Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Igiene Dentale [I0301D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Characteristic Disciplines
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Characteristic Disciplines
Course ID number
2526-3-I0301D033
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Support Instrumentation During Maintenance Course ID number 2526-3-I0301D033-I0301D049M
Course summary SYLLABUS
Course full name Computerized Processing of Information Obtained From Dental Prevention Plans Course ID number 2526-3-I0301D033-I0301D051M
Course summary SYLLABUS
Course full name Elements of Periodontology Course ID number 2526-3-I0301D033-I0301D052M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Ricavare informazioni diagnostiche e di programmazione clinica a partire dall’ osservazione di fenomeni epidemiologici;
conoscere l'anatomia parodontale;
conoscere le tecniche di strumentazione meccanica non chirurgica e la gestione del paziente in fase di supporto parodontale;

Contenuti sintetici

Gestione delle informazioni cliniche al fine di sviluppare nello studente un impulso critico sulle diverse condizioni dei pazienti, per effettuare le corrette terapie parodontolali non-chirurgiche durante l'attivita clinica.

Programma esteso

Concetto di salute, impostazione di screening su piccoli e grandi numeri, raccolta dei dati, indici epidemiologici necessaria rilevare lo stato di salute della comunità: indici per lo stato dell’ igiene orale, per la presenza di carie, per la salute parodontale, modalità di interpretazione , impostazione di tabella Excel per il confronto dei dati, impostazione i programma di prevenzione.
La scelta terapeutica migliore in base alla evidenze scientifiche e alle condizioni cliniche del paziente.
La nuova classificazione della malattia parodontale: cosa è cambiato e perchè;
La terapia meccainca non chirurgica, teciche di fulcro standard e tecniche di fulcro avanzate;
Malattia parodontale e malattie sistemiche;

Prerequisiti

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa;

Materiale didattico

"Odontoiatria di comunità. Dalla prevenzione della carie alla promozione della salute orale" di Laura Strohmenger e Roberto Ferro;
“La pratica clinica dell'igienista dentale” di Wilkins
“Igienista orale. teoria e pratica professionale” di Cortesi Ardizzone v.; Abbinante A.
“Manuale operativo studenti di igiene dentale, seconda edizione"; Ariesdue
"Parodontologia clinica e implantologia orale" - Lindhe - EdErmes
"Rigenerazione dei tessuti molli in implantologia" - Leonida - EdErmes
"Cellule staminali e terapia genica per odointoiatri" - Leonida - Ed Martina

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Colloquio sugli argomenti svolti a lezione e sui testi didattici;

Orario di ricevimento

venerdi dalle 9.00 alle 12.00 su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

To obtain diagnostic and clinical planning information starting from the observation of epidemiological phenomena;
Learn about periodontal anatomy;
Know the techniques of non-surgical mechanical instrumentation and patient management during periodontal support;

Contents

Management of clinical information in order to develop in the student a critical impulse on the different conditions of patients, to carry out the correct non-surgical periodontal therapies during clinical activity.

Detailed program

Health concept, screening of small and large numbers, data collection, epidemiological details necessary to record the state of health of the community: indexes for the state of oral hygiene, for the presence of caries, for periodontal health, modality of interpretation, setting up Excel table for data comparison, setting up prevention programs.
The best therapeutic choice based on scientific evidence and the patient's clinical conditions.
The new classification of periodontal disease: what has changed and why;
Non-surgical mechanical therapy, standard fulcrum techniques and advanced fulcrum techniques;
Periodontal disease and systemic diseases;

Prerequisites

Teaching form

All lessons are held in person in delivery mode;

Textbook and teaching resource

"Community dentistry. From caries prevention to oral health promotion" by Laura Strohmenger and Roberto Ferro;
“The Clinical Practice of the Dental Hygienist” by Wilkins
“Oral hygienist. theory and professional practice” by Cortesi Ardizzone v.; Matching A.
“Dental hygiene student operating manual, second edition"; Ariesdue
"Clinical periodontology and oral implantology" - Lindhe - EdErmes
"Soft tissue regeneration in implantology" - Leonida - EdErmes
"Stem cells and gene therapy for dentists" - Leonida - Ed Martina

Semester

primo semestre

Assessment method

Interview on the topics covered in class and on the teaching texts;

Office hours

Friday from 9.00 to 12.00 by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MF
    Matteo Frison
  • AL
    Alessandro Leonida
  • Diego Pozzi
    Diego Pozzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics