Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Humanities
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Humanities
Course ID number
2425-1-H4102D005
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Ethics and Law Course ID number 2425-1-H4102D005-H4102D013M
Course summary SYLLABUS
Course full name Health Economics Course ID number 2425-1-H4102D005-H4102D014M
Course summary SYLLABUS
Course full name General Psychology I Course ID number 2425-1-H4102D005-H4102D015M
Course summary SYLLABUS
Course full name General Psychology II Course ID number 2425-1-H4102D005-H4102D016M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Sviluppare una adeguata comprensione del rapporto tra la legislazione e gli aspetti etici in ambito sanitario.

Fornire conoscenze sulle principali caratteristiche economiche del settore sanitario, sia dal lato della domanda che dell'offerta.

Comprendere il funzionamento psicologico in relazione ai concetti di salute e malattia con un focus particolare sulle risposte emotive, cognitive e comportamentali alla malattia

Contenuti sintetici

Presentazione di come le leggi, i regolamenti e altri meccanismi di governance determinano l'organizzazione e lo sviluppo di sistemi di assistenza sanitaria, la pratica medica e i diritti connessi con la salute.

Istituzioni e organizzazioni sanitarie, domanda e offerta nel settore sanitario, la regolamentazione, le organizzazioni pubbliche e private, la valutazione economica in sanità.

Fattori psicologici che influenzano la salute e la malattia.

Programma esteso

Sviluppare una adeguata comprensione del rapporto tra la legislazione e gli aspetti etici in ambito sanitario.

Il corso si propone di fornire agli studenti una panoramica delle principali nozioni di diritto della salute e della bioetica, per esempio il diritto alla salute e la sua tutela, il rapporto medico-paziente, il consenso informato, la competency, la negligenza medica. Verrà esaminato il ruolo della legislazione e altri meccanismi di governo per affrontare una serie di questioni etiche e politiche.

Il corso si propone inoltre di fornire conoscenze sulle principali caratteristiche economiche del settore sanitario, sia dal lato della domanda che dell'offerta. È essenziale imparare ad utilizzare in modo efficiente le crescenti risorse richieste dalla popolazione che invecchia, e per valutare le prestazioni di diversi sistemi sanitari e di diverse organizzazioni e regolamentazioni.

Comprendere il funzionamento psicologico in relazione ai concetti di salute e malattia con un focus particolare sulle risposte emotive, cognitive e comportamentali alla malattia

Prerequisiti

Iscrizione al primo anno del Corso di Laurea in Medicina e Chirurgia

Modalità didattica

Lezione frontale, esercitazione su casi clinici (per i dettagli vedere i singoli moduli)

Le lezioni saranno in presenza.

Materiale didattico

Letteratura scientifica e normative di riferimento; per i dettagli vedere i singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annuale (I e II semestre)

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande aperte sui contenuti presentati durante il corso (per i dettagli vedi i singoli moduli)

Orario di ricevimento

previo contatto via mail con i docenti, vedi i referenti dei singoli insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To develop an understanding of the relationship between law and ethics in the health care field.

To provide knowledge on the main economic features of the health care sector, both from the demand and supply side.

To understand psychological functioning in health and illness with main focus on Emotional, cognitive and behavioural responses to illness.

Contents

Outline of how law, regulation and other governance mechanisms deal with the organization and development of health care systems, medical practice and health related rights.

Health care institutions and organizations, Demand and Supply in health care, Regulation, public and private organizations, Economic evaluation in health care.

Psychological factors in health and illness.

Detailed program

To develop an understanding of the relationship between law and ethics in the health care field.

This course aims at giving students an overview of the main concepts of health law and bioethics, such as right to health and its protection, the physician-patient relationship, informed consent, competency, medical negligence. It examines the role of legislation and other governance mechanisms in tackling a range of present ethical and policy issues.

To provide knowledge on the main economic features of the health care sector, both from the demand and supply side. It is essential to learn how to efficiently utilize the growing resources demanded by an ageing population, and to evaluate the performance of different health care-systems and of different organizations and regulations.

To understand psychological functioning in health and illness with main focus on Emotional, cognitive and behavioural responses to illness.

Prerequisites

From 1th year of Medical School

Teaching form

Lecture, exercise on case report (see each module for details)

Lessons will be in attendance.

Textbook and teaching resource

Scientific literature and legislation, for details see each module

Semester

I and II term

Assessment method

Written exams with open questions (for details see each module)

Office hours

by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics