Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Anatomy and Physiology of The Human Reproduction
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Anatomy and Physiology of The Human Reproduction
Course ID number
2526-2-I0102D903
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Fertility and Procreation - 1 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D909M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Fertility and Procreation - 5 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D909M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Reproductive System Anatomy - 1 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D910M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Reproductive System Anatomy - 5 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D910M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Human Reproductive Physiology - 1 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D911M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Human Reproductive Physiology - 5 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D911M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Genetics - 1 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D912M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Genetics - 5 Course ID number 2526-2-I0102D903-I0102D912M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione

  • conoscere i fondamenti di anatomia e fisiologia dell’apparato genitale femminile e della funzione riproduttiva umana
  • conoscere le basi della genetica umana relative alla trasmissione ereditaria e allo sviluppo embrionale
  • comprendere i processi biologici che regolano la fertilità, la riproduzione e lo sviluppo embrionale

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

  • applicare le conoscenze anatomiche, fisiologiche e genetiche nella comprensione delle problematiche della salute riproduttiva
  • utilizzare competenze di counselling rivolte alla donna e alla coppia, supportandole nelle scelte consapevoli e nei percorsi riproduttivi
  • promuovere la salute sessuale e riproduttiva attraverso interventi educativi basati su evidenze scientifiche

Autonomia di giudizio

  • valutare criticamente informazioni cliniche e scientifiche riguardanti la salute riproduttiva e le scelte riproduttive
  • formulare giudizi autonomi, integrando aspetti biologici, etici e sociali nella gestione della salute sessuale e riproduttiva

Abilità comunicative

  • comunicare efficacemente con donne, coppie e colleghi utilizzando un linguaggio chiaro, empatico e scientificamente corretto
  • condurre counselling rispettosi e orientati all’empowerment nella sfera riproduttiva e sessuale

Capacità di apprendere

  • sviluppare la capacità di aggiornamento continuo sulle nuove conoscenze in ambito anatomico, fisiologico, genetico e di salute riproduttiva
  • sviluppare un approccio critico e autonomo all’apprendimento, utile per migliorare la qualità degli interventi clinico-assistenziali e educativi.

Contenuti sintetici

  • Fondamenti di anatomia e di fisiologia dell’apparato genitale femminile e della funzione riproduttiva umana
  • Fondamenti di genetica umana
  • Conoscenze relative alla fertilità, al processo riproduttivo e allo sviluppo embrionale
  • Competenze per il counselling alla donna e della coppia nelle scelte e nei percorsi riproduttivi
  • Competenze per la promozione della salute sessuale e riproduttiva

Programma esteso

Il programma esteso è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni svolte in presenza e da remoto asincrone, con altetrnanza di didattica erogativa ed interattiva.
Si rimanda ai Sillabi dei singoli moduli dell'insegnamento per la descrizione dettagliata della loro modalità didattica.

Materiale didattico

La bibliografia è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.
Altri materiali didattici (slides, articoli, tracce di lavoro, articoli scientifici) verranno caricati sulla pagina e-learning dedicata ai singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale ha l'obiettivo di accertare l'acquisizione delle conoscenze e la comprensione dei contenuti del programma, e la capacità di applicare tali conoscenze per comprendere e gestire casi reali o verosimili.
Si compone di una prova scritta seguita da un colloquio.
L'esame scritto è costituito da domande a risposte chiusa (vero/falso, corrispondenze, quiz a scelta multipla) e a risposta aperta breve, sui contenuti trattati in tutte le Unità Didattiche.
L'esame orale prevede la restituzione dello scritto e un colloquio sui temi affrontati a lezione in tutte e quattro le Unità Didattiche che compongono l'insegnamento.
Ai fini della valutazione sarà considerato anche l'utilizzo della corretta terminologia e di un adeguato linguaggio disciplinare.
Per ulteriori dettagli si rimanda a quanto specificato nei Sillabi delle singole Unità e alle indicazioni che verranno date a lezione.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowledge and understanding

  • to know the basics of anatomy and physiology of the female genital apparatus and human reproductive function
  • to know the basics of human genetics relating to hereditary transmission and embryonic development
  • understand the biological processes that regulate fertility, reproduction and embryonic development

Applying knowledge and understanding

  • apply anatomical, physiological and genetic knowledge in understanding reproductive health issues
  • use counselling skills aimed at women and couples, supporting them in making informed choices and reproductive pathways
  • promote sexual and reproductive health through evidence-based educational interventions

Making judgements

  • critically evaluate clinical and scientific information regarding reproductive health and reproductive choices
  • make autonomous judgements, integrating biological, ethical and social aspects in the management of sexual and reproductive health

Communication skills

  • communicate effectively with women, couples and colleagues using clear, empathetic and scientifically correct language
  • conduct respectful and empowerment-oriented counselling in the reproductive and sexual sphere

Learning skills

  • to develop the ability to keep abreast of new knowledge in the anatomical, physiological, genetic and reproductive health fields
  • to develop a critical and autonomous approach to learning, which is useful for improving the quality of clinical and educational interventions.

Contents

  • Fundamentals of anatomy and physiology of the female genital system and human reproductive function
  • Fundamentals of human genetics
  • Knowledge related to fertility, the reproductive process, and embryonic development
  • Skills for counseling women and couples in reproductive choices and pathways
  • Skills for sexual and reproductive health promotion

Detailed program

The extended program can be found in the Syllabus of the individual modules that make up the course.

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures and recorded asynchronous lessons, with alternating frontal and interactive teaching.
Please refer to the Syllabi of the individual teaching modules for a detailed description of their teaching mode.

Textbook and teaching resource

The bibliography can be consulted in the Syllabus of the individual modules that make up the course.
Other teaching materials (slides, articles, work tracks, scientific papers) will be uploaded on the e-learning page dedicated to the individual modules.

Semester

I semester

Assessment method

The final exam is designed to assess the acquisition of knowledge and understanding of the program content, and the ability to apply that knowledge to understand and handle real or likely cases.
It consists of a written test followed by an oral examination.
The written test consists of closed-ended questions (true/false, matching, multiple-choice quizzes) and short open-ended questions on the content covered in all the Didactic Units.
The oral examination involves the restitution of the written exam and an colloquium on the topics covered in class in all four Didactic Units that comprise the teaching.
The use of correct terminology and appropriate disciplinary language will also be considered for evaluation.
For further details, please refer to what is specified in the individual Unit Syllabi and the directions that will be given during lessons.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FB
    Fatima Zahra Bouhachem
  • GC
    Giulia Ciceri
  • RF
    Robert Fruscio
  • FF
    Francesco Fusi
  • DM
    Daniela Marchetti
  • GR
    Gaia Roversi
  • RS
    Romina Sada

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics