Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Nursing Clinical Methodology 2
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Nursing Clinical Methodology 2
Course ID number
2425-2-I0101D025
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Surgical Nursing Course ID number 2425-2-I0101D025-I0101D030M
Course summary SYLLABUS
Course full name Community Nursing Course ID number 2425-2-I0101D025-I0101D031M
Course summary SYLLABUS
Course full name General Surgery 1 Course ID number 2425-2-I0101D025-I0101D064M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Pharmacology (blended) Course ID number 2425-2-I0101D025-I0101D065M
Course summary SYLLABUS
Course full name Farmacologia Clinica (BG) Course ID number 2425-2-I0101D025-I0101D065M-T5
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di fornire allo studente le conoscenze relative a importanti patologie umane e ai principi per il loro trattamento con approcci chirurgici, farmacologici e infermieristici. Verranno trattate le principali tipologie di intervento chirurgico e le principali classi di farmaci di interesse infermieristico. Lo studente conoscerà le modalità di identificazione e risposta ai bisogni di assistenza infermieristica della persona, utilizzando il processo di assistenza infermieristica nelle situazioni assistenziali nell’ambito della chirurgia generale. Saranno trattate inoltre le competenze dell’infermiere di comunità descrivendo gli ambiti in cui opera per assicurare la continuità assistenziale nell’ambito dell’assistenza primaria; le finalità dell’educazione sanitaria e terapeutica; l’attuazione e valutazione di un intervento di educazione sanitaria. Al termine del corso lo studente conoscerà le modalità di identificazione e risposta ai bisogni di assistenza infermieristica della persona, utilizzando il processo di assistenza infermieristica nelle situazioni assistenziali nell’ambito clinico e territoriale.

Contenuti sintetici

Il modulo di Chirurgia prevede di fornire allo studente le nozioni principali relative alla anatomia e fisiologia di alcuni dei principali organi tra cui: stomaco, pancreas, esofago, colon-retto, fegato. Verranno presentate le loro principali patologie e gli approcci chirurgici e le possibili complicanze.
Il modulo di Farmacologia Clinica si focalizzerà sulle principali classi di farmaci che lo studente in Infermieristica si troverà a somministrare durante i periodi di tirocinio e nella vita professionale. Oltre ai farmaci di più comune prescrizione, come gli antibiotici e i FANS, verranno trattati anche i farmaci attivi sul sistema nervoso centrale e sull'apparato cardiovascolare. Per ogni classe di farmaci verranno sottolineati gli effetti indesiderati che l'infermiere dovrà saper riconoscere e segnalare.
Il modulo di Infermieristica in Chirurgia si focalizzerà sule modalità di identificazione e risposta ai bisogni di assistenza infermieristica della persona, utilizzando il processo di assistenza infermieristica nelle situazioni assistenziali nell’ambito della chirurgia generale. Verranno trattate le principali classificazioni di intervento chirurgico relativamente a complessità, urgenze e scopo e le differenti modalità di presa in carico e i modelli di assistenza alla persona sottoposta a intervento chirurgico; l’organizzazione strutturale, impiantistica, tecnologica e del personale all’interno del blocco operatorio.
Il modulo di Infermieristica di Comunità si propone di preparare il futuro infermiere a valutare lo stato di salute e i bisogni della persona nelle diverse fasi della vita, promuovere interventi informativi ed educativi rivolti ai singoli, alle famiglie e ai gruppi, presidiare e facilitare i percorsi nei diversi servizi utilizzando le competenze presenti nella rete.
Nel complesso il corso si propone di implementare le competenze per favorire un approccio pluridimensionale secondo una visione globale del concetto di salute, promuovendo anche la consapevolezza delle differenze di genere nell’ambito sanitario.

Programma esteso

Consulta moduli del corso

Prerequisiti

Esami propedeutici: Fondamenti di Scienze Infermieristiche e ostetriche; Metodologia Clinica nelle Scienze Infermieristiche; Scienze Biomediche 1; Fisiologia umana.

Modalità didattica

Le lezioni si svolgono in modalità erogativa in presenza. Alcune lezioni si svolgono mediante la modalità Teledidattica

Materiale didattico

I testi di riferimento sono specificati all'interno dei singoliu moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

PER TUTTO IL CORSO INTEGRATO:
Prova scritta composta per ogni disciplina da quiz chiusi a risposta multipla, più domande aperte. Il superamento dell'esame si ha ottenendo la sufficienza in tutte e 4 le discipline.

Orario di ricevimento

Richiedere appuntamento con i docenti mediante e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide knowledge of important human pathologies and the principles for their treatment with surgical, pharmacological and nursing approaches. The main types of surgical intervention and the main classes of drugs of interest to nursing will be covered. The student will know how to identify and respond to the nursing care needs of the person, using the nursing care process in care situations in the field of general surgery. The skills of the community nurse will also be covered, describing the areas in which they operate to ensure continuity of care in primary care; the purposes of health and therapeutic education; the implementation and evaluation of a health education intervention. At the end of the course, the student will know how to identify and respond to the nursing care needs of the person, using the nursing care process in care situations in the clinical and territorial field.

Contents

The General Surgery module aims to provide the student with the main notions relating to the anatomy and physiology of some of the main organs including: stomach, pancreas, esophagus, colon-rectum, and liver. Their main pathologies and surgical approaches and possible complications will be presented.
The Clinical Pharmacology module will focus on the main classes of drugs that the Nursing student will have to administer during the internship periods and in his professional life. In addition to the most commonly prescribed drugs, such as antibiotics and NSAIDs, drugs active on the central nervous system and the cardiovascular system will also be covered. For each class of drugs, the side effects that the nurse must be able to recognize and report will be highlighted.
The Nursing in Surgery module will focus on the methods of identifying and responding to the nursing care needs of the person, using the nursing care process in the field of general surgery. The main classifications of surgical interventions will be covered in relation to complexity, urgency and purpose and the different ways of taking charge and models of assistance to the person undergoing surgery; the structural, plant, technological and personnel organization within the operating block.
The Community Nursing module aims to prepare the future nurse to evaluate the health status and needs of the person in the different stages of life, promote informative and educational interventions aimed at individuals, families and groups, supervise and facilitate the paths in the different services using the skills present in the network.
Overall, the course aims to implement the skills to promote a multidimensional approach according to a global vision of the concept of health, also promoting awareness of gender differences in the healthcare sector.

Detailed program

View single course modules

Prerequisites

Positive evaluation in these previous examinations: Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences; Nursing Clinical Methodology; Biomedical Sciences 1; Human Physiology.

Teaching form

The lessons are held in presence. Some lessons are held through the Distance Learning mode Teledidattica

Textbook and teaching resource

Textbook are specified in the course modules

Semester

2nd Year, 1st Semester

Assessment method

FOR THE ENTIRE COURSE: Written test composed for each module by multiple choice quizzes, plus open questions. The exam is passed by obtaining a passing grade in all 4 modules.

Office hours

Request an appointment with the teachers by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics