Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. First Foreign Language- French
  2. Summary
Insegnamento Course full name
First Foreign Language- French
Course ID number
2425-3-E1802M131
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Linguistica

Obiettivi formativi

Il corso mira all'acquisizione delle strutture linguistiche fondamentali del francese attraverso lo studio della sintassi e del lessico, con particolare attenzione al lessico di specialità. Con l'uso di materiali autentici, si propone inoltre di iniziare lo studente alla civilisation francese e più specificatamente alla situazione socio-economica della Francia.

Contenuti sintetici

Fonetica del francese, grammatica: la frase semplice, introduzione al lessico specialistico, lettura, ascolto e visione di contenuti attinenti agli studi scelti.

Programma esteso

Gli argomenti trattati durante le esercitazioni di grammatica e oggetto delle prove di esame sono i seguenti :

  1. La prononciation du français

  2. Féminin et pluriel des noms et des adjectifs

  3. Les articles déterminés et indéterminés, l’article partitif

  4. ce/il + être

  5. Les adjectifs et pronoms possessifs

  6. Les adjectifs et pronoms démonstratifs

  7. Les pronoms démonstratifs neutres

  8. Les pronoms personnels sujets et compléments

  9. Les pronoms relatifs

  10. L’emploi de en et y

  11. Le comparatif

  12. Le superlatif

  13. Les adjectifs et les pronoms indéfinis

  14. La forme interrogative, négative, interro-négative

  15. Les verbes auxiliaires (emploi)

  16. Le mode indicatif (présent, futur, imparfait, passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur)

  17. Le mode impératif

  18. L’accord du participe passé (en présence des auxiliaires être, avoir et des verbes pronominaux)

  19. Formation des adverbes

  20. Emploi des prépositions

  21. Les gallicismes (futur proche, passé récent, présent progressif)

    Per la parte orale:

Dispensa [https://elearning.unimib.it/pluginfile.php/780644/course/section/223770/Dispensa%20Lingua%20francese%202024-2025%20%28avec%20liens%29.pdf] Tutti i testi scaricabili.

Prerequisiti

Il test scritto è propedeutico all'orale.

Metodi didattici

Durante le lezioni si alterna l'esposizione di contenuti a) di natura linguistica e b) relativi alla cultura e al lessico della lingua specialistica (modalità erogativa) all'interazione con gli studenti in varie attività di produzione linguistica (modalità interattiva).

  • 21 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva. Le lezioni si tengono in lingua italiana e in lingua francese.
  • 10 esercitazioni da 2 ore tenute dal Collaboratore e Esperto Linguistico
    Tutte le attività sono svolte in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova di francese consiste in:

  • un test scritto che si effettua in laboratorio informatico e consiste in 30 domande di grammatica a risposte multiple o aperte (durata: 35 minuti).
  • una prova orale: lo studente deve scegliere 6 sezioni sulle 12 presenti nella dispensa. Deve presentarsi all'esame con l'elenco dei testi scelti e la dispensa. Il docente sceglie alcuni dei testi preparati dallo studente, il quale dovrà dimostrare di averli letti e capiti, rispondendo a domande e riassumendone il contenuto.

Testi di riferimento

· Grammathèque, Genova, Cideb Editore, 2002 (escluso il congiuntivo o Subjonctif)

· 450 nouveaux exercices, Paris, CLE, 1997-2001, Niveau débutant e Niveau intermédiaire.

· Paola Paissa, Sylvie Pipari, Cristina Vigna, Franconomie. Cours de français pour les affaires, Torino, Celid, 2006.

Dispensa: Situation socio-économique de la France. Tutti i testi scaricabili.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Linguistics

Learning objectives

The course aims at the acquisition of the fundamental linguistic structures of French language through the study of syntax and vocabulary, with particular emphasis on specialised vocabulary. Using authentic materials, it also aims to introduce the student to French civilisation and more specifically to the socio-economic situation in France.

Contents

French pronunciation, syntax: elements of the simple sentence; introduction to speciality language, reading and comprehension of authentic documents about business and management.

Detailed program

The topics covered during the grammar lessons and object of the exams are the following:

  1. La prononciation du français
  2. Féminin et pluriel des noms et des adjectifs
  3. Les articles déterminés et indéterminés, l’article partitif
  4. ce/il + être
  5. Les adjectifs et pronoms possessifs
  6. Les adjectifs et pronoms démonstratifs
  7. Les pronoms démonstratifs neutres
  8. Les pronoms personnels sujets et compléments
  9. Les pronoms relatifs
  10. L’emploi de en et y
  11. Le comparatif
  12. Le superlatif
  13. Les adjectifs et les pronoms indéfinis
  14. La forme interrogative, négative, interro-négative
  15. Les verbes auxiliaires (emploi)
  16. Le mode indicatif (présent, futur, imparfait, passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur)
  17. Le mode impératif
  18. L’accord du participe passé (en présence des auxiliaires être, avoir et des verbes pronominaux)
  19. Formation des adverbes
  20. Emploi des prépositions
  21. Les gallicismes (futur proche, passé récent, présent progressif)

Oral exam:

«Dispensa »:Socio-economic situation of France](https://elearning.unimib.it/pluginfile.php/780644/course/section/223770/Dispensa%20Lingua%20francese%202024-2025%20%28avec%20liens%29.pdfavailable for downloading online).

Prerequisites

The written test is preliminary to the oral exam.

Teaching methods

During the classes, the presentation of content a) of a linguistic nature and b) relating to the culture and vocabulary of the specialised language ('delivery mode') is followed by interaction with the students in various language production activities ('interactive mode').

  • 21 lessons of 2 hours conducted in delivery mode in the initial part that is aimed at involving students in an interactive mode in the subsequent part. Lessons are held in Italian and French.
  • 10 2-hour tutorials and exercises
    All activities are carried out in presence.

Assessment methods

The exam is divided in two parts:

  • a written test held in the computer lab and consisting of 30 grammar multiple- or open-choice questions (duration: 35 minutes).
  • an oral test: the student must choose 6 sections out of the 12 in the collection of articles Questions françaises 2023. He/she must attend the examination with the collection of articles and the list of chosen texts. The teacher selects some of the texts prepared by the student, who must demonstrate that he/she has read and understood them, by answering questions and summarising their content.

Textbooks and Reading Materials

· Grammathèque, Genova, Cideb Editore, 2002 (escluso il congiuntivo o Subjonctif)

· 450 nouveaux exercices, Paris, CLE, 1997-2001, Niveau débutant e Niveau intermédiaire.

· Paola Paissa, Sylvie Pipari, Cristina Vigna, Franconomie. Cours de français pour les affaires, Torino, Celid, 2006.

« Dispensa »:Shttps://elearning.unimib.it/pluginfile.php/780644/course/section/223770/Dispensa%20Lingua%20francese%202024-2025%20%28avec%20liens%29.pdf (collection of articles).

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/04
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
French

Staff

    Teacher

  • YJ
    Yann Jubier

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics