Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2023-2024
  6. 2nd year
  1. Welfare and Immigration
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Welfare and Immigration
Course ID number
2324-2-E3901N075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire strumenti teorici e concettuali per comprendere aspetti chiave del nesso fra welfare e immigrazione. A partire da un’introduzione sulle più importanti teorie e approcci alla migrazione, il corso intende offrire agli studenti una conoscenza in merito a: 1) come i regimi di welfare strutturano il fenomeno migratorio; 2) qual è il contributo degli immigrati nel sostenere i sistemi di welfare; 3) quali questioni emergono quando gli immigrati accedono a prestazioni sociali; 4) il ruolo svolto da governi locali, parti sociali e organizzazioni della società civile per l’integrazione nella comunità e nel mercato del lavoro.

Contenuti sintetici

• Teorie sulle migrazioni, diversi tipi di migranti
• Teorie sulla cittadinanza e sull'integrazione
• Sistemi di welfare, globalizzazione, politiche migratorie e servizi di cura
• Gli immigrati come titolari di prestazioni sociali: visioni politiche, opinione pubblica e discriminazione
• Istituzioni locali, parti sociali e organizzazioni della società civile per l’inclusione

Programma esteso

Il corso si svilupperà in 4 parti.
La prima parte introdurrà gli studenti alle teorie classiche e contemporanee sulla migrazione. Aprirà una riflessione in merito ai modelli, ai percorsi e ai vettori delle migrazioni, nonché a riguardo della rilevanza del fenomeno migratorio su scala globale.
La seconda parte rifletterà sul modo in cui i sistemi di welfare strutturano le migrazioni e discuterà il contributo degli immigrati in quanto fornitori di servizi di welfare. A tal proposito, questa parte, da un lato, analizzerà la relazione fra globalizzazione, migrazioni e lavoro domestico/servizi di cura. D’altro lato, rifletterà sugli effetti delle politiche migratorie sui lavoratori migranti.
La terza parte si focalizzerà su diversi punti di vista in merito al diritto dei migranti di accedere a delle prestazioni sociali e sulle sfide che i migranti sperimentano quando accedono a servizi di welfare.
La quarta parte analizzerà il ruolo dei governi e delle istituzioni locali nell’erogare servizi di welfare rivolti ai migranti, nonché le sfide e i dilemmi affrontati dalle parti sociali e dalle organizzazioni del terzo settore.

Prerequisiti

Conoscenza della lingua inglese

Metodi didattici

• Insegnamento con l’utilizzo di slides
• Lezioni interattive che includono la partecipazione attiva degli studenti (es. presentazioni, illustrazione e discussione di uno studio caso, interpretazione di dati)
• Proiezione di video e dibattiti (es. discorsi di esperti sulle migrazioni)

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame prevede una prova scritta con tre domande aperte, finalizzate a verificare sia la preparazione sul programma d'esame che la capacità di riflessione critica e autonoma. Gli studenti e le studentesse hanno la possibilità di presentare degli approfondimenti tematici in aula e/o di svolgere dei lavori di approfondimento concordati col docente.

Testi di riferimento

Manuale

Scholten, P. (ed., 2022) Introduction to Migration Studies: An Interactive Guide to the Literatures on Migration and Diversity. Cham: Springer International Publishing (https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-92377-8)

Letture di approfondimento

Meardi G. (ed., in pubblicazione) Research Handbook of Migration and Employment, Edward Elgar Publishing.

Ambrosini, M., Cinalli, M., Jacobson, D. (eds., 2020) Migration, Borders and Citizenship: Between Policy and Public Spheres, Palgrave Macmillan.

Crepaz, M. L. (2022) Handbook on Migration and Welfare. Edward Elgar

De Haas H., Castles S. and Miller M.J. (2020) The Age of Migration. International Populations Movements in the Modern World (6th edition). London: Red Globe Press.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

This course provides the basic theoretical and conceptual tools required to understand the nexus between welfare and immigration. It will explore the significant ways in which these forces interact and affect each other. Starting off by introducing students to most important theories and approaches to migration, this course aims to discuss and reflect on: a) how welfare regimes structure migration processes; b) what is the contribution of immigrants to supporting welfare systems; c) what questions emerge when immigrants access welfare benefits; d) the role of local governments, social partners and civil society organizations for migrant inclusion.

Contents

• Migration theories and types
• Theories on citizenship and integration
• Welfare systems, globalization, migration policies and care
• Migrants as beneficiaries of welfare services: political perspectives, public opinion and discrimination
• Local institutions, social partners and civil society organizations for migrant inclusion

Detailed program

The course is divided into 4 parts.
The first part introduces students to classical and contemporary migration theories, and discusses the scale, patterns and drivers of international migration.
The second part considers how different welfare models lead to different types of migration, and the contribution of migrants to welfare systems. In this regard, it unravels the relationship between globalisation, migration and domestic/care labour, on the one hand, and the effects of migration policies on migrant labour, on the other.
The third part discusses policy approaches and public opinion on whether or not and to what extent migrants should be entitled to welfare benefits, and highlights the challenges that migrants experience when access social benefits.
The fourth part analyses the role of local governments and institutions in relation to the provision of social benefits to migrants, as well as the challenges and dilemmas that social partners and civil society organizations face with migrant integration.

Prerequisites

English

Teaching methods

• Lectures through slideshow
• Interactive lectures and student activities (e.g., presention, discussion of case studies and data)
• Watching and discussing videos (e.g., migration experts talks)

Assessment methods

The exam consists of a written test with three open questions aimed at assessing both preparation on the course programme and independent and critical thinking. Students have the opportunity to give presentations during the course and write a final paper.

Textbooks and Reading Materials

Textbook

Scholten, P. (ed., 2022) Introduction to Migration Studies: An Interactive Guide to the Literatures on Migration and Diversity. Cham: Springer International Publishing (https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-92377-8)

Optional readings:

Meardi G. (ed., in pubblicazione) Research Handbook of Migration and Employment, Edward Elgar Publishing.

Ambrosini, M., Cinalli, M., Jacobson, D. (eds., 2020) Migration, Borders and Citizenship: Between Policy and Public Spheres, Palgrave Macmillan.

Crepaz, M. L. (2022) Handbook on Migration and Welfare. Edward Elgar

De Haas H., Castles S. and Miller M.J. (2020) The Age of Migration. International Populations Movements in the Modern World (6th edition). London: Red Globe Press.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • Gemma Scalise
    Gemma Scalise

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics