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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Gynaecological Physiology and Pathology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Gynaecological Physiology and Pathology
Course ID number
2526-3-I0102D017
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Teaching units

Course full name Gynaecological Care - 1 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D055M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Gynaecological Care - 5 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D055M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Gynaecological Disorders 1 - 1 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D056M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Gynaecological Disorders 1 - 5 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D056M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Gynaecological Disorders 2 - 1 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D057M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Gynaecological Disorders 2 - 5 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D057M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Surgery - 1 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D058M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Surgery - 5 Course ID number 2526-3-I0102D017-I0102D058M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

La studenssa/Lo sudente, al termine del corso, sarà in grado di:

Conoscenza e comprensione

  • Acquisire le nozioni principali sulle patologie ginecologiche, uroginecologiche e onco-ginecologiche
  • Comprendere i principi del trattamento chirurgico delle patologie della donna, del neonato e dell’infante
  • Conoscere le evidenze scientifiche e le pratiche basate su prove di efficacia relative alle principali patologie ginecologiche e oncologiche, con particolare attenzione all’assistenza ostetrica.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Attuare percorsi diagnostico-terapeutici e riabilitativi per le donne affette da patologie ginecologiche, oncologiche e uro-ginecologiche, utilizzando strumenti come la classificazione ICF e le Scale di valutazione
  • Pianificare e gestire interventi chirurgici e assistenziali in ambito ginecologico e neonatale, integrando le conoscenze acquisite
  • Applicare le evidenze scientifiche per garantire un’assistenza efficace e personalizzata alle persone assistide

Autonomia di giudizio

  • Valutare le condizioni cliniche delle donne con patologie ginecologiche e oncologiche, e pianificare interventi appropriati
  • Scegliere le strategie di assistenza più efficaci, basandosi sulle linee guida e sulle evidenze scientifiche
  • Collaborare con il team multidisciplinare e la donna, assumendo decisioni autonome nell’ambito della presa in carico e del percorso terapeutico

Abilità comunicative

  • Comunicare in modo chiaro e empatico con le donne affette da patologie ginecologiche e oncologiche, facilitando la comprensione delle procedure e delle scelte terapeutiche
  • Condividere le informazioni cliniche con il team di professionisti sanitari utilizzando strumenti di classificazione e valutazione
  • Favorire un dialogo costruttivo e partecipativo con la donna e con gli altri professionisti

Capacità di apprendimento

  • Aggiornarsi costantemente sulle nuove scoperte e linee guida in ginecologia, oncologia e chirurgia ginecologica
  • Sviluppare capacità di analisi critica delle situazioni cliniche e delle pratiche assistenziali
  • Integrare nuove conoscenze e competenze per migliorare l’assistenza alle donne con patologie ginecologiche e oncologiche, promuovendo un approccio basato su prove di efficacia

Contenuti sintetici

Clinica, diagnosi e trattamento delle principali patologie ginecologiche e uro-ginecologiche (neoplastiche e non).
Trattamento chirurgico delle principali patologie ginecologiche e neonatali/infantili.
Competenze clinico-assistenziali per la presa in carico ostetrica di una donna con un percorso diagnostico terapeutico assistenziale e riabilitativo definito in ambito ginecologico.

Programma esteso

Il programma esteso è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Lezioni svolte in presenza prevelentemente con modalità erogativa.
Si rimanda al syllabus dei moduli di insegnamento per la descrizione dettagliata della modalità didattica.

Materiale didattico

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2005
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2013
GIBBS, R.S., KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
GALLONE L., GALLIERA M. Chirurgia edizioni CEA, Milano, 2005
DIONIGI R. Chirurgia, edizioni Masson, 2006
TARTAGLINO B., Farmaci e procedure in medicina d’urgenza, sez. IV, C.G edizioni medico scientifiche, Torino 2007.
NICE 2019 Urinary incontinence and pelvic organ prolapse in women: management
Ulteriori e dettagliate informazioni circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning del corso

La bibliografia è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.

I materiali didattici (slides, tracce di lavoro, articoli scientifici, ecc) verranno caricati sulla pagina e-learning dedicata ai singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale ha l'obiettivo di accertare l'acquisizione delle conoscenze e la comprensione dei contenuti del programma, verificando la capacità di applicarle con il ragionamento clinico e la pianificazione dell'assistenza.
Si compone di una prova scritta seguita da un colloquio.
L'esame scritto è costituito da domande a risposte chiusa (vero/falso, corrispondenze, quiz a scelta multipla) e a risposta aperta breve, sui contenuti trattati nell'Unità Didattica di Assistenza ginecologica.
L'esame orale prevede la restituzione dello scritto e un colloquio sui temi affrontati a lezione nelle altre tre Unità Didattiche che compongono l'insegnamento.
Ai fini della valutazione sarà considerato anche l'utilizzo della corretta terminologia e di un adeguato linguaggio disciplinare.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The student, upon completion of the course, will be able to:

Knowledge and understanding

  • Acquire the main concepts of gynecologic, urogynecologic, and onco-gynecologic diseases
  • Understand the principles of surgical treatment of diseases of women, newborns and infants
  • Know the scientific evidence and evidence-based practices related to major gynecologic and onco-gynecologic diseases, with a focus on obstetrical care.

Applying knowledge and understanding

  • Implement diagnostic-therapeutic and rehabilitative pathways for women with gynecologic, oncologic, and uro-gynecologic conditions, using tools such as the ICF classification and Rating Scales
  • Plan and manage surgical and care interventions in gynecologic and neonatal settings, integrating the knowledge acquired
  • Apply scientific evidence to ensure effective and individualized care for the people being cared for

Making judgements

  • Assess the clinical conditions of women with gynecologic and oncologic conditions, and plan appropriate interventions
  • Choose the most effective care strategies, based on guidelines and scientific evidence
  • Collaborate with the multidisciplinary team and the woman, making autonomous decisions as part of the caretaking and treatment pathway

Communication skills

  • Communicate clearly and empathetically with women with gynaecological and oncological conditions, facilitating understanding of procedures and treatment choices
  • Share clinical information with the team of healthcare professionals using classification and evaluation tools
  • Fostering a constructive and participative dialogue with the woman and other professionals

Learning skills

  • Keep abreast of new findings and guidelines in gynaecology, oncology and gynaecological surgery
  • Develop critical analysis skills of clinical situations and care practices
  • Integrate new knowledge and skills to improve care for women with gynaecological and oncological conditions, promoting an evidence-based approach

Contents

Clinical, diagnosis and treatment of major gynaecological and uro-gynaecological pathologies (neoplastic and non-neoplastic).
Surgical treatment of major gynaecological and neonatal/infant diseases.
Clinical-assistance skills for the midwifery care of a woman with a diagnostic, therapeutic care and rehabilitation pathway defined in the gynaecological field.

Detailed program

The detailed program can be found in the Syllabus of the individual modules that compose the course:

Prerequisites

None.

Teaching form

Lectures conducted in presence with delivery mode prevelantly.
Please refer to the syllabus of teaching modules for detailed description of the teaching mode.

Textbook and teaching resource

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2005
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2013
GIBBS, R.S., KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
GALLONE L., GALLIERA M. Chirurgia edizioni CEA, Milano, 2005
DIONIGI R. Chirurgia, edizioni Masson, 2006
TARTAGLINO B., Farmaci e procedure in medicina d’urgenza, sez. IV, C.G edizioni medico scientifiche, Torino 2007.
NICE 2019 Urinary incontinence and pelvic organ prolapse in women: management
Ulteriori e dettagliate informazioni circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning del corso

The bibliography can be consulted in the Syllabus of the individual modules that compose the course.

The teaching materials (slides, work tracks, scientific articles, etc.) will be uploaded on the e-learning page dedicated to the individual modules.

Semester

2nd semester

Assessment method

The final exam aims to assess the acquisition of knowledge and understanding of the program content, testing the ability to apply it with clinical reasoning and care planning.
It consists of a written exam followed by an interview.
The written exam consists of closed-ended (true/false, matching, multiple-choice quiz) and short open-ended questions on the content covered in the Gynecological Care Didactic Unit.
The oral examination will involve the discussion of the written test and an interview on the topics covered in class in the other three Didactic Units that make up the teaching.
The use of correct terminology and appropriate disciplinary language will also be considered for evaluation.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
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Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VB
    Veronica Brembilla
  • MC
    Marco Carnelli
  • RF
    Robert Fruscio
  • MM
    Mauro Marciello
  • DP
    Dario Piazzalunga
  • FU
    Fabio Uggeri
  • SV
    Silvia Von Wunster

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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