Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Management of Tourism Enterprises
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Management of Tourism Enterprises
Course ID number
2526-1-F4902N007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si concentra sulle caratteristiche essenziali della gestione del turismo secondo una prospettiva di ecosistema turistico di business. Durante il corso vengono delineati l'evoluzione e lo sviluppo futuro del turismo e le sfide che i manager delle organizzazioni turistiche si trovano ad affrontare in questo settore in rapida crescita dell'economia mondiale. Gli studenti saranno in grado di gestire gli aspetti gestionali e di marketing di organizzazioni ed enti che operano nel settore turistico. Saranno in grado di comprendere le principali politiche nazionali che orientano i comparti più rilevanti del settore. Inoltre, saranno in grado di analizzare e ripensare i principali modelli di business delle imprese turistiche, operando in un contesto complesso, in cui diviene sempre più rilevante la trasformazione digitale e sostenibile.

Al termine del corso gli studenti avranno acquisito:

  • Conoscenze e capacità di comprensione delle principali tendenze in ambito turistico, dei processi di management delle organizzazioni turistiche e delle problematiche che affliggono il settore, come l'overtourism e il last chance tourism
  • Conoscenze e capacità di comprensione applicate alla gestione, anche attraverso il supporto delle nuove tecnologie, delle principali problematiche strategiche e operative del settore turistico e dei suoi comparti
  • Autonomia di giudizio nell'approccio a problematiche complesse, anche attraverso l'analisi di case study
  • Abilità comunicative attraverso le produzione individuale/di gruppo di presentazioni o report applicati all'analisi di un problema o allo sviluppo di un progetto
  • Capacità di apprendere una metodologia di approccio alla gestione dei princip'ali processi manageriali in ambito turistico

Contenuti sintetici

Il corso propone un focus sul settore turistico, attraverso una revisione globale dei principi e delle politiche di gestione del turismo. Traccia l'evoluzione e lo sviluppo futuro delle principali industrie turistiche e le sfide che devono affrontare i manager del turismo in questo settore in rapida crescita dell'economia mondiale, con particolare attenzione alle questioni contemporanee che interessano le imprese come la sostenibilità, la trasformazione digitale, l'impatto delle tensioni politiche sull'economia mondiale, instabilità e sicurezza delle destinazioni e turismo post-pandemia.
Si concentra inoltre sullo sviluppo sostenibile evidenziando la sfida del cambiamento climatico e della futura crescita del turismo, analizzando fenomeni con Last Chance Tourism e overtourism.

Programma esteso

Turismo: origini, crescita e futuro
L’ecosistema delle imprese turistiche
Analisi dei settori: turismo in entrata/in uscita; turismo MICE; Accessibilità e mobilità turistica; Turismo del benessere; Turismo culturale; Turismo ricreativo; Turismo di lusso
Domanda e offerta
Ospitalità
Tour operator e agenzie di viaggio
Attrazioni ed eventi
Il settore pubblico e il turismo
Turismo sostenibile
Turismo digitale

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Il corso è organizzato come segue:

  • 24 ore sono svolte in modalità didattica erogativa (lezioni frontali con diapositive, audio e video)
  • 17 ore sono svolte in modalità didattica erogativa non sincrona (videolezioni erogate tramite piattaforma e-learning), secondo le nuove linee guida accademiche
  • 15 ore sono svolte in modalità didattica interattiva (presentazione di casi studio con commenti degli studenti, project work di gruppo o individuali, preparati e discussi durante il corso).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta organizzata come segue:

  • 6 domande a risposta aperta ( si richiede agli studenti di elaborare per ogni domanda un breve testo, in modo da valutarne la comprensione dell'argomento e la capacità di sintesi critica dei concetti)
  • 4 domande a risposta multipla (si forniscono agli studenti più opzioni di risposta, tra cui scegliere quella corretta, al fine di valutare la loro comprensione di argomenti dettagliati)

In alternativa:

Project work, con consegna e presentazione a fine corso e Prova scritta organizzata come segue:

