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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Medicine and Society
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Medicine and Society
Course ID number
2021-2-H4102D013
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Teaching units

Course full name Society and Health II Course ID number 2021-2-H4102D013-H4102D037M
Course summary SYLLABUS
Course full name Society and Health II Course ID number 2021-2-H4102D013-H4102D038M
Course summary SYLLABUS
Course full name Behavioural Sciences, Communication Skills I Course ID number 2021-2-H4102D013-H4102D039M
Course summary SYLLABUS
Course full name Behavioural Sciences, Communication Skills II Course ID number 2021-2-H4102D013-H4102D040M
Course summary SYLLABUS
Course full name Behavioural Sciences, Communication Skills III Course ID number 2021-2-H4102D013-H4102D041M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Society and Health I:

Alla fine del corso i partecipanti avranno acquisito la comprensione dei sistemi sanitari, dei principali determinanti della salute della popolazione , dei principali fattori di rischio delle malattie, dei fattori di rischio e delle principali strategie di promozione e prevenzione della salute pubblica.

Society and Health II:

fornire allo studente gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del medico nell’attuale contesto socio-culturale

Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III

Scopo dei  moduli è mettere in grado gli studenti di comunicare adeguatamente con i pazienti, seguendo le linee guida riconosciute, con umanità e sensibilità, nelle diverse situazioni e  tipologie di malati; gestire le reazioni dei malati alla malattia, regolando adeguatamente il proprio comportamento e le proprie reazioni emotive in tutti i contesti, con i malati e con i colleghi, nonché di comprendere gli elementi psicologici e relazionali nel rapporto medico-paziente; la medicina centrata sulla malattia e la medicina centrata sul paziente.

Competenze da acquisire:

Gestire la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali;

Gestire in maniera accogliente le emozioni proprie, del paziente, dei suoi congiunti nel processo di cura;

Formulare possibili strategie formative e comunicative in grado di migliorare la compliance ai trattamenti;

Comunicare con i pazienti e congiunti tenendo conto degli elementi socio-culturali che caratterizzano le relazioni tra persone;

Spiegare al paziente (reale o simulato) contenuti sanitari di prevenzione in modo efficace (fumo, alcool, sostanze psicotrope, alimentazione etc

Contenuti sintetici

Comprendere gli aspetti culturali, sociali e relazionali della medicina, tenendo conto della sua storia, l'evoluzione, la struttura sanitaria, i determinanti della salute e fattori di rischio delle malattie,  il rapporto medico-paziente e le variabili psicologiche nella relazione medico-paziente Tali  conoscenze costituiscono la base per comprendere e collocare adeguatamente nel contesto sociale contemporaneo e internazionale la prassi medica individuale

Programma esteso

Society and Health I:

Introduzione ai concetti di salute e dei sistemi create per fornire assistenza sanitaria alla popolazione;

Introduzione ai determinanti e alle disuguaglianze della salute della popolazione e dei fattori di rischio delle malattie;

Basi epidemiologiche per la valutazione dei determinanti e delle disuguaglianze della salute della popolazione e dei fattori di rischio delle malattie;

promozione e prevenzione della salute pubblica, utilizzando esempi di cambiamento del comportamento/stili di vita, screening, vaccinazione

Society and Health II:

tematiche affrontate dalla storia fino alla modernità: Il concetto di salute - La comprensione del corpo umano - Ospedali e chirurgia - Vaccini: controversie e sfide - La paura delle pandemie e l’avvento della farmacologia - La nascita della Sanità Pubblica - La malattia mentale - Ciarlatanismo medico

Behavioral Sciences Communication Skills I

Il modulo affronta sia aspetti generali relativi alla medicina centrata sul paziente (passaggio dal to cure al to care) le componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente, compreso il concetto di “alleanza terapeutica”; tratta in esteso i modelli teorici e le Tecniche di comunicazione (verbale e non-verbale) e gli esistenti protocolli per la comunicazione in ambito medico (il modello della Calgary Cambridge Interview,  la comunicazione di  cattive notizie, dell’errore, la gestione di situazioni ad alta emotività espressa, la comunicazione con i minori e la famiglia, le rotture della comunicazione e le strategie recupero. Viene affrontato anche il tema delle emozioni (nella comunicazione e relazione medico/paziente, le strategie e tecniche di regolazione e autoregolazione delle emozioni); la dimensione soggettiva dell’esperienza di malattia e l’impatto emotivo sul paziente, la dimensione psicologica nella riposta alla malattia ed alle cure

Behavioral Sciences Communication Skills II

Definizioni di effetto placebo e nocebo sia in relazione ai trattamenti che in termini relazionali; implicazioni nell’uso del placebo per la relazione con il paziente; differenti meccanismi attraverso cui agiscono l’effetto placebo e nocebo.

La percezione di malattia.

Principi di base dell’intervista motivazionale; le cinque fasi del modello del cambiamento (precontemplazione, contemplazione

Prerequisiti

corsi del primo anno: humanities

Modalità didattica

Society and Health I: Lezioni frontali e un lavoro combinato individuale/di gruppo sarà svolto per raggiungere gli obiettivi del  corso

Society and Health II: Didattica frontale, lavoro a gruppi con attività riflessiva guidata su testi antichi e moderni relativi ai temi in oggetto.

Behavioral Sciences Communication Skills I: Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici, simulazione di colloqui clinici, Role-Playing

Behavioral Sciences Communication Skills II: Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici

Behavioral Sciences Communication Skills III: Colloqui simulati; role play

CORSI DEL PRIMO SEMESTRE: 
Durante le restrizioni COVID-19 le lezioni saranno registrate e disponibili online, con alcuni eventi live (o in presenza nel rispetto delle regole di distanziamento sociale) che saranno pianificati e comunicati sul sito e-learning del corso 

CORSI DEL SECONDO SEMESTRE:
Si segnala che, nel caso in cui anche nel secondo semestre, si attivi uno stato emergenziale (e.g. COVID19), le lezioni si svolgeranno  da remoto, prevalentemente in modalità asincrona, con alcuni momenti sincroni  (videoconferenza) sulle piattaforme di normale utilizzo (e.g. Webex, Zoom, Google Meet)


Materiale didattico

Society and Health I:

Dispense e articoli selezionati da riviste internazionali peer-reviewed

Society and Health II:

Porter R. The Cambridge History of Medicine. Cambridge: University Press, 2006

Behavioral Sciences Communication Skills I

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)

Behavioral Sciences Communication Skills II

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018

The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011

Behavioral Sciences Communication Skills III

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I e II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving

Society and Health I: Esame scritto: domande a risposta multipla

Society and Health II: Esame scritto: domande a scelta multipla, su competenze conoscitive e interpretative

Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale


In caso di prolungamento dell' emergenza pandemica anche nel secondo semestre gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx 

Orario di ricevimento

su appuntamento, vedere i singoli moduli

Export

Aims

Society and Health I:

At the end of the course, participants will have an understanding of the Health care systems, of the main determinants of population health and main risk factors of disease, main strategies for promotion and prevention of public health.

Society and Health II:

to provide students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the physician in the current socio-cultural context

Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III

The aim of the course is to enable students to communicate properly with patients, following the recognized guidelines, with humanity and sensitivity, in the different situations and with different types of patients; students will learn how to  manage patients' reactions to the disease and  to regulate their own behavior and their emotional reactions in the professional interactions with patients and colleagues and to understand psychological and relational elements in the patient-doctor relationship; disease-centred medicine and patient-centred medicine.

Skills to be acquired:

to manage non-verbal communication, gestures and attitudes in interpersonal relationships;

to be able to regulate the emotions of the patient, of his relatives and of the clinician in the treatment process; 

to formulate possible training and communication strategies to improve treatment compliance;

to communicate with patients and relatives taking into account the socio-cultural elements that characterize the relationships between people;

explaining the patient (real or simulated) preventive health contents effectively (smoking, alcohol, psychotropic substances, nutrition etc.

Contents

Understanding the cultural, social and relational aspects of medicine, taking into account its history, evolution, sanitary structure, the main determinants of population health and risk factors of disease and patient-doctor relationship and the psychological variables affecting patient-doctor relationship. This knowledge is the basis for understanding and adequately placing individual medical practice in the contemporary and international social context

Detailed program

Society and Health I:

Introduction to the concept of health and the systems created to provide health care to the population.

Introduction to determinants of and inequalities in population health and risk factors of disease;

Epidemiological basis for assessing the determinants of and inequalities in population health and risk factors of disease.

Promotion and prevention of public health, using examples from health behavior change, screening, vaccination

Society and Health II:

the following themes will be dealt with, starting from the history up to the modernity: The concept of health - The understanding of the human body - Hospitals and surgery - Vaccines: controversies and challenges - Fear of Pandemics and the rise of pharmacology – The birth of Public Health - Mental disease -Quackery

Behavioral Sciences Communication Skills I

The module addresses both general aspects related to patient-centered medicine (transition from “to cure” to “to care” and from Doctor centered vrs Patient Centered Medicine ); the psychological factors affecting the doctor-patient relationship, psychological response to illness and treatment, including the concept of "therapeutic alliance"; theoretical models and specific communication techniques (verbal and non-verbal) are presented an discussed: the most common and well known existing protocols for communication in the medical field (e.g.the Calgary Cambridge Interview model, the Bukman model for breaking bad news, error disclosure, managing conflict and escalation , communication with children and the family, communication breakdowns and recovery strategies. The role of emotions in communication and in the doctor / patient relationship  and strategies and techniques of emotion regulation and self-regulation are presented; a key point is the focus on the doctor emotional for a better clinical efficacy 

Behavioral Sciences Communication Skills II

Definitions of placebo and nocebo effect both in relation to treatments and in relational terms; implications in the use of placebo for the relationship with the patient; different mechanisms through which the placebo and nocebo effect act.

The perception of illness.

Basic principles of motivational interview; the five phases of the model of change (precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance).

Behavioral Sciences Communication Skills III

To conduct a motivational interview,

to conduct a clinical interview according to the principles of the Calgary Cambridge model;

Prerequisites

first year courses : humanities

Teaching form

Society and Health I: Lectures and combined individual/group work will be conduct to address the aim of the course

Society and Health II: Frontal teaching, group work  on ancient and modern texts with tutored reflexive activity

Behavioral Sciences Communication Skills I: Lectures, reflective activities in small groups, clinical cases., clinical conversations simulations, role-playing

Behavioral Sciences Communication Skills II: Lectures, reflective activities in small groups, exercise on case report

Behavioral Sciences Communication Skills III: Simulated interview; role play

FIRST SEMESTER TEACHING
During the COVID-19 restrictions the lessons will be recorded and available online, with some live events that will be planned and communicated on e-learning. 

SECOND SEMESTER TEACHING 
It should be noted that, in the event - also in the second half of the year - of an emergency state of COVID19 or other, the lessons will be recorded and available online, with some live events on on-line platforms (e.g. Webex, Zoom, Google Meet) that will be planned and communicated on e-learning course website

Textbook and teaching resource

Society and Health I:

Handouts and selected paper from international peer-reviewed journal

Society and Health II

Porter R. The Cambridge History of Medicine. Cambridge: University Press, 2006

Behavioral Sciences Communication Skills I

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)

Behavioral Sciences Communication Skills II

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018

The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011

Behavioral Sciences Communication Skills III

Semester

I and II term

Assessment method

Final assessment  is aimed at measuring:knowledge, inductive and deductive reasoning abilities,problem solving ability.

Society and Health I: multiple choice questions

Society and Health II: Written exam: multiple choice knowledge based questions to assess also interpretative skills

Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III: The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability. It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions

In case of extension of the pandemic emergency COVID19 and official restrictions also in the second semester, the oral exams will be exclusively through on-line platforms (e.g.WebEx platform). 


Office hours

on appointment , see each unit

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Key information

ECTS
10
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
105
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

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Enrolment methods

Manual enrolments
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