- Sociology
- Master Degree
- Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
- Courses
- A.A. 2025-2026
- 1st year
- Tourism and Local Development
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso "Tourism and Local Development" si propone di fornire agli studenti una comprensione critica e interdisciplinare del ruolo che il turismo può svolgere nei processi di sviluppo locale. Attraverso l’analisi delle interazioni tra economia, società, cultura e ambiente, gli studenti saranno guidati a riflettere sul turismo non soltanto come attività economica, ma anche come fenomeno sociale e culturale capace di incidere profondamente sui territori.
Particolare attenzione sarà dedicata allo studio del rapporto tra turismo e risorse locali, comprese quelle naturali, culturali e umane, e a come queste possano essere valorizzate attraverso strategie sostenibili e inclusive. Il corso intende anche rafforzare le capacità progettuali degli studenti, fornendo strumenti teorici e operativi per l’elaborazione di iniziative di sviluppo turistico a scala locale, in una logica di responsabilità, partecipazione comunitaria e governance integrata.
Durante il percorso formativo verranno analizzati casi studio e politiche turistiche locali, con l’obiettivo di sviluppare una prospettiva critica sugli impatti – positivi e negativi – che il turismo può generare in termini di trasformazione territoriale, coesione sociale, rigenerazione urbana e rurale. L’approccio didattico sarà fortemente multidisciplinare, includendo contributi dalla sociologia, dall’economia, dalla geografia e dalle scienze del territorio, per consentire agli studenti di cogliere la complessità dei fenomeni turistici nel loro intreccio con le dinamiche locali.
Nello specifico gli studenti acquisiranno le seguenti competenze :
- Conoscenze teorico-concettuali sui rapporti tra turismo e sviluppo locale.
- Strumenti teorici per l’analisi dei casi studio.
- Capacità critica nell'analisi dei fenomeni turistici locali.
- Abilità comunicativa attraverso presentazioni orali e relazioni scritte.
- Il corso favorisce un approccio attivo all’apprendimento tramite lavori di gruppo, discussioni e approfondimenti.
Contenuti sintetici
Il corso affronta in modo articolato e critico le principali questioni teoriche e applicative relative al rapporto tra turismo e sviluppo locale, offrendo una prospettiva comparativa su contesti territoriali eterogenei. Dopo una prima parte introduttiva dedicata alla definizione dei concetti di turismo, sviluppo e territorio, verranno analizzate le modalità attraverso cui il turismo può fungere da leva per il rafforzamento dell’identità locale, la valorizzazione delle risorse endogene e la promozione di processi di innovazione socioeconomica.
Attraverso l’analisi di casi studio nazionali e internazionali, il corso esplorerà una pluralità di contesti: dal turismo urbano alle comunità rurali, dai quartieri delle grandi metropoli alle aree interne e marginali. Particolare attenzione sarà riservata al ruolo delle istituzioni culturali – come musei, ecomusei e centri di interpretazione territoriale – nella progettazione partecipata di itinerari e iniziative turistiche orientate allo sviluppo sostenibile.
Un altro aspetto centrale del corso riguarda l’influenza crescente delle sfide ambientali, in particolare i cambiamenti climatici, sulla pianificazione turistica e sulla capacità dei territori di adattarsi ai nuovi scenari globali. L’approccio adottato favorirà la comprensione critica dei processi di trasformazione che il turismo può generare, senza trascurare le criticità che ostacolano un pieno sviluppo locale. Tra queste si considereranno i problemi legati alla fragilità ambientale, alla pressione antropica, all’insostenibilità economica dei modelli turistici dominanti, nonché alle disuguaglianze sociali e all’esclusione delle comunità locali dalle decisioni strategiche
Programma esteso
Il corso è organizzato in tre parti. Nella prima si affrontano le questioni relative al local turn in tourism ed al controverso rapporto tra turismo e comunità locale. Nella seconda parte si affrontano i temi relativi al ruolo dei musei e degli ecomusei per orientare il turismo nella direzione della sostenibilità e dello sviluppo locale. Nella terza ed ultima parte sono affrontate esempi relativi a turismo e resilienza.
Prima parte
Le questioni affrontate nella prima parte del corso riguardano: cosa si intende per sviluppo locale, quale è il ruolo della comunità locale. Perchè il turismo può essere strumento di sviluppo locale. Quali possono essere le reazioni della comunità locale allo sviluppo turistico in diversi contesti: ad esempio in una grande città come Chicago, oppure in aree perifieriche o in paesi a basso reddito.
Seconda parte
I temi affrontati ineriscono al rapporto musei, ecomusei e sviluppo turistico. Nello specifico si discute come queste istiutuzioni possono divenire un veicolo per attivare processi di sviluppo locale e forme di sostenibilità.
Terza parte
Nell'ultima parte del corso sono affrontate le questioni relative a come il turismo può diventare attivatore di processi resilienti.
Prerequisiti
Nessun prerequisito specifico se non una conoscenza adeguata della lingua inglese.
Metodi didattici
Le lezioni saranno in presenza e forniranno indicazioni relative a questioni teoriche e pratiche.
Saranno organizzati seminari di approfondimento con esperti. Verranno inoltre proposti momenti di discussione e esercitazioni di gruppo con l’obiettivo di rendere più comprensibili i concetti trattati e di favorire la socialità e l’apprendimento orizzontale.
Nello specifico sono previste:
- 15 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza (30 ore)
- 3 incontri da 2 ore dove sarà valutato il livello di apprendimento dello studente (assignment) (6 ore)
- 2 attività seminariali con esperti da 4 ore svolte in modalità interattiva in presenza (8 ore);
- 3 attività laboratoriali da 2 ore ciascuna finalizzate a discutere i contenuti di articoli proposti a lettura, in modalità interattiva in presenza
- 3 incontri da 2 ore per lo sviluppo di un elaborato finale
Il corso sarà erogato in lingua inglese, pertanto particolare attenzione e cura sarà dedicata alla comprensione dei contenuti, soffermandosi sui concetti più importanti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La valutazione avviene attraverso un colloquio individuale di verifica della conoscenza dei contenuti del corso, dei testi di riferimento e dei materiali didattici forniti dalla docente.
Gli studenti, che partecipano con costanza alle lezioni, sono invitati a prendere parte alle prove intermedie e a produrre un elaborato finale.
L'elaborato potrà essere un saggio breve, un'analisi di caso oppure un project work.
L’elaborato sarà presentato nelle settimane conclusive del corso e costituisce parte integrante della valutazione complessiva.
In generale, per tutti gli studenti, la valutazione tiene conto della conoscenza degli argomenti del corso (e della relativa bibliografia), della proprietà di linguaggio e della capacità critico-interpretativa.
I criteri di valutazione saranno i seguenti:
- Partecipazione in classe
- Padronanza concettuale
- Capacità di argomentazione critica
- Pertinenza e chiarezza nell’esposizione
- Eventuale qualità del lavoro finale
Testi di riferimento
Borrelli, Dal Santo, Davis, 2023, Ecomuseums and Climate change, Ledizioni (opensource) (Introduction, cap. 3; 10;12;14)
Higgins-Desbiolles, F., & Bigby, B. C. (Eds.). (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities (Vol. 95). Channel View Publications. ((Introduction; chapter 1; 4;12;14))
Altri testi di studio
Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
L'elenco sopra indicato può subire delle modifiche o delle integrazioni.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course "Tourism and Local Development" aims to provide students with a critical and interdisciplinary understanding of the role that tourism can play in local development processes. By exploring the interrelations between economy, society, culture, and the environment, students will be encouraged to view tourism not only as an economic sector but also as a social and cultural phenomenon with the potential to shape and transform local areas.
Special emphasis will be placed on understanding how tourism interacts with local resources—natural, cultural, and human—and how these can be enhanced through strategies that promote sustainability and inclusive growth. The course also seeks to strengthen students’ project design and planning skills, offering theoretical frameworks and practical tools to support the development of responsible tourism initiatives rooted in community participation and integrated governance.
Throughout the course, students will analyze real-world case studies and local tourism policies in order to develop a critical awareness of the impacts tourism can have, both positive and negative, particularly in relation to territorial transformation, social inclusion, and urban and rural regeneration. The course will adopt a multidisciplinary teaching approach, drawing on perspectives from sociology, economics, geography, and territorial sciences, in order to equip students with the analytical tools needed to understand the complexity of tourism in relation to local development dynamics.The course aims to provide theoretical-conceptual and design tools to understand and analyze the complex relationship between tourism and local development.
Specifically, students will acquire the following competences.
- Students will acquire theoretical and conceptual knowledge about the relationship between tourism and local development.
- Students will be able to apply theoretical tools to the analysis of case studies.
- Students will be encouraged to develop a critical perspective on local tourism phenomena.
- Communication skills will be enhanced through oral presentations and written reports.
- The course promotes an active learning approach through group work, discussions, and in-depth studies.
Contents
The course offers a critical and in-depth exploration of the relationship between tourism and local development, combining theoretical frameworks with the analysis of diverse real-world contexts. In the initial phase, key concepts such as tourism, development, and territory will be introduced and discussed. Subsequently, attention will be given to how tourism can act as a catalyst for reinforcing local identity, enhancing endogenous resources, and stimulating socio-economic innovation.
By examining a range of national and international case studies, the course will cover various territorial settings—from urban tourism to rural communities, from neighborhoods in large metropolitan cities to inner and peripheral areas. A specific focus will be placed on the role of cultural institutions—such as museums, ecomuseums, and territorial interpretation centers—in designing community-based tourism initiatives that aim to foster sustainable local development.
Another core component of the course will address the growing influence of environmental challenges, particularly climate change, on tourism planning and the adaptive capacities of territories facing global uncertainties. The adopted approach will encourage critical reflection on the transformative power of tourism while also considering the structural barriers that hinder effective local development. These include environmental vulnerabilities, excessive human pressure on ecosystems, the economic unsustainability of mainstream tourism models, as well as social inequalities and the exclusion of local communities from strategic decision-making processes.
Detailed program
The course is organized in three parts. The first part deals with issues relating to local turn in tourism and the controversial relationship between tourism and the local community. The second one deals with issues relating to the role of museums and ecomuseums in guiding tourism in the direction of sustainability and local development. In the third, and last part, issues related to tourism and resilience are tackled.
First part
The issues addressed in the first part of the course concern: what is the meaning of local development, what is the role of the local community in the local development strategies. How and why tourism can be an instrument of local development. How local community can react to the tourism development strategies in different contexts: for example in a large city like Chicago, in peripheral areas or in low-income countries.
Second part
The issues addressed are about the relationship between museums, ecomuseums and tourism development. Specifically, it discusses how these institutions can become a vehicle for activating local development processes and forms of sustainability.
Third part
The last part of the course aims to present best practices in which tourism is an activator of resilence processes. .
Prerequisites
No specific requirements, but an adequate knowledge of English
Teaching methods
Lessons will be held in person and will provide guidance on both theoretical and practical issues.
In-depth seminars with experts will be organized.
Furthermore, discussion sessions and group exercises will be proposed with the aim of making the concepts covered more understandable and promoting social interaction and horizontal learning.
Specifically, the following are planned:
15 lectures of 2 hours each, delivered in person in a traditional lecture format; (30 hours)
3 sessions of 2 hours each, during which students’ level of learning will be assessed (assignments); (6 hours)
2 seminar activities with experts, each lasting 4 hours, held in an interactive in-person format; (8 hours)
3 workshop activities of 2 hours each, aimed at discussing the content of assigned readings, in an interactive in-person format (6 hours);
3 sessions of 2 hours each, dedicated to the development of a final paper (6 hours).
The course will be taught in English; therefore, particular care and attention will be dedicated to ensuring comprehension of the content, with a focus on key concepts.
Assessment methods
Assessment is based on an individual oral examination to verify knowledge of the course content, the reference texts, and the teaching materials provided by the instructor.
Students who attend classes regularly are encouraged to take part in interim assessments and to produce a final paper.
The final paper may consist of a short essay, a case study analysis, or a project work.
It will be presented during the final weeks of the course and constitutes an integral part of the overall assessment.
In general, for all students, the evaluation takes into account: knowledge of the course topics (and the related bibliography), appropriate use of academic language, and critical-interpretative skills.
he evaluation criteria, both for the mid-term assessments and for the final presentation, will be as follows:
- Attendace/Participation
- theoretical knowledge
- Ability to construct critical arguments
- Relevance and clarity of presentation
- Overall quality of the final work
Textbooks and Reading Materials
- Borrelli, Dal Santo, Davis, 2023, Ecomuseums and Climate change, Ledizioni (opensource) (Introduction, chapters. 3; 10;12;14))
- Higgins-Desbiolles, F., & Bigby, B. C. (Eds.). (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities (Vol. 95). Channel View Publications. (Introduction; chapter 1; 4;12;14)
Other Readings
Borrelli, N., & Adams, K. M. (2018). Analysing Pilsen Mexican Neighbourhood in Chicago through the lens of competitiveness and social cohesion. In Moving Cities–Contested Views on Urban Life (pp. 133-151). Springer VS, Wiesbaden.
Borrelli, N., & Kalayil, A. L. (2011). Tourism and planning in Chicago. The experience of Devon Avenue. Tourism Planning & Development, 8(4), 345-357.
Brown K (2019) Museums and Local Development: An Introduction to Museums, Sustainability and Well-being, Museum International, 71:3-4, 1-13,
Borrelli, N., & Davis, P. (2013). Developing capacity building: Reflections on Chicago’s field museum USA. Museum Management and Curatorship, 28(5), 455–466. (Tourism and Museums)
The list, presented above, may be change.
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Nunzia Borrelli