  • 3 domande a risposta aperta (si richiede agli studenti di elaborare un breve testo per ogni domanda, in modo da valutarne la comprensione dell'argomento e la capacità di sintetizzare criticamente i concetti)
  • 2 domande a risposta multipla (si forniscono agli studenti più opzioni di risposta, tra cui scegliere quella corretta, al fine di valutare la loro comprensione di argomenti dettagliati)

Testi di riferimento

Libro di testo:
Stephen J. Page (2025). Tourism Management, Routlledge, 7th Edition

Altre risorse quale parte integrante del programma di studio:

  • Slide utilizzate durante le lezioni
  • Case study e articoli scientifici commentati durente il corso

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course focuses on the essential features of tourism management according to a tourism business ecosystem perspective. It traces the evolution and future development of tourism and the challenges facing tourism managers in this fast-growing sector of the world economy. Students will be able to manage the managerial and marketing aspects of organisations and bodies operating in the tourism sector. Students will be able to understand the central national policies orienting the most relevant industries in the sector. In addition, they will be able to analyse and rethink the main business models of tourism enterprises, working in a complex environment, characterised by digital and green transformation.

At the end of the course, students will have acquired:

  • Knowledge and understanding of the main trends in the tourism sector, the management processes of tourism organisations, and the challenges affecting the industry, such as overtourism and last chance tourism
  • Applied knowledge and understanding to manage, also with the support of new technologies, the main strategic and operational issues of the tourism sector and its segments
  • Making judgment in approaching complex issues, including the analysis of case studies
    Communication skills through individual or group presentations or reports applied to the analysis of a specific problem or a project work
  • Learning skills related to the methodology to approach processes in tourism management

Contents

The course proposes an introduction to the fundamentals of tourism with a global focus, with a wide ranging global review of the principles of managing tourism. It traces the evolution and future development of the main tourism industries and the challenges facing tourism managers in this fast growing sector of the world economy, with particular attention to the contemporary issues affecting businesses such as sustainability, disruptive technology, the impact of political tensions on destination instability and safety and the post-pandemic tourism.
It also focuses on the sustainable development highlighting the challenge of climate change and future tourism growth including new debates such as Last Chance Tourism and overtourism.

Detailed program

Tourism: Its origins, growth and future
The tourism business ecosystem
Industries analysis: Incoming/Outgoing tourism; MICE tourism; Accessibility and tourism mobility; Wellness tourism; Cultural tourism; Leisure tourism; Luxury tourism
Demand and offering
Accommodation and hospitality services
Tour operating and travel retailing
Visitor attractions and events
The public sector and tourism
Sustainable tourism
Digital tourism

Prerequisites

None

Teaching methods

The course is organised as follows:

  • 24 hours are carried out according to classroom teaching (lectures with slides, audio and video)
  • 17 hours are carried out according to non-synchronous teaching (video lessons provided via the e-learning platform), according to new academic guidelines
  • 15 hours are carried out according to interactive teaching (case study presentation with students' comments, group or individual project work, prepared and discussed during the course).

Assessment methods

Written text is arranged as follows:

  • 6 open-ended questions (they require the students to elaborate on a short text on the topic for each question in order to evaluate their understanding of the topic and the ability to synthesise concepts critically)
  • 4 multiple-choice questions (they provide students with multiple answer options, under which to choose the correct one, in order to evaluate their understanding of detailed topics)

Or:

Project work, with delivery and presentation at the end of the course and a written text, arranged as follows:

  • 3 open-ended questions (they require the students to elaborate on a short text on the topic for each question in order to evaluate their understanding of the topic and the ability to synthesise concepts critically)
  • 2 multiple-choice questions (they provide students with multiple answer options, under which to choose the correct one, in order to evaluate their understanding of detailed topics)

Textbooks and Reading Materials

Textbook
Stephen J. Page (2025). Tourism Management, Routlledge, 7th Edition

Other resources are an integral part of the study program:

  • Slides used during the lessons
  • Case studies and scientific articles discussed during the course

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • DT
    Debora Tortora

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics