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  1. Business Plan and Project Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Business Plan and Project Management
Course ID number
2021-2-F6302N043
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso intende offrire agli studenti le conoscenze tipiche per sapersi confrontare quotidianamente con la ideazione, la costruzione e la gestione di progetti all’interno di aziende esistenti o per creare nuove aziende.

In particolare, il corso intende fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per:

  1. definire gli obiettivi del Business Plan;
  2. comprendere e analizzare i contenuti del Business Plan;
  3. imparare ad avere una visione unitaria delle teorie apprese in ambito economico, competitivo e sociale;
  4. comprendere attraverso casi aziendali le complessità organizzative e dell’ambiente economico;
  5. sviluppare competenze analitiche per l’azienda e il settore economico al fine di migliorare le performance aziendali, creare previsioni affidabili, individuare iniziative di innovazione strategica e sostenibile e/o iniziare una nuova attività (start-up);
  6. armonizzare risorse e tempi e, 
  7. trovare soluzioni sostenibili e praticabili rispetto alle criticità che emergono durante il ciclo vita di un progetto
  8. fornire le conoscenze base per creare una cultura matura della gestione progetti efficace caratterizza da conoscenze di contesto, tecnico-metodologiche e manageriali.


Contenuti sintetici

Il corso è strutturato in due parti: la prima in cui si tratta il tema del Business Plan e la seconda in cui si tratta del tema del Project Management, unendo concetti economici, sociali e giuridici appresi durante il corso di studi.

I temi su cui il corso si concentra sono:

  • Cos’è un Business Plan?
  • A chi serve un Business Plan e in quali casi conviene svilupparlo?
  • Come le imprese utilizzano concretamente un Business Plan?
  • Com’è strutturato un Business Plan e con quali step metodologici svilupparlo?
  • Definizione di progetto: quando un’attività è un progetto?
  • Il metodo, dall’idea progettuale al progetto – Strumenti, tecniche, risorse e soluzioni. Nello specifico la parte di PM fornirà:
                • Conoscenze di contesto: conoscenze fondamentali di progetto e project management
                • Conoscenze tecnico-metodologiche: strumenti e metodologie per la gestione efficace di un progetto (es: mappa stakeholders, matrice RACI, metodo Earned Value, identificazione e gestione rischi…)
                • Conoscenze comportamentali: elementi di soft skills un responsabile di progetto deve possedere per una gestione efficace del progetto stesso;

 Il corso è in grado di fornire agli studenti strumenti analitici teorici e pratici, al fine di comprendere come le aziende operano e pianificano per il successo economico, competitivo e sociale. Definizione di cosa sia un progetto e quali siano le sue caratteristiche tipiche e peculiari;

Applicazione di strumenti e tecniche per impostare, gestire, monitorare e concludere un progetto (dall’idea progettuale al progetto)

Definire la chiave di lettura corretta che consenta di individuare punti di forza, innovatività e criticità di un progetto.


Programma esteso

Parte di Business Plan

  1. Definizione e scopo del Business Plan (BP)
  2. Situazioni in cui si sviluppa e utilizza il BP
  3. Struttura del BP
  4. The Innovation Driven Enterprise (Incumbent, New Entrants, Start-ups)
  5. L’approccio Open Innovation
  6. Il processo strategico e operativo per l’innovazione sostenibile 
  7. La metodologia operativa di sviluppo di un BP
  8. Le competenze necessarie allo sviluppo di un BP
  9. Criteri e indicatori di valutazione di un BP 
  10. Strumenti di monitoraggio del BP
  11. Casi e testimonianze aziendali
  12. Project Work 

Parte di Project Management:

  1. Definizione di Progetto e PM
  2. Processi di Project Management
  3. Ciclo di vita del progetto
  4. Criteri di successo del Progetto
  5. Strategie di progetto, requisiti e obiettivi
  6. Sviluppo e valutazione del progetto
  7. Strutture organizzative di Progetto
  8. Gestione del rischio
  9. Gestione dei deliverable
  10. Gestione delle risorse di Progetto
  11. Gestione dei tempi, dei costi e della qualità di Progetto
  12. Salute, sicurezza e ambiente
  13. Gestione amministrativa e aspetti legali
  14. Gestione delle comunicazioni
  15. Leadership / Negoziazione / Problem solving/ Team building / Team working
  16. Agile and Lean approach
  17. Modelli di maturità nella gestione progetti: il modello di Prado
  18. Esercitazioni individuali e/o di gruppo

 

Il programma è sviluppato in coerenza con i contenuti utili a conseguire la certificazione PM BASE ISIPM (Istituto Italiano di Project Management). Certificazione cui è possibile accedere su base volontaria grazie alla convenzione attiva tra Mages e ISIPM.


Prerequisiti

Conoscenze di base dei concetti di economia aziendale.


Metodi didattici

Lezione frontale – Esercitazioni di gruppo e individuali – Analisi di casi – Testimonianze aziendali.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Frequentanti: l’esame prevede sia la possibilità di due prove parziali alla fine di ogni singolo modulo, sia una prova unica dopo la fine dell’intero corso su entrambi i moduli. Entrambe le tipologie di esami saranno scritte e composte da una parte a domande a scelta multipla e da una parte a domande aperte. Alla valutazione finale concorreranno, anche le attività svolte in aula durante la parte di Business Plan e di Project Management con un peso del 40% sulla valutazione finale.

Non frequentanti: l’esame prevede la una prova unica composta da una parte a domande a scelta multipla e da una parte a domande aperte inerenti sia la parte di Business Plan e di Project Management.


Testi di riferimento

Materiale didattico pubblicato sulla piattaforma eLearning Unimib.

Per la parte BP:

“DISCIPLINED ENTREPRENEURSHIP – 24 steps to a successful start-up”, Bill Aulet (M. Trust Center for MIT Entrepreneurship), Wiley 

Per la parte di PM:

«GUIDA ALLE CONOSCENZE DI GESTIONE PROGETTI», a cura di Enrico Mastrofini,  FRANCO ANGELI (2020)

«IDEA JOURNEY MAP», Beltrami Giorgio, FRANCO ANGELI (2018)                    


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

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Learning objectives

The course aims to offer students the typical knowledge to be able to deal, on a daily base, with the conception, construction and management of projects within existing companies or to create new companies.

In particular, the course aims to provide students with the theoretical and methodological tools for:

  1. define the objectives of the Business Plan;
  2. understand and analyze the contents of the Business Plan;
  3. learning to have a unified vision of the theories learned in the economic, competitive and social fields;
  4. understand through business cases the organizational and economic environment complexities;
  5. develop analytical skills for the company and the economic sector in order to improve company performance, create reliable forecasts, identify strategic and sustainable innovation initiatives and / or start a new business (start-up);
  6. harmonize resources and times and,
  7. find sustainable and practicable solutions to the critical issues that emerge during the life cycle of a project
  8. providing the basic knowledge to create a mature culture of effective project management characterized by context, technical-methodological and managerial knowledge.

Contents

The course is structured in two parts: the first in which the theme of the Business Plan is dealt with and the second in which it is the subject of Project Management, combining economic, social and legal concepts learned during the course of study.

The topics on which the course focuses are:

  • What is a Business Plan?
  • Who needs a Business Plan and in which cases should it be developed?
  • How do companies actually use a Business Plan?
  • How is a Business Plan structured and with which methodological steps to develop it?
  • Definition of a project: when is an activity a project?
  • The method, from the project idea to the project - Tools, techniques, resources and solutions. Specifically, the PM part will provide:
            • Context knowledge: basic project knowledge and project management
            • Technical-methodological knowledge: tools and methodologies for the effective management of a project (e.g. stakeholder map, RACI matrix, Earned Value method, identification and risk management ...)
            • Behavioral knowledge: elements of soft skills a project manager must possess for effective project management;


The course is able to provide students with theoretical and practical analytical tools, in order to understand how companies operate and plan for economic, competitive and social success. Definition of what a project is and what its typical and peculiar characteristics are;

Application of tools and techniques to set up, manage, monitor and conclude a project (from the project idea to the project)

Define the correct reading key that allows you to identify the strengths, innovativeness and criticality of a project.

Detailed program

Part of Business Plan

  1. Definition and purpose of the Business Plan (BP)
  2. Situations in which BP develops and uses
  3. Structure of the BP
  4. The Innovation Driven Enterprise (Incumbent, New Entrants, Start-ups)
  5. The Open Innovation approach
  6. The strategic and operational process for sustainable innovation
  7. The operational methodology for developing a BP
  8. The skills needed to develop a BP
  9. Criteria and indicators of evaluation of a BP
  10. BP monitoring tools
  11. Business cases and testimonials
  12. Project Work

Part of Project Management:

  1. Definition of Project and PM
  2. Project Management processes
  3. Project life cycle
  4. Project success criteria
  5. Project strategies, requirements and objectives
  6. Project development and evaluation
  7. Project organizational structures
  8. Risk management
  9. Management of deliverables
  10. Project resource management
  11. Project time, cost and quality management
  12. Health, safety and environment
  13. Administrative management and legal aspects
  14. Communication management
  15. Leadership / Negotiation / Problem solving / Team building / Team working
  16. Agile and Lean approach
  17. Maturity models in project management: the Prado model
  18. Individual and / or group exercises

The program is developed in accordance with the contents useful for achieving the PM BASE ISIPM (Italian Institute of Project Management) certification. Certification which can be accessed on a voluntary basis thanks to the active agreement between Mages and ISIPM.

Prerequisites

Basic knowledge of business administration concepts.

Teaching methods

Faceto face lesson - Group and individual exercises - Case analysis - Company testimonials.

Assessment methods

Attending students: the exam includes both the possibility of two partial tests at the end of each module, and a single test after the end of the entire course on both modules. Both types of exams will be written and composed of a part with multiple choice questions and a part with open questions. Classroom activities during the part of the Business Plan and Project Management with a weight of 40% on the final evaluation will also contribute to the final evaluation.

Not attending: the exam includes a single test consisting of a part with multiple choice questions and a part with open questions concerning both the part of the Business Plan and Project Management.

Textbooks and Reading Materials

Materiale didattico pubblicato sulla piattaforma eLearning Unimib.

Per la parte BP:

“DISCIPLINED ENTREPRENEURSHIP – 24 steps to a successful start-up”, Bill Aulet (M. Trust Center for MIT Entrepreneurship), Wiley 

Per la parte di PM:

«GUIDA ALLE CONOSCENZE DI GESTIONE PROGETTI», a cura di Enrico Mastrofini,  FRANCO ANGELI (2020)

«IDEA JOURNEY MAP», Beltrami Giorgio, FRANCO ANGELI (2018)                    


Semester

First Semester

Teaching language

Italian

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Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Self enrolment (Student)
  • Manual enrolments

Staff

    Teacher

  • Giorgio Beltrami
  • Alberto Sportoletti

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