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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Human Sciences and History of Medicine
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Human Sciences and History of Medicine
Course ID number
2526-3-I0101D018
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Professional Ethics Course ID number 2526-3-I0101D018-I0101D056M
Course summary SYLLABUS
Course full name History of Medicine Course ID number 2526-3-I0101D018-I0101D057M
Course summary SYLLABUS
Course full name Nursing and Human Sciences Course ID number 2526-3-I0101D018-I0101D058M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Al termine del corso integrato, nel suo insieme, lo studente sarà in grado di:

Conoscenza e capacità di comprensione
Comprendere gli aspetti culturali e sociali che hanno influenzato l'evoluzione della medicina moderna e l'emergere della professione infermieristica
Identificare il contesto normativo e socio-culturale attuale in cui si inserisce l'attività dell'infermiere
Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Analizzare i principi etici e deontologici che guidano la pratica infermieristica professionale e l'agire quotidiano dell'infermiere
Collocare in modo critico l'attività infermieristica all'interno del quadro normativo e socio-culturale contemporaneo
Autonomia di giudizio
Sviluppare un approccio riflessivo e critico nell'assunzione delle proprie responsabilità e nell'esercizio dell'autonomia professionale
Formulare giudizi autonomi e critici in relazione agli aspetti etici e deontologici che emergono nel contesto professionale e nella pratica infermieristica quotidiana
Valutare le implicazioni etiche delle proprie azioni e decisioni professionali
Abilità comunicative
Comunicare in modo chiaro ed efficace le proprie analisi e riflessioni sugli aspetti normativi, etici e deontologici della professione infermieristica
Capacità di apprendere
Acquisire gli strumenti concettuali necessari per un apprendimento continuo e autonomo riguardo l'evoluzione della professione infermieristica e i suoi fondamenti
Sviluppare la capacità di auto-aggiornamento in relazione alle dinamiche storiche, epistemologiche, normative, etiche e sociali che interessano l'assistenza infermieristica

Contenuti sintetici

STORIA DELLA MEDICINA: il modulo d’insegnamento fornisce allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze erogate costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività dell’infermiere nell’attuale contesto socio-culturale.
INFERMIERISTICA E SCIENZE UMANE: il modulo d’insegnamento introduce lo studente ad un approccio critico nell’assunzione della responsabilità e dell’autonomia nell’ambito dell’esercizio professionale affrontando: la responsabilità e autonomia dell’infermiere, antefatti normativi e professionali; l'inter professionalità, le figure di supporto (operatore socio-sanitario e assistente infermiere). Saranno affrontati gli aspetti legati alla formazione infermieristica in Italia e le norme nazionali e regionali per l’Educazione Continua in Medicina (ECM).
DEONTOLOGIA PROFESSIONALE: il modulo d’insegnamento propone un'analisi dei principi, concetti e valori professionali che guidano l’agire infermieristico. Saranno forniti approfondimenti sul Codice Deontologico delle Professioni Infermieristiche, revisione del 2025 e sul Codice Deontologico emanato da ICN (2021) oltre a conoscenze inerenti a un metodo per l’analisi etico-deontologica di situazioni cliniche ove emergano conflitti di valori, problemi e dilemmi etici. Saranno trattati contenuti utili ad approcciare le argomentazioni legate all’equità delle cure e alla razionalità dei Servizi, alle questioni etiche di fine vita, alla ricerca e sperimentazione clinica ed assistenziale. Si analizeranno aspetti di bioetica, con particolare riferimento ai problemi attuali che insorgono nel contesto delle cure.

L’insieme di questi contributi di conoscenza costituiranno la base per la lettura della realtà sanitaria attuale e favoriranno, attraverso l'approfondimento dei presupposti normativi e delle problematiche professionali, lo sviluppo di una riflessione critica per la ricerca e per la pratica professionale, contribuendo a consolidare responsabilità e autonomia nel futuro professionista.

Programma esteso

Si rimanda ai Syllabus dei singoli moduli d’insegnamento.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento didattico.

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza, in modalità prevalentemente erogativa con la possibilità, a discrezione del docente, di discussione guidata di casi clinici, video didattici, narrazioni lavori di gruppo, team based learning (TBL).
Le lezioni del modulo di Storia della Medicina sono erogate attraverso Teledidattica con trasmissione sincrona dalla sede di Monza verso le sedi di Bergamo, Lecco e Sondrio (Faedo Valtellino)..
La lingua di erogazione è l’italiano.

Materiale didattico

Si rimanda ai Syllabus dei singoli moduli d’insegnamento.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° semestre 3° anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere.
L'esame finale ha l’obiettivo di valutare il controllo estensivo della preparazione del programma d’esame e il controllo intensivo sulle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma.
Il raggiungimento del livello di idoneità è obbligatorio per tutti e tre i moduli di insegnamento, per il superamento dell’esame.
L’esame finale ha una durata complessiva di 90 minuti.
Il voto finale è frutto della media pesata dei tre moduli facenti parte dell’insegnamento: 50% Storia della Medicina (2 CFU) 25% Infermieristica e Scienze Umane (1 CFU), 25% Deontologia Professionale (1 CFU).
Le prove in forma scritta (una per ogni modulo d’insegnamento) sono composte da quiz a risposta multipla e domande aperte a risposta sintetica (saggio brevissimo).

Per le specifiche sulle prove si rimanda ai singoli moduli d’insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

At the end of the integrated course, as a whole, the student will be able to:

Knowledge and understanding
Understand the cultural and social aspects that have influenced the evolution of modern medicine and the emergence of the nursing profession.
Identify the current regulatory and socio-cultural context in which nursing takes place.
Applied knowledge and understanding
Analyse the ethical and deontological principles that guide professional nursing practice and the daily actions of nurses.
Critically place nursing within the contemporary regulatory and socio-cultural framework.
Autonomy of judgement
Develop a reflective and critical approach in assuming one's responsibilities and exercising professional autonomy.
Formulate independent and critical judgements in relation to the ethical and deontological aspects that emerge in the professional context and in daily nursing practice
Assess the ethical implications of one's professional actions and decisions
Communication skills
Communicate clearly and effectively one's analyses and reflections on the regulatory, ethical and deontological aspects of the nursing profession
Learning skills
Acquire the conceptual tools necessary for continuous and independent learning about the evolution of the nursing profession and its foundations
Develop the ability to keep up to date with historical, epistemological, regulatory, ethical and social dynamics affecting nursing care

Contents

HISTORY OF MEDICINE: this module provides students with the tools necessary to understand the cultural and social aspects of modern medicine through an analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge acquired forms the basis for understanding how nursing fits into the current socio-cultural context.
NURSING AND HUMAN SCIENCES: this teaching module introduces students to a critical approach to assuming responsibility and autonomy in the professional sphere, addressing: the responsibility and autonomy of nurses, regulatory and professional background; interprofessionality, support figures (social and healthcare workers and nursing assistants). Aspects related to nursing training in Italy and national and regional regulations for Continuing Medical Education (CME) will be addressed.
PROFESSIONAL ETHICS: the teaching module offers an analysis of the professional principles, concepts and values that guide nursing practice. In-depth information will be provided on the Code of Ethics for the Nursing Professions, revised in 2025, and on the Code of Ethics issued by the ICN (2021), as well as knowledge relating to a method for the ethical and deontological analysis of clinical situations where conflicts of values, problems and ethical dilemmas arise. The course will cover useful content for approaching issues related to the fairness of care and the rationality of services, end-of-life ethical issues, and clinical and care research and experimentation. Aspects of bioethics will be analysed, with particular reference to current problems arising in the context of care.

Together, these contributions of knowledge will form the basis for understanding the current healthcare situation and, through an in-depth examination of regulatory assumptions and professional issues, will encourage critical reflection on research and professional practice, helping to consolidate responsibility and autonomy in future professionals.

Detailed program

Please refer to the syllabi for the individual teaching modules.

Prerequisites

Defined by the teaching regulations.

Teaching form

All lessons are held in person, mainly in a lecture format, with the possibility, at the discretion of the teacher, of guided discussion of clinical cases, educational videos, group work narratives, and team-based learning (TBL).
The lessons of the History of Medicine module are delivered through distance learning with synchronous transmission from the Monza campus to the Bergamo, Lecco and Sondrio (Faedo Valtellino) campuses.
The language of instruction is Italian.

Textbook and teaching resource

Please refer to the syllabi for the individual teaching modules.

Semester

2nd Semester 3rd academic year

Assessment method

There are no ongoing assessments.
The final exam aims to assess students' extensive knowledge of the exam programme and their ability to reflect independently on critical points of the programme.
All three teaching modules must be passed in order to pass the exam.
The final exam lasts a total of 90 minutes.
The final grade is the weighted average of the three modules that make up the course: 50% History of Medicine (2 CFU), 25% Nursing and Human Sciences (1 CFU), 25% Professional Ethics (1 CFU).
The tests in written form (one for each teaching module) consist of multiple-choice quizzes and open questions with short answers (very short essay).

For the specifics of the tests, please refer to the individual teaching modules.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Simona Bertozzi
    Simona Bertozzi
  • AC
    Antonella Caruso
  • Davide Contestabile
    Davide Contestabile
  • GE
    Giulia Esposito
  • Sandra Merati
    Sandra Merati
  • Orietta Lorenza Milani
    Orietta Lorenza Milani
  • AQ
    Antonietta Quetti
  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva
  • AV
    Andrea Vigani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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