discipline, such as cyberpsychology and environmental psychology, will be presented.

Detailed program

The course will cover the following topics:
• Introduction to social psychology
• Do research in social psychology
• Social cognition
• Social influence
• Attitudes
• The Self: self-regulation, motivation, and emotions
• Aggressiveness
• Prosociality
• Belongingness and social exclusion
• The prejudice
• Social psychology in the digital age
• Environmental psychology
• Political psychology

Prerequisites

No prerequisites are required.

Teaching methods

Teaching methods include lectures in Italian language, videos, and classroom discussions.
Specifically, several classes will be conducted in a mixed format, with one part dedicated to presenting concepts, theories, and studies (traditional method) and another part where students will be actively involved in discussions and individual and group work (interactive method). Overall, the course will be divided as follows:

  • 20 2-hour in-person lecture-based classes
  • 8 2-hour in-person interactive classes
    The course material (e.g., slides and other materials used during classes) is made available on the course's e-learning website so all students can benefit from it.

Assessment methods

The exam consists of a written test with a set of multiple-choice and one open-ended question. The questions will focus on the entire program and will be aimed at ascertaining the effective acquisition of theoretical knowledge and the ability to connect the different forms, areas, and processes of social psychology. The open-ended question will be evaluated in terms of answer correctness, argumentative capacity, synthesis, ability to form links among the different areas of the discipline, and the ability to present the phenomena critically.
No interim assessments are scheduled.

Textbooks and Reading Materials

• Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6
• Further material provided during the course

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LP
    Luca Pancani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics