Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Cognitive Rehabilitation
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Cognitive Rehabilitation
Course ID number
2526-3-I0201D145
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Principles of Neuropsychological Rehabilitation Course ID number 2526-3-I0201D145-I0201D050M
Course summary SYLLABUS
Course full name Principles of Cognitive Rehabilitation Course ID number 2526-3-I0201D145-I0201D172M
Course summary SYLLABUS
Course full name Development of The Associative Functions Course ID number 2526-3-I0201D145-I0201D229M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

conoscere le principali funzioni cognitive e psicologiche e come tali problematiche influiscono sul percorso riabilitativo del paziente con lesione neurologica.

fornire le linee di principio su interventi integrati tra aspetti di disabilità fisica , deficit delle funzioni superiori e disagio psichico

Contenuti sintetici

le funzioni cognitive: orientamento, memoria, linguaggio, attenzione e funzioni visuo-spaziali

la riabilitazione delle afasie, aprassie, amnesie, deficit attentivi e visuo-spaziali

la comunicazione col paziente

le modalità di coping nella disabilità

Programma esteso

la neuropsicologia riabilitativa: le funzioni frontali, mnesiche, visuo-spaziali, gnosiche, prassiche e fasiche
la riabilitazione cognitiva: delle funzioni frontali, mnesiche, visuo-spaziali, gnosiche, prassiche e fasiche nelle principali categorie delle patologie acquisite delsistema nervoso centrale
le funzioni pscichiche e la reazione alla malattia. la sindrome posttraumatica da stress, la comunicazione e l'empatia

Prerequisiti

concetti di clinica neurologica e di psicologia clinica

Modalità didattica

didattica erogativa ed interattiva

Materiale didattico

dispense

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

quiz a scelta singola con domanda aperta od orale su richiesta dello studente.
l'esame prevede domande in cui si evinca la capacità di integrare informazioni dei 3 moduli
Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto
Non sono previste valutazioni in itinere
Prova orale su valutazione dei docenti.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

to know the main cognitive and psychological functions and how these problems affect the rehabilitation pathway of the patient with neurological injury.

to provide the principles on integrated interventions between aspects of physical disability and deficits of higher functions

Contents

cognitive functions: orientation, memory, language, attention and visual-spatial functions

the rehabilitation of aphasias, apraxias, amnesias, attentional and visual-spatial deficits

psychological development in the phases of life

the modalities of disability coping

Detailed program

Rehabilitative neuropsychology: frontal, mnemonic, visuospatial, gnosis, praxis, and facial functions.
Cognitive rehabilitation: frontal, mnemonic, visuospatial, gnosis, praxis, and facial functions in the main categories of acquired pathologies of the central nervous system.
Psychological functions and reaction to illness. Post-traumatic stress disorder, communication, and empathy.

Prerequisites

basal skills

Teaching form

frontal lessons and exercitations

Textbook and teaching resource

handbook

Semester

1.st semester

Assessment method

Multiple choice test, Oral test (optional, on evaluation of the teacher ).
The exam includes questions which demonstrate the ability to integrate information from the 3 modules
The correctness and consistency of the answers with respect to the question asked will be evaluated
There are no ongoing evaluations

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CP
    Cecilia Perin
  • FP
    Federica Peroni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics