Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Data Science [FDS02Q - FDS01Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Data Science Lab On Smart Cities
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Data Science Lab On Smart Cities
Course ID number
2425-2-FDS01Q038
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Smart Mobility Course ID number 2425-2-FDS01Q038-FDS01Q038M
Course summary SYLLABUS
Course full name Policies for Smart Cities Course ID number 2425-2-FDS01Q038-FDS01Q039M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Modulo 1: Acquisire conoscenze relative alle problematiche tipiche degli ambienti fortemente urbanizzati, e alle metodologie di formalizzazione di tali problematiche.
Modulo 2: Acquisire conoscenze relative alle problematiche tipiche della mobilità in ambienti fortemente urbanizzati e agli strumenti per il trattamento di dati di mobilità.

Contenuti sintetici

**Modulo 1 **

  • Le dimensioni che caratterizzano la smart city.
  • Gli attori che stanno creando e implementando la smart city
  • Il governo della la smart city
  • Chi ne trae vantaggio e chi ne è escluso?
  • Il ruolo degli analisti di dati in questo ambito

Modulo 2

  • La data-driven city
  • Smart Mobility: Technology Abilitanti e Disruptors
  • Mobility as a Service
  • Mobility analytics con GeoPandas

Programma esteso

Modulo 1:

Burocrati e analisti di dati nella città intelligente
Chi sono gli attori della smart city? La burocrazia di strada e il ruolo degli analisti dei dati

Città intelligente e città piattaforma
Quali differenze tra smart city e platform city? Attori, indicatori, politiche e quali risultati. Chi sono gli esclusi?

Smart city e governance urbana
Modalità di regolazione (scambio di mercato, redistribuzione, reciprocità), partecipazione e smart city. Tenere conto dell'attivazione dei cittadini e del capitale sociale.

La città intelligente in 15 minuti
Cos'è la città dei 15 minuti? A cosa serve? Come lo smart può supportare la città dei 15 minuti e con quali benefici, per chi? Per fare cosa? Quali servizi dobbiamo raggiungere in 15 minuti? Le città smart sono più diseguali/diseguali di altre in termini di reddito?

Come costruire un buon caso di studio
Lavorare con i dati, l'effetto del turismo a breve termine e di Airbnb nei luoghi turistici.

Lavorare con i dati: Smart city e disuguaglianze
Conclusione del modulo

Modulo 2:

Verso la città data-driven
Sfide, elementi principali, la città aumentata

Smart Mobility - Tecnologie di base
Introduzione alla smart mobility - gli aspetti tecnologici della smart mobility - le tecnologie fondamentali

Smart Mobility - Tecnologie abilitanti
Gli aspetti tecnologici della smart mobility - Abilitatori tecnologici

Smart Mobility - Disruptors / Mobility as a Service
Gli aspetti tecnologici della smart mobility - Disruptors - Modello Mobility as a Service

Sessione di laboratorio 1: Introduzione a GeoPandas

Sessione di laboratorio 2: Relazioni e operazioni spaziali con GeoPandas e Shapely

Sessione di laboratorio 3: OpenStreetMap e analisi della rete stradale

Sessione di laboratorio 4: Analisi della mobilità

Prerequisiti

Conoscenza di base del linguaggio Python, dei virtual environment e di Jupyter

Modalità didattica

Modulo 1:

  • 23 ore svolte in modalità erogativa in presenza

Modulo 2:

  • 12 ore condotte in modalità di consegna di persona
  • 12 ore di laboratorio condotte in modalità interattiva

Materiale didattico

Slides e appunti forniti dai docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Il corso sarà valutato attraverso un saggio e una presentazione orale su un argomento di smart city scelto autonomamente. Gli studenti, in gruppi di due, scriveranno un saggio in inglese (o in italiano), che comprenda la descrizione del problema, l'analisi dei dati, la visualizzazione ed eventuali raccomandazioni. Il saggio dovrà trattare gli indicatori rilevanti, la selezione e la pulizia dei dati, l'analisi spaziale e temporale e i modelli di previsione o classificazione, se necessari. È richiesta una presentazione orale del saggio. I criteri di valutazione includono la chiarezza e la coerenza della descrizione del problema, la qualità e la rilevanza dei dati, l'accuratezza e la validità dell'analisi e della visualizzazione, la solidità e l'affidabilità dei modelli, l'efficacia dei suggerimenti politici, la considerazione delle implicazioni etiche e sociali, la qualità complessiva del saggio, la qualità della presentazione orale.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento da concordare via e-mail

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Aims

Module 1: To acquire knowledge of the typical problems of highly urbanized environments and of the methodologies that can be used to formalize these problems.
Module 2: Gain knowledge related to typical mobility issues in highly urbanized environments and tools for processing mobility data.

Contents

Module 1

  • The dimensions that characterize the smart city.
  • The actors who are creating and implementing the smart city
  • The governance of the smart city
  • Who benefits and who is excluded?
  • The role of data analysts in this area

Module 2

  • Towards the data-driven city
  • Smart Mobility: Technology Enablers and Disruptors
  • Mobility as a Service
  • Mobility analytics with GeoPandas

Detailed program

Module 1:

Street level bureaucrats and data analysts in the smart city
Who are the actors making the smart city? The street level bureaucracy and the role of data analysts 

Smart city and platform city
What differences between the smart city and the platform city? Actors, indicators, policies, and what outcomes. Who are the excluded ones?
 
Smart city and urban governance
Modes of regulation (market exchange, redistribution, reciprocity), participation and smart city. Taking into account citizens' activation and social capital. 

The smart 15 minutes city
What is the 15 minutes city? What’s for? How the smart can support the 15 city and with what benefits, for whom? To do what? What services do we need to reach in 15 minutes? Are smart cities more unequal/equal than other in terms of income?

How to construct a good case-study
Working with data, the effect of short-term tourism and Airbnb in touristic places.
 
Working with data: Smart city and inequalities 
Conclusion of the module

Module 2:

Towards the data-driven city
Challenges, main elements, the augmented city

Smart Mobility - Foundational Technologies
Introduction to smart mobility - the technological aspects of smart mobility - foundational technologies

Smart Mobility - Technology Enablers
The technological aspects of smart mobility - Technology Enablers

Smart Mobility - Disruptors / Mobility as a Service
The technological aspects of smart mobility - Disruptors - Mobility as a Service model

Lab session 1: Introduction to GeoPandas

Lab session 2: Spatial relationships and operations with GeoPandas and Shapely

Lab session 3: OpenStreetMap  and Street Network Analysis

Lab session 4: Mobility Analytics

Prerequisites

Basic knowledge of the Python language, virtual environments and Jupyter

Teaching form

Module 1:

  • 23 hours conducted in in-person delivery mode

Module 2:

  • 12 hours conducted in in-person delivery mode
  • 12 hours of laboratory conduted in interactive delivery mode

Textbook and teaching resource

Slides and notes provided by lecturers

Semester

Second semester

Assessment method

The course will be evaluated through an essay and an oral presentation on a self-selected smart city topic. Students, in groups of two, will write an essay in English (or Italian), covering problem description, data analytics, visualization, and policy recommendations. The essay should address relevant indicators, data selection, cleaning, spatial and temporal analysis, and prediction or classification models if needed. Ethical and social implications should also be considered. An oral presentation of the essay is required. Evaluation criteria include clarity and coherence of problem description, quality and relevance of data, accuracy and validity of analysis and visualization, robustness and reliability of models, effectiveness of policy suggestions, consideration of ethical and social implications, overall essay quality, quality of the in-person presentation.

Office hours

Received by appointment to be arranged by e-mail

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
46
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics