Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Psychoanalyticpsychology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Psychoanalyticpsychology
Course ID number
2021-2-E2401P138
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Psychoanalyticpsychology - 1 Course ID number 2021-2-E2401P138-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Psychoanalyticpsychology - 2 Course ID number 2021-2-E2401P138-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E PROMUOVERE IL CAMBIAMENTO DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO INDIVIDUALE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • storia della psicoanalisi
  • modelli psicodinamici della mente e del suo sviluppo in relazioni ad altri significativi
  • modelli psicodinamici del funzionamento patologico
  • introduzione alla storia della psicoterapia

 

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • valutare criticamente le teorie psicodinamiche del funzionamento emotivo e cognitivo razionale e irrazionale
  • comprendere le basi del funzionamento inconscio
  • riflettere sul nesso tra le teorie del funzionamento normale e patologico e la clinica dal punto di vista storico


Contenuti sintetici

Il corso si propone di favorire l’acquisizione di conoscenze relative ai modelli  teorici psicodinamici dalle origini storiche agli sviluppi più recenti. La prima parte del corso si concentrerà sulle teorie proposte da Freud e dai fondatori delle principali scuole di derivazione freudiana. La seconda parte del corso evidenzierà le evoluzioni più recenti.



Programma esteso

  • Le origini della psicologia dinamica.
  • Il pensiero freudiano.
  • Melanie Klein ed i suoi allievi.
  • La psicologia dell’Io in Inghilterra e negli Stati Uniti.
  • La scuola degli ‘indipendenti’ britannici.
  • John Bowlby e la nascita della teoria dell’attaccamento.
  • La psicologia del Sé.
  • La psicoanalisi relazionale e intersoggettiva.



Prerequisiti

Una conoscenza della storia della psicologia è utile ma non obbligatoria.

Metodi didattici

Tutto il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND, PROMOTE AND CHANGE  INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • History of psychoanalysis
  • Psychodynamic models of the mind and of its development in relation to significant others;
  • Psychoanalytic models of pathological functioning
  • Introduction to the history of psychotherapy

 

Applying knowledge and understanding

  • Ability to critically evaluate psychodynamic theories of emotional and cognitive functioning, both rational and irrational
  • Develop an understanding of the principles of unconscious functioning
  • Reflect upon the links between theories of normal and pathological functioning and clinical work from an historical point of view

Contents

The course aims to develop knowledge relative to psychodynamic theoretical models from their origin to their current developments. The first part of the course will concentrate on Freudian theory as well as the models proposed by the founders of the main post-Freudian schools of thought. The second part of the course will underline the more recent developments.

Detailed program

  • The origin of psychodynamic theories
  • Freudian thought
  • Melanie Klein and her followers
  • Ego Psychology in the UK and USA
  • The ‘Independent" School
  • John Bowlby and the origin of attachment theory
  • Self-Psychology
  • Relational and intersubjective psychoanalysis.


Prerequisites

Knowledge of the history of Psychology is useful but not obligatory.

Teaching methods

The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course.

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Diego Sarracino
    Diego Sarracino
  • Massimo Tortora
    Massimo Tortora

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics