Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Neuroscience 1
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Neuroscience 1
Course ID number
2526-4-H4102D028
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Neuroanatomy I Course ID number 2526-4-H4102D028-H4102D101M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology of The Nervous System I Course ID number 2526-4-H4102D028-H4102D102M
Course summary SYLLABUS
Course full name Biochemistry Course ID number 2526-4-H4102D028-H4102D103M
Course summary SYLLABUS
Course full name Diagnostics Course ID number 2526-4-H4102D028-H4102D104M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurology I Course ID number 2526-4-H4102D028-H4102D105M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire le conoscenze di base per poter valutare il paziente con problemi neurologici e psichiatrici e per comprendere le relazioni tra sede della lesione e sintomi clinici.
Comprendere le vie biochimiche del metabolismo cerebrale in condizioni fisiologiche e come alterazioni metaboliche influiscano le funzioni cerebrali.
Riconoscere i segni e i i sintomi delle malattie neurologiche con la conoscenza della fisiopatologia e semeiotica delle disfunzioni cerebrali.
Conoscere i principi dei principali esami neuroradiologici (RX, CT, MRI, DSA) e le indicazioni per esami neuroradiologici e dei mezzi di contrasto per le patologie neurologiche e psichiatriche. Conoscere i quadri neuroradiologici delle principali patologie neurologiche e psichiatriche.

Conoscenza e capacità di comprensione - al termine dell’insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e integrare conoscenze utili alla comprensione delle neuroscienze cliniche.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione - al termine dell'insegnamento lo studente dovrà essere in grado di utilizzare le conoscenze acquisite per comprendere le potenzialità delle neuroscienze cliniche in ambito medico.
Autonomia di giudizio - al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di conoscere e comprendere le basi delle neuroscienze da applicare alla pratica clinica.
Abilità comunicative - alla fine dell'insegnamento lo studente avrà acquisito una terminologia scientifica adeguata e saprà esporre con proprietà di linguaggio gli argomenti trattati nel corso.
Capacità di apprendimento - alla fine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e valutare criticamente la letteratura neuroscientifica.

Contenuti sintetici

Morfologia e funzioni delle diverse parti del sistema nervoso centrale e periferico.

Biochimica dei neuroni e della glia e basi molecolari delle malattie neurologiche e psichiatriche.

Neuroradiologia ed imaging del cervello normale e delle patologie neurologiche e psichiatriche

Semeiotica dei disturbi neurologici.

Programma esteso

Vedi ciascun modulo didattico.

Prerequisiti

Conoscenze di base di neuroanatomia, neurofisiologia, biochimica e farmacologia.

Modalità didattica

Lezioni frontali con discussione di casi clinici e un approccio basato sui problemi.

Materiale didattico

Vedi ciascun modulo didattico.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Quarto anno, secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prove scritte per ciascun modulo, fatto salvo per esame orale finale di neuroanatomia e semeiotica neurologica.

Orario di ricevimento

Previo appuntamento mediante e-mail con i docenti.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

To provide the basic knowledge to evaluate the patient with neurological and psychiatric problems and to understand the relationship between site of lesions and clinical symptoms.
To understand the biochemical pathways underlying the CNS metabolism under physiological conditions. To understand how derangement of metabolism can affect CNS functions.
To recognize signs and symptoms of neurological disorders through deep knowledge of physiopathology and semeiology of nervous system dysfunction.
To learn the principles of the main neuroradiologic examinations (plain x-rays, CT, MRI, DSA); to learn the indications to neuroradiologic examinations and to the use of contrast media for the main neurological, neurosurgical and psychiatric pathologies; to learn the neuroradiolgic pictures of the main neurological and neurosurgical pathologies and psychiatric disorders.

Knowledge and Understanding - at the end of this course, the student will be able to understand and integrate info useful for understanding clinical neuroscience.
Applying Knowledge and Understanding - At the end of this course, the student should be able to use the acquired knowledge for understanding the potential of clinical neuroscience in the medical field.
Making Judgments - At the end of this course, the student will be able know and understand the principles of neuroscience to be applied to clinical practice.
Communication Skills - At the end of this course, the student will have acquired an adequate scientific terminology and will be able to expose with the correct use of language the course topics.
Learning Skills - At the end of this course, the student will be able to comprehend and critically evaluate neuroscience literature.

Contents

Morphology and functions of different parts of central and peripheral nervous system.

Biochemistry of neurons and glial cells, molecular basis of neurological and psychiatric disorders.

Neuroradiology and imaging of normal brain and neurological and psychiatric disorders.

Semeiology of neurological disorders.

Detailed program

See each didactic unit.

Prerequisites

Basic knowledge of neuroanatomy, neurophysiology, biochemistry and pharmachology.

Teaching form

Frontal lessons with discussion of clinical cases through a problem based learning approach.

Textbook and teaching resource

See each didactic unit.

Semester

Fourth year, second semester.

Assessment method

Written examination for each module, with the exception of the final oral examination of neuroanatomy and neurological semiology.

Office hours

Appointment by e-mail with the teachers.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
7
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
70
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Alberti
    Paola Alberti
  • Gianpaolo Basso
    Gianpaolo Basso
  • Francesca Re
    Francesca Re
  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini
  • LT
    Lucio Tremolizzo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics