Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Teaching Methodology in Nursing and Midwifery Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Teaching Methodology in Nursing and Midwifery Sciences
Course ID number
2526-2-K0101D008
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Educational Planning Course ID number 2526-2-K0101D008-K0101D025M
Course summary SYLLABUS
Course full name Educational Models Course ID number 2526-2-K0101D008-K0101D026M
Course summary SYLLABUS
Course full name Teaching Methodology 1 Course ID number 2526-2-K0101D008-K0101D027M
Course summary SYLLABUS
Course full name Teaching Methodology 2 Course ID number 2526-2-K0101D008-K0101D028M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisire competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

In particolare:
Conoscenza e capacità di comprensione
Lo/la studente/studentessa conoscerà i principi pedagogici e didattici applicabili alla formazione infermieristica e ostetrica. Inoltre, comprenderà i processi di insegnamento-apprendimento degli adulti nella formazione continua e conoscerà strumenti e metodi per progettare interventi formativi in ambito professionale.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Lo/la studente/studentessa dovrà essere in grado di applicare metodi e strumenti per pianificare attività di formazione continua per colleghi e studenti, utilizzare tecniche didattiche adeguate per facilitare l’apprendimento nei contesti clinico-assistenziali e applicare strategie educative per promuovere lo sviluppo professionale del personale infermieristico e ostetrico.

Autonomia di giudizio
Lo/la studente/studentessa dovrà essere in grado di valutare criticamente i bisogni formativi nei contesti professionali sanitari, identificare le metodologie didattiche più appropriate in relazione agli obiettivi e al contesto formativo e riconoscere i fattori che influenzano l’efficacia dei processi formativi in ambito clinico e organizzativo.

Abilità comunicative
Lo/la studente/studentessa saprà comunicare in modo efficace durante le attività di insegnamento e tutoraggio, utilizzare un linguaggio chiaro e motivante nella conduzione di attività formative e facilitare il dialogo e la condivisione di esperienze durante le sessioni di formazione continua.

Capacità di apprendere
Lo/la studente/studentessa avrà le competenze necessarie per sviluppare la capacità di apprendimento continuo sulle metodologie didattiche innovative, integrare la teoria con le esperienze pratiche per migliorare le proprie competenze educative e potenziare l’attitudine all’autovalutazione e all’aggiornamento professionale in ambito formativo.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso si sviluppano attraverso l’acquisizione delle competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della disciplina infermieristica ed ostetrica in ambito teorico e di tirocinio. Il corso consente di sviluppare le competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

Programma esteso

Le metodologie didattiche: Problem Based Learning (PBL), narrazione, Briefing-Debriefing, laboratorio gesti e la valutazione didattica.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Le lezioni sono svolte prevalentemente in modalità erogativa (lezione frontale) con l'inserimento di alcune attività interattive (esercitazioni individuali e/o di gruppo, role-playing, video didattici, discussioni guidate).
Le lezioni si svolgono in presenza.

Materiale didattico

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli. Analisi degli apprendimenti e dei contesti. Milano, Franco Angeli; Zannini L., (2005) La tutorship nella formazione degli adulti. Milano, Guerini.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata tramite test scritto (domande chiuse a risposta multipla e aperte/semistrutturate).
Le date d'esame saranno comunicate all'inizio dell'Anno Accademico attraverso il "Calendario Appelli d'esame".
Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

Concordato con il docente via email.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To acquire skills in processes, methods and instruments for teaching-learning of lifelong learning in medicine for nursing and midwifery professional skill development.

Specifically:
Knowledge and Understanding
The student will understand the pedagogical and didactic principles relevant to nursing and midwifery education. Comprehend adult pedagogical processes in continuing education and acquire tools and methodologies for devising educational interventions in professional settings.

Applied Knowledge and Understanding
The student will apply methods and tools to design continuing education activities for peers and students, employ suitable teaching techniques to enhance learning in clinical-care settings, and implement educational strategies to advance the professional development of nursing and midwifery staff.

Independent Judgment
The student will critically evaluate training requirements in healthcare professional settings, determine the most suitable teaching methodologies based on objectives and the educational context, and identify factors that affect the efficacy of educational processes in clinical and organizational settings.

Communication Skills
The student will communicate proficiently during educational and tutoring sessions, employ clear and inspiring language while performing educational activities, and promote dialogue and the exchange of experiences during professional development meetings.

Learning Skills
The student will nurture the capacity for ongoing learning in new teaching approaches, combine theory with practical experiences to improve personal educational competences, and reinforce self-assessment and professional development skills within educational settings.

Contents

Subjects of the course are developed through the acquisition of skills in the processes, methods and tools for teaching and learning of nursing and midwifery discipline in theoretical and apprenticeship areas. The course enables student to develop skills in processes, methods and tools for teaching-learning of continuous training for the professional development of nursing and midwifery.

Detailed program

The teaching methods: Problem Based Learning (PBL), storytelling, Briefing-Debriefing, clinical skills laboratory and teaching assessment.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lessons are conducted primarily in a lecture format with the inclusion of some interactive activities (individual and/or group exercises, role-playing, educational videos, guided discussions). The lessons are held in person.

Textbook and teaching resource

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli. Analisi degli apprendimenti e dei contesti. Milano, Franco Angeli; Zannini L., (2005) La tutorship nella formazione degli adulti. Milano, Guerini.

Semester

Second year, first semester

Assessment method

The examination is not for the single module buti t is an integrate examination for the whole course thorough written test: quiz with single/multi answers and open short questions.
Exam dates will be communicated at the beginning of the Academic Year through the 'Exam Schedule Calendar'.
There are no midterm exams.

Office hours

Agreed with teacher by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimo Alberio
    Massimo Alberio
  • ML
    Michela Luciani
  • AN
    Antonella Nespoli
  • MS
    Marzia Serafini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics