Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. History of Psychology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
History of Psychology
Course ID number
2223-1-E2401P004
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name History of Psychology - 1 Course ID number 2223-1-E2401P004-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name History of Psychology - 2 Course ID number 2223-1-E2401P004-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Area di apprendimento n. 1. Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione:

  • Delineare lo sviluppo delle principali teorie nell’evoluzione del sapere psicologico;
  • Mettere a fuoco il problema dello statuto epistemologico della psicologia e del suo ruolo sociale
  • Fornire un indispensabile e qualificante bagaglio scientifico-culturale

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

  • Dare spessore, direzione e fondamenta al sapere psicologico attuale
  • Favorire il dialogo con altre discipline
  • Cogliere le relazioni tra diversi ambiti del sapere psicologico

Contenuti sintetici

Il corso si propone di presentare un quadro delle problematiche relative alla nascita della psicologia scientifica, promuovendo una riflessione critica sui presupposti teorici, epistemologici e metodologici e sui condizionamenti sociali che ne hanno guidato storicamente lo sviluppo. Ci si soffermerà sull’origine, l’evoluzione e la trasformazione dei principali orientamenti di ricerca dalla metà dell’Ottocento fino ai nostri giorni, collocandoli nel rispettivo contesto storico ed evidenziandone il programma di ricerca dominante.

Programma esteso

  • Il “lungo passato” della psicologia nel pensiero antico, medievale e moderno;
  • Il sorgere della psicologia sperimentale in Germania e nelle altre realtà nazionali nella seconda metà dell’Ottocento
  • La psicologia americana tra Ottocento e Novecento tra strutturalismo e funzionalismo
  • La tradizione fenomenologica e la teoria della forma
  • La prospettiva psicodinamica e la psicoanalisi
  • La prospettiva comportamentista e la riflessologia
  • La scuola storico-culturale
  • Dal comportamentismo al cognitivismo

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Learnin Area n.1 - KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND, PROMOTE AND CHANGE INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING

Learning objectives

Knowledge and understanding:

  • Highlighting the development of major theories in the evolution of psychological knowledge
  • Focusing on the epistemological status of psychology and its social role
  • Providing a scientific and cultural background

Applying knowledge and understanding:

  • Giving well-rooted and in-depth direction to the current psychological knowledge;
  • Interdisciplinarity
  • Recognising the relationships between different fields of psychological knowledge.

Contents

The course aims at presenting an overview of the problems related to the birth of scientific psychology, promoting a critical reflection on the theoretical, methodological and epistemological assumptions and on the social conditioning that have historically guided its development. It will focus on the origins, evolution and transformation of the main perspectives of research from the mid-nineteenth Century up to the present day, placing them in their proper historical context and highlighting their dominant research program.

Detailed program

  • The “long past” of psychology in ancient, medieval and modern thought
  • The rise of experimental psychology in Germany and in other countries during the second half of the nineteenth century
  • Early American psychology between structuralism and functionalism
  • The phenomenological tradition and Gestalt psychology
  • Psychodynamic approaches and psychoanalysis
  • The Cultural-Historical perspective
  • Behaviourism and reflexology
  • From behaviourism to cognitive psychology.

Prerequisites

None

Teaching methods

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics