Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. International Business
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
International Business
Course ID number
2526-2-F7702M063
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Global Marketing Course ID number 2526-2-F7702M063-F7702M200M
Course summary SYLLABUS
Course full name Global Strategy Course ID number 2526-2-F7702M063-F7702M201M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

  1. Sviluppare una buona comprensione di come fattori specifici del contesto nazionale/regionale influenzano le scelte strategiche delle imprese che competono a livello internazionale.
  2. Comprendere le sfide e le opportunità che si presentano alle imprese che fanno affari oltre confine.
  3. Comprendere i quadri teorici fondamentali riguardanti la competitività a livello internazionale e lo sviluppo di strategie che consentano alle imprese di conseguire un vantaggio competitivo.
  4. Essere in grado di analizzare le opportunità e i problemi del business internazionale nella vita reale e fare leva sulle migliori pratiche manageriali per affrontarli.
  5. Ragionare sul miglior metodo di ingresso per entrare in un nuovo mercato geografico (es., nazione, regione, città). Si mira a una comprensione dettagliata delle principali strategie di ingresso.
  6. Acquisire le competenze e le abilità fondamentali necessarie per condurre efficaci ricerche di marketing globale.
  7. Ottenere una comprensione approfondita dell'influenza significativa delle differenze contestuali sul marketing globale.
  8. Comprendere le sfide e i processi unici inerenti al marketing transfrontaliero.
  9. Essere in grado di analizzare opportunità e sfide di marketing reali derivanti dalla concorrenza nei mercati internazionali e di sfruttare le migliori pratiche manageriali per affrontarle.
  10. Riflettere criticamente sul dibattito standardizzazione/centralizzazione vs. adattamento/decentralizzazione nel marketing globale.
  11. Sviluppare una strategia di posizionamento e un marketing mix internazionali.
  12. Comprendere i quadri teorici fondamentali relativi alla competitività globale e al marketing globale.

Contenuti sintetici

La strategia globale è piuttosto impegnativa. Significa "fare affari attraverso e oltre i confini". Questo implica che le aziende affrontano molte sfide quando operano nei mercati internazionali: cambiamenti politici, legali e sociali, esercitano un enorme impatto sulle scelte dei manager globali, creando incertezze nelle loro strategie globali. Esistono dunque diversi fattori inibitori che possono ostacolare il raggiungimento degli obiettivi di espansione internazionale che le imprese si prefiggono. Anche le multinazionali hanno commesso diversi errori nei loro processi di espansione internazionale.
Nel corso di Global Strategy esamineremo fattori scatenanti, inibitori, capacità, processi, concetti, strategie e risultati che potrebbero essere considerati essenziali per qualsiasi manager o azienda che operi "all'estero" in questo mondo globalizzato. Parallelamente alle lezioni si svolgerà un progetto in cui verranno applicati i principali quadri analitici delle lezioni.

L'informazione è un ingrediente chiave nello sviluppo di strategie di marketing internazionale di successo. La mancanza di familiarità con i clienti, i concorrenti e l'ambiente di mercato in altri paesi, unita alla crescente complessità e diversità dei mercati internazionali, rende sempre più critica la raccolta di informazioni su questi mercati. La funzione principale del marketing globale è produrre e vendere ciò che i compratori internazionali desiderano, piuttosto che limitarsi a vendere ciò che può essere prodotto più facilmente. Pertanto, le esigenze dei clienti devono essere valutate attraverso ricerche di marketing e/o attraverso l'istituzione di un sistema di supporto decisionale, in modo che l'azienda possa dirigere le proprie attività di marketing in modo più efficace soddisfacendo i requisiti dei clienti.

Una volta che l'azienda ha deciso come entrerà nel/nei mercato/i internazionale/i, la questione successiva è come progettare il marketing mix globale. Questo compito comprende scelte relative alle caratteristiche del prodotto, alla strategia di prezzo, ai canali di distribuzione e agli sbocchi di comunicazione.

Man mano che le aziende si evolvono da imprese puramente nazionali a multinazionali, la loro struttura organizzativa, i sistemi di coordinamento e di controllo devono cambiare per riflettere le nuove strategie di marketing globale. Successivamente, discuteremo: a) come il negoziatore internazionale dovrebbe affrontare i diversi contesti culturali delle sue controparti; b) come le strutture organizzative e i budget di marketing (inclusi altri sistemi di controllo) debbano essere adattati al variare dell'azienda stessa e delle condizioni di mercato.

Programma esteso

PART I
The decision whether to internationalize
Initiation of internationalization
Internalization theories
Development of the firm’s international competitiveness

PART II
Deciding which markets to enter: The filter and portfolio models
The political, economic, and sociocultural environment
Market entry strategies: export modes, intermediate modes, Hierarchical modes
International sourcing decisions and the role of the subsupplier

PART III
The changing role of the international researcher
Linking global marketing research to the decision-making process
Marketing research based on Web 3.0
Generative AI and marketing research
Analytics for marketers

PART IV
Product decisions
Pricing decisions and terms of doing business
Distribution decisions
Communication decisions (promotion strategies)

PART V
Organization of global marketing activities
Controlling the global marketing programme
The process of developing the global marketing plan

Prerequisiti

Ci sono tre prerequisiti che possono avere un impatto significativo sulla frequenza proficua di questo corso:

  1. Gli studenti devono aver completato un corso di gestione strategica o strategia aziendale (minimo 6 ECTS). Questa base è essenziale in quanto i concetti fondamentali e i framework concettuali della strategia aziendale verranno ampiamente utilizzati e applicati nel contesto del business internazionale durante tutto il corso.
  2. Questo corso ha un forte orientamento quantitativo. Si prevede che gli studenti posseggano competenze fondamentali nella raccolta, sistematizzazione e analisi dei dati, e che abbiano familiarità con software statistici (una conoscenza di base del software STATA è fortemente raccomandata). I corsi di statistica, econometria e business analytics forniscono un'ottima preparazione per il project work e le attività in classe.
  3. Dato l'uso estensivo di articoli scientifici e di un libro di testo in lingua inglese, è richiesta la fluency in inglese.

Metodi didattici

Le lezioni sono interattive e si terranno in presenza. Ogni lezione prevede un mix equilibrato di didattica interattiva da parte del docente, brevi video e casi da discutere, e applicazioni in gruppo o sottogruppi, seguite da una presentazione e discussione plenaria.
Gli studenti che seguono sia la parte di Global Strategy sia quella di Global Marketing parteciperanno a un ampio progetto applicativo, chiamato "Duel task", ovvero una "battaglia" tra due aziende quotate in borsa. Questa applicazione di più ampio respiro segue la struttura del corso e implica l'applicazione dei framework e concetti chiave di ogni parte del corso in un contesto di vita reale. Il lavoro prevede un'applicazione settimanale di questi concetti e framework basata su dati secondari raccolti attraverso le banche dati sottoscritte dall'Ateneo (es., FactSet). Gli studenti che seguono solo la parte di Global Marketing avranno un'applicazione minore con una portata chiaramente più limitata. Una nota separata con il briefing verrà fornita.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è strutturato in due parti: 1) redazione di un business report; 2) esame orale.
BUSINESS REPORT
I dettagli di quest'attività saranno forniti all'inizio del corso.
ESAME ORALE
L'esame orale, a libro chiuso, copre gli argomenti discussi nei capitoli selezionati del libro di testo, il materiale didattico distribuito durante il corso (es., slides, articoli scientifici, video), i temi trattati nei seminari, e l'argomento del business report che gli studenti dovranno consegnare come parte del loro progetto di gruppo. Questo esame mira a valutare la capacità degli studenti di articolare le proprie conoscenze in modo chiaro e coerente, di impegnarsi in discussioni critiche e di dimostrare le proprie capacità di pensiero analitico e strategico in tempo reale. Inoltre, l'esame orale offre l'opportunità di valutare il pensiero autonomo degli studenti e le capacità di risoluzione dei problemi, nonché la loro capacità di integrare e applicare le conoscenze teoriche a scenari pratici e reali. Attraverso questo formato, gli studenti saranno anche valutati sulle loro capacità comunicative, inclusa la capacità di presentare le proprie idee in modo efficace e di rispondere alle domande con sicurezza e chiarezza.

Testi di riferimento

Hollensen, Svend (2020), Global Marketing, Harlow, UK, Pearson, 8th edition, ISBN: 978-1-292-25180-6 (print), 978-1-292-25182-0 (ePub) (recommended e-version that can be rented, see a.o., https://www.vitalsource.com/enuk/ referral?term=9781292251820).
Inoltre, tutte le slide utilizzate in classe e gli articoli accademici menzionati nelle lezioni, e forniti sulla piattaforma di
e-learning, saranno materiale d'esame richiesto.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

  1. To get a good feeling of the important influence of contextual differences on international business.
  2. To understand the unique challenges and processes implied in doing business across borders.
  3. To analyze real-life international business opportunities and problems, and apply best practices to address them.
  4. To evaluate and select appropriate entry modes for entering new markets, with a detailed understanding of key strategies.
  5. To master core theoretical frameworks related to global competitiveness and global marketing/strategy.
  6. To acquire the foundational skills and competencies necessary for conducting effective global marketing research.
  7. To gain a comprehensive understanding of the significant influence of contextual differences on global marketing.
  8. To comprehend the unique challenges and processes inherent in cross-border marketing.
  9. To be able to analyze real-world marketing opportunities and challenges arising from competition in international markets, and to leverage best managerial practices to address them.
  10. To critically reflect on the standardization/centralization versus adaptation/decentralization debate in global marketing.
  11. To develop an international positioning strategy and marketing mix.
  12. To comprehend the core theoretical frameworks pertaining to global competitiveness and global marketing.

Contents

Global strategy
Global strategy is quite challenging. It is “doing business across and beyond borders”. This implies companies face lots of challenges when operating in international markets. Inhibitors might block their international expansion objectives. Even multinationals have experienced several international blunders. Global managers experience a huge impact of political, legal, and social changes, creating uncertainties on their global strategies.
This course examines the triggers, inhibitors, capabilities, processes, concepts, strategies, and outcomes essential for managers and firms operating globally. A parallel project will apply the analytical frameworks discussed in class to real-world scenarios.

Global marketing research.
Information is a key ingredient in the development of successful international marketing strategies. Lack of familiarity with customers, competitors, and the market environment in other countries, coupled with the growing complexity and diversity of international markets, makes it increasingly critical to collect information on these markets. The prime function of global marketing is to make and sell what international buyers want, rather than simply selling whatever can be most easily made. Therefore, what customers require must be assessed through marketing research and/or through establishing a decision support system, so that the firm can direct its marketing activities more effectively by fulfilling customer requirements.

Designing the global marketing programme:
Once the firm has decided how it will enter the international market(s), the next issue is how to design the global marketing mix. This task comprises choices about product characteristics, pricing strategy, distribution channels, and communication outlets.

Implementing and coordinating the global marketing programme.
As companies evolve from purely domestic firms to multinationals, their organizational structure, coordination, and control systems must change to reflect new global marketing strategies. Thereafter, we will discuss: a) how the international negotiator should cope with the different cultural backgrounds of its counterparts; b) how organizational structures and marketing budgets (including other control systems) have to be adjusted as the firm itself and market conditions change.

Detailed program

Aligning with the structure of the textbook, the course is divided in the following parts:

PART I
The decision whether to internationalize
Initiation of internationalization
Internalization theories
Development of the firm’s international competitiveness

PART II
Deciding which markets to enter: The filter and portfolio models
The political, economic, and sociocultural environment
Market entry strategies: export modes, intermediate modes, Hierarchical modes
International sourcing decisions and the role of the subsupplier

PART III
The changing role of the international researcher
Linking global marketing research to the decision-making process
Marketing research based on Web 3.0
Generative AI and marketing research
Analytics for marketers

PART IV
Product decisions
Pricing decisions and terms of doing business
Distribution decisions
Communication decisions (promotion strategies)

PART V
Organization of global marketing activities
Controlling the global marketing programme
The process of developing the global marketing plan

Prerequisites

There are three prerequisites that may have a major impact on successful attendance of this course:

  1. Students must have completed a course in strategic management or corporate strategy (minimum 6 ECTS). This foundation is essential as the fundamental concepts and conceptual frameworks from corporate strategy will be leveraged and applied extensively to the context of international business throughout this course.
  2. This course has a strong quantitative orientation. Students are expected to possess foundational skills in collecting, systematizing, and analyzing data, and to be familiar with the basics of statistical software packages (a basic understanding of STATA is strongly recommended). Prior coursework in statistics, econometrics, or business analytics would provide an excellent background for the project work and inclass activities.
  3. Given the extensive use of scientific articles and an English-language textbook, fluency in English is required.

Teaching methods

Classes are interactive and will delivered in person. All classes contain a balanced mixture of interactive teaching by the professor, little videos and cases to be discussed, and applications in group or subgroups, followed by a plenary reporting and discussion.
The students following both the Global Strategy and the Global Marketing parts participate in a large application project, called the Duel task, i.e. a battle between two listed companies. This larger application follows the structure of the course and entails the application of the core frameworks and concepts of each part of the course in a reallife setting. The work implies a weekly application of these concepts and frames based on secundary data (Internet search followed by interpretation). The students which follow only Global Marketing have a minor application that is clearly more limited in scope. A separate note with the briefing will be provided.

Assessment methods

The exam comprises two parts: a project work (the Duel task) and an oral exam.
PROJECT WORK
A detailed description of this activity willl be provided at the beginning of the course.
ORAL EXAM
The oral, "closed book", exam covers the topics discussed in the selected chapters of the textbook, the teaching material distributed throughout the course (e.g., slides, academic articles, videos), the topic discussed in the seminars, and the subject of the business report that students must deliver as part of their project work. This exam aims to evaluate students' ability to articulate their knowledge clearly and coherently, engage in critical discussions, and demonstrate their analytical and strategic thinking skills in real-time. Additionally, the oral examination provides an opportunity to assess the students' autonomous thinking and problem-solving abilities, as well as their capacity to integrate and apply theoretical knowledge to practical, real-world scenarios. Through this format, students will also be evaluated on their communication skills, including the ability to present their ideas effectively and respond to questions with confidence and clarity.

Textbooks and Reading Materials

Hollensen, Svend (2020), Global Marketing, Harlow, UK, Pearson, 8th edition, ISBN: 978-1-292-25180-6 (print), 978-1-292-25182-0 (ePub) (recommended e-version that can be rented, see a.o., https://www.vitalsource.com/enuk/ referral?term=9781292251820).
Besides, all slides used in class and selected academic articles of the Professors referred to in classes, and provided on e-learning, will be required examination material.

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

ECTS
12
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MC
    Marco Corsino
  • Tutor

  • AB
    Alessia Belluzzi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics