Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Biotecnologie Mediche [F0902D - F0901D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Translational Approach To Neurological Disorsers
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Translational Approach To Neurological Disorsers
Course ID number
2526-2-F0901D047
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Mechanisms and Biomarkers of Neuronal Damage Course ID number 2526-2-F0901D047-F0901D092M
Course summary SYLLABUS
Course full name Mechanisms and Models of Vascular Diseases Course ID number 2526-2-F0901D047-F0901D093M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente dovrà essere in grado di integrare le conoscenze di base relative al campo delle neuroscienze, oltre ai meccanismi patogenetici, alle prospettive terapeutiche e alle attuali linee di ricerca nell’ambito delle principali malattie del sistema nervoso e cardiovascolare.

Conoscenza e capacità di comprensione - al termine dell’insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e integrare conoscenze interdisciplinari utili alla comprensione delle metodologie di ricerca neuroscientifica e cardiovascolare. Conoscere e comprendere gli ambiti di applicazione delle neuroscienze e delle malattie cardiovascolari.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione - al termine dell'insegnamento lo studente dovrà essere in grado di utilizzare le conoscenze acquisite per comprendere le potenzialità delle neuroscienze e della ricerca cardiovascolare in ambito medico.
Autonomia di giudizio - al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di collegare tra loro e mettere insieme informazioni provenienti da diversi ambiti (biologia, medicina, tecnologia) per comprendere e interpretare le neuroscienze e l'ambito di ricerca delle malattie cardiovascolari.
Abilità comunicative - alla fine dell'insegnamento lo studente avrà acquisito una terminologia scientifica adeguata e saprà esporre con proprietà di linguaggio gli argomenti trattati nel corso.
Capacità di apprendimento - alla fine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e valutare criticamente la letteratura scientifica riguardante le neuroscienze e le malattie cardiovascolari.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di contribuire alla formazione di un biotecnologo medico che sia in grado di integrare i principi basilari delle neuroscienze in modo da permettere di comprendere le basi biologiche, i principali meccanismi patogenetici e modelli di studio delle malattie del sistema nervoso e cardiovascolare. I modelli verranno inoltre analizzati sottolineandone le criticità oltre al coinvolgimento nello sviluppo di nuove strategie terapeutiche.

Programma esteso

Si prega di far riferimento alle singole Unità Didattiche:

  1. Mechanisms and Biomarkers of Neuronal Damage
  2. Mechanisms and Models of Vascular Diseases

Prerequisiti

Conoscenze di base di anatomia e istologia, fisiologia e patologia generale, neurofarmacologia.

Conoscenze approfondite di biochimica, biologia molecolare e genetica.

Modalità didattica

Erogativa in presenza: 44 ore totali.

Materiale didattico

Diapositive, articoli scientifici.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre secondo anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Modulo Cardiovascolare: Esame Scritto.
Modulo Neurologia: Esame Orale.

Orario di ricevimento

Previo appuntamento email: lucio.tremolizzo@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The student should be able to integrate basic knowledge regarding the field of neuroscience, besides pathogenic mechanisms, therapeutic goals and present research trends in the main nervous system and cardiovascular diseases.

Knowledge and Understanding - at the end of this course, the student will be able to understand and integrate interdisciplinary info useful for understanding neuroscience and cardiovascular research methods. Know and understand the applicative fields of neuroscience and of cardiovascular diseases.
Applying Knowledge and Understanding - At the end of this course, the student should be able to use the acquired knowledge for understanding neuroscience and cardiovascular research potential in the medical field.
Making Judgments - At the end of this course, the student will be able to link and put together info coming from different fields (biology, medicine, technology), in order to understand and interpret neuroscience and cardiovascular research.
Communication Skills - At the end of this course, the student will have acquired an adequate scientific terminology and will be able to expose with the correct use of language the course topics.
Learning Skills - At the end of this course, the student will be able to comprehend and critically evaluate the scientific literature regarding neuroscience and cardiovascular diseases..

Contents

This course aims at contributing to the training of a medical biotechnologist able to integrate basic principles of neuroscience in order to understand the biological basis, main pathogenic mechanisms and experimental models regarding nervous system and cardiovascular diseases. Models will be analyzed stressing critical aspects and role in the development of novel therapeutic strategies.

Detailed program

Please refer to each Teaching Unit:

  1. Mechanisms and Biomarkers of Neuronal Damage
  2. Mechanisms and Models of Vascular Diseases

Prerequisites

Basic knowledge of anatomy and histology, physiology and general pathology and neuropharmacology.

Advanced knowledge of biochemistry, molecular biology and genetics.

Teaching form

In-presence erogative: 44 hours total.

Textbook and teaching resource

Slides, scientific papers.

Semester

First semester second year.

Assessment method

Vascular module: Written examination.

Neurological module: Oral examination.

Office hours

By email to the Professor: lucio.tremolizzo@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
52
Language
English

Staff

    Teacher

  • Alberto Froio
    Alberto Froio
  • GS
    Gessica Sala
  • LT
    Lucio Tremolizzo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics