Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Clerkship 9
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Clerkship 9
Course ID number
2526-5-H4102D060
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Gastroenterology and Hepatology I Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D156M
Course summary SYLLABUS
Course full name Gastroenterology and Hepatology II Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D157M
Course summary SYLLABUS
Course full name Abdominal Surgery Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D160M
Course summary SYLLABUS
Course full name Craniofacial Diseases Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D186M
Course summary SYLLABUS
Course full name Gastroenterology and Hepatology III Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D199M
Course summary SYLLABUS
Course full name Gastroenterology and Hepatology Iv Course ID number 2526-5-H4102D060-H4102D200M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Integrare gli aspetti clinici del sistema digestivo presentati a lezione con una più specifica conoscenza riguardante la diagnosi per immagini attraverso esami radiologici:

  1. Fornire le conoscenze di base sulle metodiche di imaging disponibili per lo studio del fegato, del pancreas e del sistema gastrointestinale.
  2. Comprendere le indicazioni all'uso di specifiche modalità di imaging maturando la consapevolezza dei maggiori punti di forza e di debolezza dei singoli strumenti radiologici con alcuni suggerimenti sulla miglior selezione del paziente.
  3. Vedere da vicino le differenti modalità di imaging in differnti scenari clinici
  4. Accrescere l'interesse verso la diagnosi non- o mini-invasiva delle malattie gastrointestinali ed epatobiliopancreatiche.

Indicatori di Dublino/matrice di Tuning:

  • Dimostrare le capacità di gestire efficacemente le tecnologie biomediche in uso dal sistema sanitario nazionale, di raccogliere, analizzare e interpretare i dati, di prendere decisioni in e per ambienti multidisciplinari.

Contenuti sintetici

Approfondimento sulle tecniche di diagnositca per immagini applicate allo studio del fegato, delle vie biliari, del pancreas e del tratto gastrointestinale. Valutazione dell'utilità delle stesse in differenti scenari clinici d'elezione o d'urgenza.

Programma esteso

-Fegato:
Ecografia, TC e RM - Mezzi di contrasto - Indicazioni cliniche
Lesioni epatiche benigne
Tumori epatici maligni
-Vie biliari:
Ecografia, TC e RM - Mezzi di contrasto - Indicazioni cliniche
Anomalie congenite
Infezioni
Disordini infiammatori autoimmuni
Colangiocarcinoma
-Pancreas:
Ecografia, TC e RM - Mezzi di contrasto - Indicazioni cliniche
Pancreatite acuta e cronica
Pancreatite autoimmune
Lesioni pancreatiche benigne
Tumori cistici e lesioni premaligne - classificazione e follow up
Adenocarcinoma del pancreas
Tumori neuroendocrini - classificazione e implicazioni cliniche
-GI:
Ecografia, TC e RM - Mezzi di contrasto - Indicazioni cliniche
Anomalie congenite
Disordini funzionali
Malattie infiammatorie intestinali
Cancro esofageo, gastrico e colorettale
Tumori neuroendocrini

Prerequisiti

Competenze propedeutiche e conoscenza avanzata di anatomia, semeiotica, biologia e biologia molecolare.

Modalità didattica

Alternanza di sessioni pratiche in reparto e attività interattive per un complesso di circa 250 ore come di seguito riportato:
fino a 6 ore di Lezioni frontali opzionali aggiuntive con presentazioni e discussioni interattive.
16 ore di Sessioni PBL (4 blocchi di 2+2 ore l'uno)
8 ore di Discussione multidisciplinare di casi
un totale di circa 220 ore di tirocinio in presenza divise in attività su base ambulatoriale e in degenza nelle differenti aree cliniche della Clerkship 9:
120 ore Gastroenterologia, Epatologia, Endoscopia
25 ore Chirurgia
25 ore Radiologia
25 ore malattie Craniofacciali
25 ore Medicina nucleare - Radioterapia

In caso di nuove pandemie le lezioni avverranno tramite webinar.

Materiale didattico

Review e articoli didattici disponibili su https://pubs.rsna.org/journal/radiographics e altre risorse accessibili tramite https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame verrà svolto in maniera integrata secondo la modalità prevista dal vertical track del tratto digerente che si svolgerà attraverso:
Valutazione di fine Clerckship che prevede: >70% di frequenza, conferma da parte del tutor dell'acquisizione delle skill pratiche previste
questi requisiti consentirannoi l'accesso a:

Test a scelta multipla (15 domande) + Domande aperte (3 domande)
Tutte le prove saranno svolte in lingua inglese
la valutazione sulla clerckship 9 sarà: Idoneo o Non Idoneo (propedeutica al sostenere l'esame generale del vertical tract di malattie del tratto digerente: Colloquio orale sugli argomenti svolti a lezione, nei seminari, nei tirocini e nelle sessioni PBL
in caso di recrdesecenza di evento pandemico le prove d'esame potranno essere svolte in modo telematico. in tal caso verrà utilizzata la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning sarà presente un link attraverso il quale eventuali spettatori potranno accedere ed assistere alla prova

Orario di ricevimento

Il professore riceve su appuntamento concordato via email
Stefano Fagiuoli: stefano.fagiuoli@unimib.it

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To integrate the clinical aspects of the digestive tract presented during the frontal lessons with more specific knowledge about imaging diagnosis by radiological assessment:

  1. To provide the basic knowledge of the available imaging modalities for the study of the liver, pancreas and GI system.
  2. To understand the indications for the specific imaging modality with awareness of the major strenghts and limits of each radiological tool with some tricks for better patient's selection.
  3. To see closely how the different imaging modalities work in different clinical scenarios
  4. To increase the interest towords non- o mini-invasive diagnosis of gastrointestinal and hepatobiliopancreatic diseases.

Dublin indicators/Tuning matrix:

  • Demonstrate the ability to effectively manage the biomedical technologies in use by the national health system, to collect, analyze and interpret data, and to make decisions in and for multidisciplinary environments.

Contents

Deepening on imaging techniques applied to the study of the liver, biliary tract, pancreas and gastrointestinal tract. Evaluation of the usefulness of various radiological modalities in different clinical scenarios.

Detailed program

-Liver:
Ultrasound, CT, MR - contrast agents - clinical indications
Benign liver lesions
Malignant liver tumors
-Biliary tree:
Ultrasound, CT, MR - contrast agents - clinical indications
Congenital anomalies
Infections
Autoimmune inflammatory diseases
Biliary cancer
-Pancreas:
Ultrasound, CT, MR - contrast agents - clinical indication
Acute and chronic pancreatitis
Autoimmune pancreatitis
Benign pancreatic lesions
Cystic tumors and premalignant lesions - classification and follow up
Pancreatic cancer
Neuroendocrine tumors - classification and clinical implications
-GI:
Ultrasound, CT, MR - contrast agents - clinical indications
Congenital anomalies
Functional disorders
Inflammatory bowel diseases
Esophageal, gastric and colorectal cancer
Neuroendocrine tumors

Prerequisites

Propaedeutic skills and advanced knowledge in anatomy, semeiology, biology and molecular biology.

Teaching form

Alternating practical sessions in the medical units and interactive activities for a total of 250 ours as follows:
up to 6 hours of optional additional Lectures with interactive presentation and discussion.
16 hours of PBL sessions (4 bloks of 2+2 hours each PBL session)
8 hours of Multidisciplinary cases discussions
Approximatively 220 hours divided in clinical Inpatients & Outpatients activities in different areas of the Clekship:
120 hours Gastroenterology & Hepatology, Endoscopy
25 hours Surgery
25 hours Radiology
25 hours Craniofacial diseases
25 hours Nuclear medicine - Radiotherapy

In case of pandemic resurgence the lessons will be through webinar.

Textbook and teaching resource

Reviews and educational papers available on https://pubs.rsna.org/journal/radiographics or other resources through https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Semester

Second semester

Assessment method

The exam will be carried out in an integrated manner according to the modality envised by the digestive disease vertical track which is based on:
End of Clerckship evaluation, which includes: >70% attendance and confirmation by the tutor of the required practical skills
these requirements shall allow the access to:
• Multiple Choice Test (15 questions) + Open questions (3 questions)
All assessments will be done in English language
The evaluation of clerckship 9 shall be: Idoneous or Non Idoneous (and is considered propedeutic to the general exam of the Digestive disease Tract exam (Oral exam on the topics covered during the lectures, discussion on clinical problem solving and clinical case analysis)
• In the event of pandemic emergency period, only telematics exams may be available. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page there will be displayed a public link where possible virtual spectators may get access and assist to the examination

Office hours

The professor receives by appointment upon agreement by e-mail
Stefano Fagiuoli: stefano.fagiuoli@unimib.it

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
10
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Language
English

Staff

    Teacher

  • GD
    Giovanni Danesi
  • PE
    Paola Anna Erba
  • Stefano Fagiuoli
    Stefano Fagiuoli
  • PM
    Paolo Marra
  • FN
    Flavia Neri
  • LP
    Luisa Pasulo
  • MP
    Michele Pisano
  • MV
    Mauro Viganò

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics