Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences
Course ID number
2526-1-I0102D901
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Introduction To Midwifery - 1 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D901M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Midwifery - 5 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D901M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Nursing - 1 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D902M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Nursing - 5 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D902M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 1 - 1 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D903M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 1 - 5 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D903M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 2 - 1 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D904M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 2 - 5 Course ID number 2526-1-I0102D901-I0102D904M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso, la studentessa/lo studente, sarà in grado di:
Conoscenza e comprensione

  • Acquisire elementi conoscitivi relativi al percorso storico, professionale e disciplinare dell’assistenza ostetrica.
  • Comprendere i fondamenti epistemologici della Midwifery.
  • Conoscere il Modello concettuale Midwifery Partnership.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Utilizzare i fondamenti epistemologici e il modello concettuale per pianificare interventi di assistenza ostetrica adeguati.

Autonomia di giudizio

  • Sviluppare capacità di valutazione critica delle pratiche ostetriche, integrando le conoscenze storiche, professionali e disciplinari.

Abilità comunicative

  • Sviluppare capacità comunicative con l'utilizzo della corretta terminologia e di un adeguato linguaggio disciplinare.

Capacità di apprendimento

  • Sviluppare capacità di aggiornamento, mantenendo una conoscenza aggiornata delle evoluzioni storiche, epistemologiche e metodologiche della professione Ostetrica.

Contenuti sintetici

L’evoluzione storica della professione ostetrica in relazione allo sviluppo socio-culturale
I principali riferimenti normativi e organizzativi del Servizio Sanitario Nazionale.
I principali riferimenti normativi italiani ed europei della professione ostetrica.
I fondamenti epistemologici e i costrutti paradigmatici della Midwifery.
Il modello concettuale di riferimento: il Midwifery Partnership Model.
Gli ambiti di responsabilità e autonomia dell’Ostetrica/o.
I Diritti Umani nell'assistenza alla nascita.

Programma esteso

Il programma esteso è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni svolte prevalentemente in presenza con alternanza di didattica erogativa ed interattiva.
Si rimanda ai Syllabus dei singoli moduli dell'insegnamento per la descrizione dettagliata della modalità didattica.

Materiale didattico

La bibliografia è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.
I materiali didattici (slides, tracce di lavoro, articoli scientifici, ecc) verranno caricati sulla pagina e-learning dedicata ai singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale ha l'obiettivo di accertare l'acquisizione delle conoscenze e la comprensione dei contenuti del programma.
Si compone di una prova scritta seguita da un colloquio.
L'esame scritto è costituito da domande a risposte chiusa (vero/falso, corrispondenze, quiz a scelta multipla) sui contenuti trattati nelle seguenti Unità Didattiche:

  • Ostetricia Generale
  • Infermieristica Generale
    L'esame orale prevede la restituzione dello scritto e un colloquio sui temi affrontati a lezione in tutte e quattro le Unità Didattiche che compongono l'insegnamento.
    Ai fini della valutazione sarà considerato anche l'utilizzo della corretta terminologia e di un adeguato linguaggio disciplinare.
    Per ulteriori dettagli si rimanda a quanto specificato nei Sillabi delle singole Unità e alle indicazioni che verranno date a lezione.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Knowledge and understanding

  • Acquire knowledge of the historical, professional and disciplinary background of midwifery care.
  • To understand the epistemological foundations of Midwifery.
  • To know the Midwifery Partnership conceptual model.

Applying knowledge and understanding.

  • Use the epistemological foundations and the conceptual model to plan appropriate midwifery care interventions.

Making judgements

  • Develop ability to critically evaluate midwifery practices, integrating historical, professional and disciplinary knowledge.

Communication skills

  • Developing communication skills with the use of correct terminology and appropriate disciplinary language.

Learning skills

  • Develop ability to keep up-to-date with historical, epistemological and methodological developments in the midwifery profession.

Contents

The historical evolution of the Midwifery in relation to socio-cultural development.
The main normative and organizational references of the National Health Service.
The main Italian and European regulatory references of the midwifery profession.
Epistemological foundation and paradigmatic constructs of Midwifery.
The reference conceptual model: The Midwifery Partnership Model.
Areas of autonomy and accountability for Midwives.
Human Rights in Childbirth.

Detailed program

The detailed program can be found in the Syllabus of the individual modules that compose the course.

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures conducted mainly in-presence with alternating lectures and interactive teaching.
Please refer to the Syllabus of the individual teaching modules for a detailed description of their teaching methods.

Textbook and teaching resource

The bibliography can be consulted in the Syllabus of the individual modules that compose the course.
The teaching materials (slides, work tracks, scientific articles, etc.) will be uploaded on the e-learning page dedicated to the individual modules.

Semester

I semester

Assessment method

The final exam is intended to assess the acquisition of knowledge and understanding of the program content.
It consists of a written test followed by an oral examination.
The written test consists of closed-ended questions (true/false, matching, multiple-choice quizzes)on the content covered in the following Didactic Units:

  • General Midwifery
  • General Nursing
    The oral examination involves the restitution of the written exam and an colloquium on the topics covered in class in all four Didactic Units that comprise the teaching.
    The use of correct terminology and appropriate disciplinary language will also be considered for evaluation.
    For further details, please refer to what is specified in the individual Unit Syllabi and the directions that will be given during lessons.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giulia Cappelletti
  • SD
    Stefania Di Mauro
  • Giancarlo Galbiati
    Giancarlo Galbiati
  • Cristina Lumia
    Cristina Lumia
  • MM
    Mauro Marciello
  • AN
    Antonella Nespoli
  • SP
    Simona Paredi
  • NR
    Nadia Rovelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics