Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. General Psychology II
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
General Psychology II
Course ID number
2526-2-E2401P007
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name General Psychology II - 1 Course ID number 2526-2-E2401P007-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name General Psychology II - 2 (blended) Course ID number 2526-2-E2401P007-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E PROMUOVERE IL CAMBIAMENTO DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO INDIVIDUALE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenza di base delle principali teorie e aree di ricerca della psicologia del pensiero e del linguaggio.
  • Teorie e recenti risultati sperimentali sui processi cognitivi coinvolti nello sviluppo di concetti, credenze, opinioni e convinzioni, nella soluzione di problemi e nella presa di decisione, sia individuale che di gruppo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Esercizio del pensiero critico e argomentativo attraverso la discussione analitica delle teorie e delle ricerche esposte
  • Analisi dei processi di pensiero implicati in casi di comportamento reale degli individui.
  • Applicazione semplici modelli psicologici quantitativi
  • Utilizzo di semplici strumenti probabilistici e inferenziali
  • Analisi pragmatica di testi, discorsi e problemi

Autonomia di giudizio (Making judgements)
Lo studente è chiamato a confrontare criticamente diverse prospettive teoriche e approcci sperimentali, sviluppando un pensiero critico e un’indipendenza valutativa nell’analisi di dati e ricerche scientifiche. Attraverso esercitazioni, lavori di gruppo e l’analisi di casi studio, viene stimolata l’applicazione autonoma delle conoscenze acquisite. Le modalità di verifica prevedono prove che richiedono capacità di analisi, sintesi e problem solving, favorendo così l’acquisizione di competenze di giudizio informato e consapevole.

Abilità comunicative
Il corso promuove lo sviluppo delle abilità comunicative e argomentative attraverso la discussione di esercizi e aspetti teorici. L’esame include domande aperte che richiedono l’uso di un linguaggio appropriato e la capacità di trasmettere in modo chiaro e coerente i contenuti affrontati.

Capacità di apprendere
Il corso fornisce solide basi relative ai temi del corso, che permettono di proseguire in modo autonomo l’apprendimento di tematiche affini più avanzate.

Contenuti sintetici

Verranno illustrati e discussi i principali orientamenti teorici e il loro supporto sperimentale nell'ambito della ricerca psicologica su ragionamento, problem solving, decisione, linguaggio, comunicazione, intelligenza.

Programma esteso

Prerequisiti

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND, PROMOTE AND CHANGE INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING

Learning objectives

Knowledge and Understanding

  • Basic knowledge of the main theories and research areas in the psychology of thinking and language.
  • Theories and recent experimental findings on the cognitive processes involved in the development of concepts, beliefs, opinions, and convictions, in problem solving, and in decision making, both individual and group-based.

Applying Knowledge and Understanding

  • Practice of critical and argumentative thinking through analytical discussion of theories and research presented.
  • Analysis of thought processes involved in real-life individual behavior.
  • Application of simple quantitative psychological models.
  • Use of basic probabilistic and inferential tools.
  • Pragmatic analysis of texts, discourse, and problems.

Making Judgements
Students are encouraged to critically compare different theoretical perspectives and experimental approaches, developing critical thinking and evaluative independence in the analysis of data and scientific research. Through exercises, group work, and case study analysis, the autonomous application of acquired knowledge is fostered. Assessment methods include tasks that require analytical, synthetic, and problem-solving skills, thus supporting the development of informed and conscious judgement.

Communication Skills
The course promotes the development of communication and argumentative skills through the discussion of exercises and theoretical aspects. The exam includes open-ended questions that require the use of appropriate language and the ability to convey the course content clearly and coherently.

Learning Skills
The course provides a solid foundation in the topics covered, enabling students to independently pursue further learning in related, more advanced areas.

Contents

The main theoretical approaches and their experimental support will be presented and discussed within the field of psychological research on reasoning, problem solving, decision making, language, communication, and intelligence.

Detailed program

Prerequisites

Teaching methods

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LM
    Laura Macchi
  • Franco Reverberi
    Franco Reverberi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics